EU Truck Platooning Challenge 2016
| 21:27 | Korneel Luth

EU Truck Platooning Challenge 2016

Een opmerkelijke verzameling van trucks bij de APM terminal op de Maasvlakte op 6 april: de aankomst van de EU Truck Platooning Challenge 2016.

Truckplatoons van zes Europese truckfabrikanten – DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Scania en Volvo – kwamen op 6 april aan op de APM Terminal in Rotterdam.

Het was het slotakkoord van de EU Truck Platooning Challenge 2016, een internationale platooning-demonstratie met vertrekpunten in Zweden, Duitsland en België. Het was geen toeval dat de finish van de EU Truck Platooning Challenge in Nederland was. Ons land heeft de challenge georganiseerd en zich bewust een voortrekkersrol aangemeten op het gebied van zelfrijdende trucks en intelligente vervoerssystemen. Het EU-voorzitterschap maakte de timing perfect.

EU Truck Platooning Challenge 2016
Alle deelnemende chauffeurs poseren voor hun trucks met minister Schultz (in het zwart) in het midden. Ze bedankte de chauffeurs voor hun veilige inzet.

Minister Schultz: ‘Nederland is voorloper’

De aankomst van de Platooning Challenge was een grote happening met veel mensen en veel pers. Maar groot zijn op de middellange termijn tevens de consequenties voor het chauffeursvak. Wat wil Nederland precies? En waarom kwamen er van zes merken uit drie landen platoons naar de Maasvlakte? Truckstar stelde deze vragen aan minister Schultz van Haegen, die de trucks verwelkomde en ons graag te woord stond. 

“Wij willen als logistiek land voorloper zijn om meerdere redenen”, zegt Schultz tegen ons. “We willen vanuit Nederland de ontwikkeling naar slimmere voertuigtechniek stimuleren. Dan pikken we een graantje mee van de ontwikkeling, hebben we er invloed op – wat altijd beter is dan achteraf aanhaken – en levert het hier werkgelegenheid op.”

“Nederland is nu een testland. Maar er is ook nieuwe wetgeving nodig. Daarvoor is het belangrijk landen en de EU op één lijn te krijgen. De eerste stap is deze challenge. Volgende week is platooning één van de onderwerpen tijdens een EU-top met mijn collega-verkeersministers.”

“Truckplatooning zelf heeft veel voordelen”, vervolgt de minister. “Voor de chauffeur betekent het een veiligere werkomgeving met een kleinere kans op ongelukken. Negentig procent van alle ongelukken is nu het gevolg van menselijke fouten van weggebruikers. Daarnaast wordt het vervoer efficiënter en kan het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot omlaag.”

EU Truck Platooning Challenge 2016
Minister Schultz zet hoog in maar begrijpt tevens dat chauffeurs sceptisch kunnen zijn, zo vertelde ze Truckstar.

Minister begrijpt sceptische houding chauffeurs

Maar begrijpt de minister dat chauffeurs misschien sceptisch naar deze ontwikkeling kijken? “Ja, dat begrijp ik goed. Dat is een logische reactie. Het vak zal ook veranderen. De komende tien jaar zal nieuwe techniek de chauffeur verder gaan assisteren. Maar innovatie hoeft helemaal geen bedreiging te zijn. Het chauffeursvak is en blijft erg belangrijk en de komende jaren zien we een nieuw chauffeurstekort ontstaan.”

Doel van de EU Truck Platooning Challenge 2016 was tevens om er gewoon mee te beginnen. “Als je niet iets probeert, kom je er ook niet achter”, aldus de minister.

EU Truck Platooning Challenge 2016
Het MAN-platoon vertrok vanuit München. MAN-woordvoerder Ivar ten Tuijnte zegt tegen Truckstar: “Platooning en nieuwe techniek maakt het rijden leuk en ontspannen. Waarom zou je ertegen zijn? Het is de geweldig; het is de toekomst!

Nog altijd volop digitacho-fraude 
Het Scania-platoon vertrok uit Södertälje en was op het traject in Zweden zes trailers lang. De drie trekkers trokken namelijk ieder twee trailers. Het vervolg door Denemarken, Duitsland en Nederland werd met enkele trailers afgelegd (zie onderstaande video). Woordvoerder Nico van der Klugt: “In feite is platooning een soort ACC, maar dan weer een stapje verder. Het wordt voor de chauffeur beter.


Iedereen bij elkaar 

Belangrijk was om iedereen vandaag bij elkaar te krijgen, zo hoorden we tijdens een presentatie in het tweede deel van de dag. Want als er ooit in platoons gereden gaat worden, dan moet er gelijke wetgeving zijn, en moet er vanuit de techniek één communicatie- en data-standaard komen.

Nu kwamen er zes konvooien aan met aparte ontheffingen uit Zweden, Denemarken, Duitsland, België en Nederland, die elk alleen maar met hun eigen ‘soortgenoten’ konden functioneren. In de toekomst moet je met je Scania wel bij een DAF kunnen aansluiten. 

Daarom waren de zes truckmerken DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Scania en Volvo nu bij elkaar. Evenals afgevaardigden van overheidsinstanties uit Zweden, Duitsland, België en zelfs uit Amerika en Australië, maar ook enkele grote verladers zoals Ahold en diverse techneuten en ontwikkelaars. 

EU Truck Platooning Challenge 2016 EU Truck Platooning Challenge 2016
Robert Laxing reed van Göteborg naar Rotterdam. Duitse waarschuwing op de Scania-trailers.

Volvo-chauffeur: eye-opener

Truckstar sprak ook met één van de chauffeurs: Volvo-testchauffeur en testleider Robert Laxing. Hij reed een aantal etappes in de voorste truck van het Volvo-konvooi. “Het is mooi om hier te zijn en deel te nemen”, zegt Laxing. “Deze challenge is een eye-opener voor veel mensen, inclusief overheden. In Zweden doen we veel onderzoek naar platooning. Het verkeer zal er veiliger van worden, en daarmee ook het werk van de chauffeur. Dat is een goede zaak.”

“Wat betreft de rol van de chauffeur is het simpel”, vervolgt Laxing. “Die blijft gewoon chauffeur. Op bepaalde langere stukken kan die aanhaken bij een platoon, een stuk autonoom rijden, en vervolgens weer afhaken en verder rijden naar het losadres. Bovendien kan de brandstofbesparing volgens onze tests oplopen tot minstens tien procent. En trouwens: jullie hebben hier in Nederland mooie brede snelwegen. Die zijn ideaal voor het rijden met platoons.”

EU Truck Platooning Challenge 2016
Volvo, Mercedes en Scania reden met platoons bestaande uit drie trucks. DAF, Iveco en MAN kwamen met platoons bestaande uit twee trucks. 

Truck van het Jaar-verkiezing in volle gang
Het DAF-platoon was vanuit Westerlo in België vertrokken.

DAF: ‘status van de chauffeur een stap omhoog’

Bij DAF geloven ze in de ontwikkeling naar zelfrijdende trucks en platooning, en niet alleen vanwege het milieu of transport-efficiëntie. Woordvoerder Rutger Kerstiens over de rol en status van de chauffeur: “Ik zou zeggen, een stap omhoog! Chauffeurs zijn goede vakmensen. Straks helpt de techniek ze verder. En je zal altijd nog zelf naar een platoon toe moeten rijden, en na het verlaten ervan, zelf naar je bestemming of een volgend platoon moeten rijden. Je wordt meer een soort process operator. Bovendien word je de last ontnomen van de toenemende verkeersdrukte.” 

De nieuwe topman van DAF, de Amerikaan Preston Feight, kan er kort over zijn tegen ons: “Als chauffeur krijg je in de toekomst een veiligere werkplek. Je weet dat je aan het einde van de rit weer veilig thuiskomt. Dat is veel waard.” Truckstar blijft de platoon-ontwikkelingen op de voet volgen. In de komende edities van Truckstar Magazine lees je meer.

EU Truck Platooning Challenge 2016
Bij Volvo kunnen ze er ook kort over zijn: de toekomst ligt voor je!

Lees ook:

Duitse minister zwaait MAN-platoon uit

Truckplatoons onderweg naar Rotterdam

Nederland organiseert platooning demo

Eerste zelfrijdende Actros road legal

Merendeel chauffeurs niet bang voor zelfrijdende truck

DAF en TNO in platooning demonstratie

Eerste zelfrijdende trucks op openbare weg

Klik hier voor het nieuwsoverzicht


Meepraten? Schrijf hier jouw reactie