DAF-succes bij Amerikaanse awards
| 14:26 | Truckstar Redactie

DAF-succes bij Amerikaanse awards

Tijdens de American Truck Dealers Convention in Las Vegas heeft DAF twee mooie successen gescoord.

De Peterbilt Model 587 met de bekende PACCAR/DAF MX-motor won de award Commercial Truck of the Year. In het lichte segment won Peterbilt eveneens de award voor haar Model 2010 – de Peterbilt-uitvoering van de DAF LF.

Erkenning voor DAF
Het is voor het eerst dat één truckbouwer met beide awards naar huis gaat. Maar het is ook een dubbele erkenning voor DAF. Over de MX-motor – ontwikkeld in Eindhoven – werd gezegd dat die uitzonderlijk betrouwbaar is en bewezen heeft uitstekend te presteren.

Samen met de ruime, voor Amerikaanse begrippen stille en luxe-uitgeruste cabine, is de 587 de beste keuze voor lange afstands-vloten, team driving (dubbelbemand), maar ook voor het regionale transport in dagcabine-uitvoering.

LF op z’n Amerikaans
De Peterbilt Model 210 (zie foto onderaan) kreeg de award vanwege het innovatieve cabine-ontwerp en comfort, het zicht rondom, de uitstekende manoeuvreerbaarheid en het feit dat onderhoud gemakkelijk uitgevoerd kan worden.

Zo blijkt dat de Amerikanen toch wel openstaan voor Europese innovaties, zolang die maar enigszins verkapt worden doorgevoerd. De 210 wordt overigens geproduceerd in Mexico maar zal vanaf 2013 ook in Brazilië gebouwd gaan worden voor de Zuid-Amerikaanse markt. 

De Peterbilt Model 587 nam het tijdens de convention op tegen de Freightliner 114SD conventional dump truck, de International ProStar Plus trekker met MaxxForce 15-motor en de Kenworth T660 Regional Hauler met Paccar MX-motor. De Model 210 nam het op tegen Fuso Canter FE160, Isuzu NPR-HD Gas, Kenworth T440 Conventional en UD 2600.

DAF-succes bij Amerikaanse awards

2 Reacties
  1. Het is overigens een 387 en niet een 587 wat op de foto is afgebeeld. En deze wagen rijd niet slecht. Echter over de paccar MX ben ik minder te spreken. Vooral heel veel problemen met dat milieu gedoe erop waaronder ook de uitlaatfilters voor dat blue tech gedoetje. Er is op het moment een groot te kort aan deze filters en als je er een nodig hebt kun je wel eens een dag of 2 tot 4 moeten wachten. Ik zelf heb hier geen problemen mee omdat mijn wagen is uitgevoerd met een CAT en die hebben die zooi er niet op. Hij had eigenlijk al ingeruild moeten zijn op een nieuwe maar we blijven hem lekker rijden. Cat is niet meer verkrijgbaar als vrachtwagen moter maar onderdelen blijven voorlopig de eerste 50 jaar nog gemakkelijk verkrijgbaar.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie