Het moet niet gekker worden
| 17:46 | Truckstar Redactie

Het moet niet gekker worden

Opnieuw komt er een bizar verhaal uit Noorwegen over een dronken Oost-Europese chauffeur en zijn truck.

Op maandag 6 februari reed een Litouwse chauffeur het dak van zijn Iveco-bakwagen eraf toen hij een omleidingsroute voor trucks hoger dan 3,60 meter negeerde en kennis maakte met een spoorwegviaduct. Dit gebeurde bij de plaats Skien. De weg werd voor twee uur afgesloten tot alle rommel was opgeruimd, waaronder het volledige trailerdak. Ook het treinverkeer werd stilgelegd tot na een inspectie van het viaduct.

De chauffeur bleek na een blaastest dronken te zijn en werd door de politie naar een dokter gestuurd voor een bloedproef om het alcoholpromillage vast te stellen. Alleen zijn rijbewijs werd door de politie ingenomen.

Bizar vervolg
Maar wat er vervolgens gebeurde is alleen maar bizar te noemen. Dezelfde truck werd een dag later gespot op 300 kilometer van Skien, in Golsfjellet, waar de Litouwer vrolijk spullen aan het lossen was. Een oplettende Noorse truckchauffeur, Heine Skyvulstad, herkende de Iveco van een foto uit de krant en belde de politie.

Het dak en de rongen waren weer profisorisch op elkaar gezet en met een paar spanbanden ‘vastgezet’. De zeilen aan de zijkanten en de achterkant ontbraken echter. “De chauffeur heeft zonder rijbewijs gereden en de truck is onderweg van alles verloren”, zegt een verbolgen Skyvulstad tegen verschillende Noorse media.

Wat is er na het ongeluk gebeurd?
Na het ongeluk nam de politie niet de sleutels van de truck in beslag. Maar hoe de chauffeur het ruim 200 kg wegende dak en de rongen weer op elkaar heeft gekregen, is een raadsel. Hij moet daarbij hulp hebben gehad van anderen, wellicht van Litouwse collega’s. De rol van de Noorse politie is in ieder geval twijfelachtig. Die hadden de sleutels in beslag moeten nemen, de chauffeur moeten insluiten en hem een dikke boete moeten geven, zo vindt Skyvulstad. Als een Noorse chauffeur dronken tegen een viaduct aan was gereden, waren de rapen gaar geweest voor die chauffeur, aldus Skyvulstad.

De Litouwse chauffeur is overigens momenteel spoorloos, en de nummerplaten van de Iveco ontbreken eveneens.

In dit artikel vind je een video (Noors nieuwsverslag) van het verhaal.
 

1 Reactie
  1. Waar sommige collega’s alarm slaan als de DAF een koelwaterstoring aangeeft tijdens het starten repareert deze man zijn eigen opbouw.
    Duidelijk iemand met een gezonde werklust.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie