Extreem weer bij Scania Södertälje
| 12:04 | Truckstar Redactie

Extreem weer bij Scania Södertälje

Een temperatuur van min 35 graden of plus 50 graden, en wind met orkaankracht: het kan allemaal in Scania’s nieuwe klimaat-windtunnel.

Scania opende onlangs een bijzondere klimaatkamer en windtunnel op het terrein van het Scania Research en Development Centre in Södertälje. Doel: het sneller en efficiënter testen van trucks.

Scania moest er wel even voor in de buidel tasten. Het gebouw kostte maar liefst 400 miljoen Zweedse kroon – ruim 45 miljoen euro. Maar het gebouw is dit bedrag dubbel en dwars waard.

Extreem weer bij Scania Södertälje
De klimaatkamer kostte 45 miljoen euro, maar dan heb je ook wat.

Woestijntemperaturen in Södertälje

Met de klimaat-windtunnel kan Scania haar trucks blootstellen aan de meest extreme weersomstandigheden zoals woestijntemperaturen, gewoon in Södertälje. Hiermee hoeft Scania minder vaak met trucks af te reizen naar extreme koude of warme plekken op aarde om nieuwe trucks te testen.

Uiteraard scheelt dit geld, maar ook tijd, waarmee de aanlooptijd naar de introductie van nieuwe modellen verkort zal worden.

Maar dat is niet alles: “Deze unieke klimaatkamer zal ons helpen om Scania’s zuiniger te maken en om de uitstoot verder terug te dringen”, zegt Harald Ludanek, Executive Vice President for Research and Development.

“We kunnen aangekoekte sneeuw, regen, modder en vuil verminderen. Chauffeurs krijgen betere cabines en de veiligheid verbetert”, aldus Ludanek.

Extreem weer bij Scania Södertälje
Per-Arne Brodd is test cell-operator, zoals het mooi heet. Goed warm aangekleed en trots op zijn nieuwe ‘kantoor’.

Sneeuw en regen

In de ruimte kan de temperatuur tot ver onder het vriespunt zakken, tot min 35 graden. Maar de boel kan ook opgestookt worden tot plus vijftig graden. Daarbij kan de luchtvochtigheid variëren van vijf tot 95 procent en er zijn sneeuwkanonnen geïnstalleerd in het luchtsysteem. Die sneeuw kan echter vervangen worden door regen – van een lichte motregen tot heftige slagregens. Ook het formaat van de regendruppels kan namelijk ingesteld worden.

Extreem weer bij Scania Södertälje
Oplichtende UV-gevoelige stof is zichtbaar.

Een slimmigheidje is de toevoeging van een bepaalde stof aan de regen, die oplicht wanneer er een UV-lamp op gericht wordt – zie foto. Op die manier kan exact bepaald worden waar water en vuil op de truck zijn achtergebleven en hoe dit over de truck stroomt.

Maar ook het aankoeken van sneeuw en ijs op de truck en op de spiegels en ramen kan worden bekeken, en dus ook wat de gevolgen daarvan zijn voor het zicht wat je als chauffeur hebt vanuit de cabine.

Een laatste puntje is windgeruis. Ook dit kan worden gemeten in diverse omstandigheden. De truck staat overigens op rollers, één set voor elk wiel. Daarmee kunnen snelheden tot honderd kilometer per uur nagebootst worden.  

Extreem weer bij Scania Södertälje
De klimaatkamer werd geopend door Scania’s CEO, Martin Lundstedt en Annie Lööf, de Zweedse minister van Handel, Energie en Communicatie.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie