| 12:44 | Arjan Olsthoorn

Truckstar 03/2020

Vlak voordat deze editie ter perse zou gaan, presenteerde MAN de compleet vernieuwde TGX. Die primeur wilden we onze lezers – en onszelf – uiteraard niet onthouden. In deze Truckstar een uitgebreide kennismaking. Nog meer trucknieuws haalden we uit het oosten, waarbij we inmiddels wel kunnen zeggen dat China aan een inhaalrace bezig is. Ook de laatste trucks uit Rusland trokken op de Comtrans Bedrijfsauto-expo veel bekijks.

Naast alle nieuws is er uiteraard ook ruimte voor lekkere verre ritten, we hebben er één naar Ierland en één naar Frankrijk. Dichter bij huis vinden we Dirk van Vulpen die zich ontpopt als een ware ijsmeester en met zijn Volvo sneeuw levert terwijl het miezert. Maar wij zochten de echt verse sneeuw op, in de knisperende kou van Noorwegen, waar we onze rijvaardigheden op sneeuw en ijs bij Scania mochten toetsen. En, om eerlijk te zijn, een beetje rij-oefenen op gladde wegen verhoogt het werkplezier wel.

Wat ook het werkplezier verhoogt en dan niet van ons maar van chauffeur Harm van der Wildt, is de laatste aanwinst van OTT, een Scania L360 in 4×2 uitvoering. De 65 keer per dag die Harm in- en uitstapt zijn hierdoor een stuk minder belastend.

Dit en nog veel meer vind je in Truckstar nr 3. Je kunt ‘m nu kopen in de winkel. Maar wil je de deur niet uit, koop deze editie dan online, dan krijg je hem automatisch thuisgestuurd. En wil je echt niets te kort komen, word dan abonnee – dan vind je alle nummers van Truckstar voortaan gewoon in de brievenbus en hoef je niets meer te missen!

De grote Truckstar chauffeursenquête
Twee keer eerder hielden wij een enquête onder onze chaufferende lezers, in 2010 en in 2015. Nu, vijf jaar verder, pakken wij deze inmiddels tot traditie geworden gewoonte weer op en vragen wij opnieuw hoe het chauffeursleven je bevalt (of niet). Zo ontstaat er een compleet beeld van het chauffeursleven van toen en nu. De uitslag van deze enquête publiceren we in onze jubileum-editie. Vul de vragenlijst in en maak kans op het Truckstar jubileummodel.

De grote Truckstar chauffeursenquête

Door Wales naar Ierland
Een avontuurlijke belevenis. Beter laat de rit met drie chauffeurs van J. de Groot Transport via Wales naar Ierland zich niet omschrijven. Waarschuwende verkeersborden op de B4313  in het Welsh misten vanwege de onleesbaarheid, hun effect. We namen die weg om wat mooie foto’s voor Truckstar te maken. Dat bleek echter onbedoeld een stressverhogende factor tijdens de rit naar Ierland.

De Groot

De sneeuwman komt per truck
Een eindejaarsborrel in après-skistijl, dat betekent werk voor Dirk van Vulpen. Met enkele centimeters speling draait hij de Volvo het terrein op. Na het lossen verdeelt hij de sneeuw over de bestrating voor de tent. Een heuveltje om vanaf te sleeën en een looppad naar de ingang. Dirk stampt de sneeuw nog wat aan met de knijper: ,,Als het niet gaat regen, blijft dit wel een paar dagen liggen’’, verzekert hij belangstellend toekijkende kantoormedewerkers.

Bloemen coureur
Rick rijdt sinds drie jaar als charter voor Breewel; voornamelijk met bloemen en planten naar Frankrijk. In het seizoen neemt hij wijn mee terug naar Nederland. Het werk bevalt hem heel goed. ,,Ik heb eerst stukgoed gereden op Frankrijk, waaronder diefstalgevoelige ladingen zoals computers. Dat is werk waar je altijd over je schouder moet blijven kijken. Ik heb dat een paar jaar gedaan. Toen had ik er genoeg van. Met bloemen rijden is veel leuker’’.

Drietal apart bij één bedrijf
Jan Muller en zijn twee zoons Ronnie en Remco rijden alle drie voor De Groot Beekbergen. Maar ze doen allemaal iets anders. Met zijn drieën bij één bedrijf, dan zal vader zijn zoons wel naar binnen geloodst hebben? Remco: ,,Nou nee, niet dus. Het is eigenlijk een samenloop van omstandigheden dat ik hier werk. Toen ik kwam, werkten Ronnie en mijn vader hier ook al. Daarom dacht ik: ‘Waarom niet alle drie?’