Illegale cabotage blijkt gemeengoed
| 12:48 | Korneel Luth

Illegale cabotage blijkt gemeengoed

Ondanks alle aandacht woekert de illegale cabotage in West-Europa onverminderd door, zo blijkt uit het volgende voorbeeld.

In de Zweedse media is deze week het verhaal van de Letse chauffeur Andy te lezen. Het is opnieuw een keiharde bevestiging dat illegale cabotage gemeengoed is in West-Europa. En ook al lijkt Andy zelf een tevreden chauffeur, toch is zijn verhaal schrijnend.

Chauffeur Andy wordt tijdens een transportcontrole in Helsingborg geïnterviewd door een journalist van de Zweedse transportkrant Proffs. Volgens de journalist is Andy geenszins bang voor de transportcontrole en vindt hij het evenmin een probleem geïnterviewd te worden. Hij zegt alles keurig volgens de regels te doen.

Illegale cabotage blijkt gemeengoed
Andy wordt aangehouden door de Zweedse politie voor een controle. Hij krijgt zijn ritopdrachten per sms, vertaald van het Zweeds naar het Russisch. Foto Proffs – Göran Rosengren.

Hoogst illegaal

De werkelijkheid staat haaks op Andy’s idee dat hij volgens de regels werkt. Andy rijdt voor een Lets transportbedrijf en is periodes van zes weken bijna onafgebroken in Zweden: een duidelijk geval van illegale cabotage en uitbuiting. Hij is niet de enige. “We rijden met minstens tien chauffeurs hier, waarschijnlijk meer.”, verklaart hij. “Hier in Zweden althans. Verder rijden we voor planningen in Noorwegen, Duitsland en in Frankrijk. Ja misschien wel in heel Europa.”

“Ik weet niet hoeveel chauffeurs en trucks er zijn binnen dit bedrijf. Ik ken mijn collega’s nauwelijks, maar het zijn er veel!”

Na een tijdje praten weet de Zweedse journalist alles: de opdrachtgever in Göteborg, talloze los- en laadadressen in Zweden, maar ook de volledige naam en achternaam en diverse details van het leven van de man in Letland.

Radertje in een smerig spel

“Het is duidelijk dat de man geen idee heeft hoe illegaal zijn werkzaamheden zijn”, schrijft Proffs. “Andy is klaarblijkelijk een radertje in een geweldig smerig spel, in een goed georganiseerde bedrijfstak die gebaseerd is op het organiseren van onwetmatige transporten.”

Een korte internet-zoekactie leert dat het Zweedse bedrijf in Göteborg waar Andy zijn ritopdrachten van krijgt, zeven personen in dienst heeft en een omzet van bijna 65 miljoen kronen heeft. Dat is bijna zeven miljoen euro. 

“De winstmarge is goed. Zeer goed. Het gaat om heel veel geld. Miljoenen kronen gaan iedere dag in om in deze bedrijfstak en de Zweedse staat loopt ieder jaar waarschijnlijk miljarden mis aan belastinginkomsten”, zo vervolgt de journalist.

Enorme hoeveelheden geld verdwijnen uit de economie

En dat geldt niet alleen voor Zweden. Alle landen waar het wegtransport oneerlijk beconcurreerd wordt op arbeidsvoorwaarden, lopen enorme bedragen mis. Het gaat daarbij niet alleen om belastinginkomsten waarmee onderwijs, de zorg en de infrastructuur betaald worden. Het gaat ook om salarissen en daarmee geld dat op allerlei manieren in de economie zou terugvloeien. Dat is nu grotendeels verdampt en terecht aan het komen bij enkele nietsontziende transport-regisseurs zoals het bedrijf in Göteborg.

Omdat de Letse chauffeur Andy de journalist vertrouwde, en eerlijk alles vertelde, heeft men ervoor gekozen een fictieve naam te gebruiken. Naïef als de man was, heeft hij zichzelf verraden.

Klik hier voor het hele verhaal van Andy (in het Zweeds).

Lees ook:

Eensgezindheid aanpak oneerlijke concurrentie

Truckstar cabotage-dossier

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie