| 09:10 | Arjan Olsthoorn

Germo Logistiek ‘test’ naar tevredenheid Scania G410 LNG

Tankvervoerder Germo Logistiek uit Lochem heeft in mei van dit jaar als eerste transporteur in Nederland een Scania G410 4×2 trekker op LNG als rijdende melkontvangst in gebruik genomen.

De LNG-truck wordt in twee shifts ingezet en gaat dit jaar waarschijnlijk rond de 280.000 km afleggen. Daarmee denkt Germo de businesscase voor het voertuig rond te hebben. “Dat is beter dan we verwacht hadden,” vertelt directeur Emiel Jansen. “We waren uitgegaan van zo’n 200.000 km per jaar. Dat is ongeveer het break even punt en daar waren we al tevreden mee geweest. Want we hebben dit LNG-traject primair ingezet om een verdere invulling te geven aan ons streven om zo duurzaam mogelijk te ondernemen. Dat was ook de wens van Friesland-Campina, onze opdrachtgever.”

Germo reed eerder met deze Scania R410 LNG demo

Inmiddels heeft Germo enige ervaring met het voertuig. “De chauffeurs zijn dol enthousiast. Deels zit dat in de grotere cabine. Maar ook het rijden op gas vinden ze prettig. Weliswaar melden ze dat de auto iets minder snel optrekt dan de dieselversie. Maar ze waarderen de rust: de LNG-truck is duidelijk stiller. Dat is een bijkomend gunstig aspect van LNG dat bij ons waarde heeft omdat we tot diep in de nacht op pad zijn.”

Verbuik
Als de RMO-oplegger helemaal vol is, staat de weegschaal nét boven de 50 ton en moet de auto er goed aan trekken. Toch staat het verbruik over de eerste maanden op één kilo gas per 3,1 kilometer. Als ik dat vergelijk met de P410 is dat beter want die kwam niet verder dan 1:2,7. Nu is dat ook wat het plaatje rond moet maken. We hebben in onze routes niet de mogelijkheid om in België te tanken en de Maut speelt voor ons ook geen rol. Het moet dus echt komen van de lagere brandstofprijs, een goed verbruik en veel kilometers.”

Jansen is tevreden over de actieradius van het voertuig. “Scania beloofde ons 1.000 kilometer en die halen we ook. Alleen laten we het er nooit zover op aankomen. We hebben met de chauffeurs afgesproken dat ze toch na elke shift tanken. Dat zou ook één keer per twee shifts kunnen. Maar we willen niet meemaken dat er een keer op een tankstation een storing is en we dan niet meer genoeg gas hebben om naar een ander station te gaan. Die zijn namelijk nog niet dik gezaaid.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie