Grenskwestie TR-BG laait weer op
Bulgaren controleren, Turken blokkeren
Al eerder schreven we over de pijnlijke grenssituatie tussen Bulgarije en Turkije. Afgelopen week liep de kwestie weer hoog op, waarbij lange files aan de grenzen ontstonden. Op dinsdag blokkeerden Turkse chauffeurs de grens bij Kapitan Andreevo, omdat zij vinden dat Bulgaarse douaniers te streng zijn met controles op Turkse trucks. Iedere truck wordt namelijk gecontroleerd en dat zorgt voor kilometers lange wachtrijen voor de Bulgaarse grens.
Gevolg hiervan is dat aanschuivende Turkse chauffeurs in de rij halsbrekende toeren uithalen (lees: fraude plegen) om hun rij- en rusttijden kloppend te houden. Dit met flinke boetes tot gevolg: de Bulgaarse douaniers bekeurden volgens Turkse bronnen op één dag 55 trucks voor manipulatie van de tachograaf met een magneet. Totale boetesom: 600.000 euro. Reden voor de Turken om de grenzen aan hun zijde te blokkeren.
Strenge controles aan Bulgaarse zijde en blokkades aan de kant van Turkije: beiden gebeuren niet zomaar. De Bulgaren zijn het niet eens met een nieuwe Turkse maatregel die sinds 1 september geldt en Bulgaarse transportondernemers gebiedt een bedrag van 3000 euro per truck te betalen voor toestemming om Turks grondgebied te mogen betreden.
Bulgarije claimt dat deze regel in strijd is met het transportverdrag dat tussen beide landen geldt en beschuldigt de Turken van ongeoorloofd protectionisme.
Het is nu maandag en de grootste files zijn weer opgelost. Een oplossing voor de problemen tussen beide landen is er echter nog niet.
Ter illustratie ontvingen we van chauffeur Erwin van der Meyde enkele foto’s. Erwin rijdt in opdracht van Steijns transport op Turkije en stond vrijdag samen met collega Ron Peters van VTS Boxmeer in een kilometerslange rij bij Hamzabeyli om Turkije te verlaten. Inmiddels staan Erwin en Ron na hun weekendrust aan de Bulgaars-Roemeense grens in de rij. In de nasleep van de Turks-Bulgaarse kwestie ontstonden ook hier files.
Foto: Aanschuiven in Hamzabeyli. Steijns en VTS/H.Verdijk rijden met regelmaat op Turkije.
Ongeveer 52 uur gestaan aan de grens maar dit was vroeger normaal daar,nu echter vanwege de staking.