Wegtransport in zwaar weer
| 11:02 | Truckstar Redactie

Wegtransport in zwaar weer

Het gaat niet goed met het wegtransport. De volumes dalen terwijl transporteurs moeten opboksen tegen conurrentie uit lage lonenlanden.

In een persbericht schrijft TLN dat zowel de binnenlandse als de internationale transportvolumes gekrompen zijn in het vierde kwartaal van 2011. En: “omzet en winst dalen navenant. Overcapaciteit en toenemende concurrentie van transportbedrijven uit lage-lonen-landen drukken de prijzen.”

Oostblok-concurrentie
Daarmee lijkt ook TLN te erkennen dat de Oostblok-concurrentie een drama is voor Nederlandse transporteurs. Over het feit dat Nederlandse transportbedrijven meewerken aan de slechte tariefontwikkeling door Oost-Europese chauffeurs in dienst te nemen en ze geen Nederlands salaris te betalen, zegt TLN niets.

Ook de voortdurende eurocrisis heeft een negatief effect op de vraag naar transport, evenals de crisis op de huizenmarkt.

Omslag in de zomer
De eerste twee maanden van 2011 zat het transport nog in de lift, maar in de zomer kwam de omslag. Transportondernemers verwachten voor 2012 weinig goeds. Sowieso is tachtig procent van hen ontevreden met de vrachttarieven. De bereidheid tot investeren is sinds de eerste meting van TLN in 2003 niet zo laag geweest. Naast de 81 procent van alle ondernemers die zijn capaciteit gelijk houdt, zegt elf procent uit te willen breiden en acht procent te willen krimpen. Slechts tien procent rekent op een goed jaar, 55 procent rekent op een normaal jaar en 34 procent rekent op een slecht jaar.

Wat betreft de winstgevendheid heeft 58 procent van de bedrijven 2011 toch nog met winst af weten te sluiten; 29 procent maakte winst noch verlies en dertien procent sloot 2011 af met verlies.

De cijfers komen uit het driemaandelijkse conjunctuurbericht van TLN en zijn gebaseerd op de respons van ongeveer 1500 van de leden van TLN.

Foto: De vooruitzichten zijn niet goed. (ANP)

1 Reactie
  1. Wat moet TLN daar van zeggen?? TLN, dat zijn de grote ondernemers zelf die zorgen voor de slechte tariefontwikkeling door Oost-Europese chauffeurs in dienst te nemen en ze geen Nederlands salaris te betalen!! En nu komen ze er achter dat het voor de Nederlandse transportsector niet goed is….. Tja…

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie