DAF 2200
| 08:49 | Arjan Olsthoorn

Klassieker: de DAF 2200 van Everts & Zn

Vrachtwagens die het een halve eeuw bij dezelfde baas volhouden, zijn zeldzaam. De DAF 2200 van Rieks Everts is er zo één. Meer foto’s en het complete verhaal van de klassieker lees je in Truckstar editie 12.

Met het voortschrijden van de tijd lijkt de interesse van een groeiend aantal oldtimerliefhebbers uit te gaan naar vrachtwagens waar zijzelf of waar hun vader mee gereden heeft. Voor hen zijn deze auto’s uit de jaren zestig en zeventig nog herkenbaar. Dit in tegenstelling tot de Chevrolets, Dodges, Fords en andere ‘gebakkies’ van voor de Tweede Wereldoorlog. Zo’n truck van een halve eeuw geleden die nog een trouwe schare volgers heeft, is de zware DAF 2000 DO. Deze voorloper van de 2600 was een robuust gebouwde frontstuurtruck met een kenmerkend uiterlijk. Hij zag eruit als een uit zijn krachten gegroeide kikker-DAF met een klein neusje.

DAF grille

Vanaf 1968 kreeg de 2200 met verbeterde motor een DKD-badge op het front.

Toen transportbedrijf Everts & Zn uit Gieterveen in 1969 aan een nieuwe stukgoedwagen toe was, zagen men hier direct de voordelen van in. Geert Everts, de 53-jarige kleinzoon van de oprichter: “Mijn opa Geert begon in 1941 met paard en wagen in het turftransport te rijden. Na de oorlog kocht hij een oude GMC legertruck. Met een aanhanger erachter vervoerde hij aardappelen en suikerbieten. Er was genoeg werk en al gauw kwam er een tweede vrachtauto bij: een Franse Ford met open laadbak. Die werd voornamelijk ingezet voor het transport van vlas. De zaken liepen zo goed, dat het begin jaren vijftig tijd werd voor nieuw materieel. Er kwam onder andere een DAF torpedo. Met die laatste auto ontstond eigenlijk de liefde voor het merk uit Eindhoven.”

In 1969 kwam een gloednieuwe DAF A2200 met DAF aanhangwagen in het wagenpark. Vaste chauffeur werd Jan Everts, de zoon van Geert sr. Later heeft Rieks Everts er ook nog op gereden. “De laatste jaren stond er vaak een afzetbare bulktank in de laadbak zodat we, naast stukgoed of zakken met mengvoer, ook losgestort konden vervoeren. Dit alles in opdracht van UTD. Dat had ook een fabriek in Hoogkerk en ik bracht de vracht dan naar de wederverkopers in het noordoosten van Nederland. Zwaar werk, zowel voor de truck als voor de chauffeur. Maar nooit mankeerde er wat aan de DAF. Ik kan me niet heugen dat er ooit iets vernieuwd is.”

DAF aanhanger

De originele aanhanger is verloren gegaan, maar Everts vond een prima vervanger.

In 1986 is de 2200 DKD aan de kant gezet in Gieterveen. Rieks: “We hadden toen al het plan hem ooit te restaureren. Dat gebeurde echter pas na de verkoop van het bedrijf in 2001, toen mijn zoon Geert zich er mee ging bemoeien.” Het hele project hebben de mannen als één groot feest gezien. Glunderend verklaart Geert, die tegenwoordig als transportcoördinator bij Fieten Olie werkt: “Tussendoor hebben we altijd de grootste pret gehad. Vaak met een hapje en een drankje erbij. En geloof me, de DAF is goed ingewijd! Rijden met de kleurige combinatie is een feest.” Dat wordt duidelijk wanneer we een stukje met Rieks in de 2200 meerijden. De gepensioneerde Drentenaar straalt van plezier bij iedere kilometer die we maken.

Het hele verhaal van vader en zoon Everts en hun DAF 2200 lees je in Truckstar 12. Nooit meer een verhaal missen? Word dan abonnee!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie