Dodehoeksysteem
| 09:16 | Bert Mateboer

Dodehoeksysteem vanaf volgend jaar verplicht

Vanaf 2022 moeten alle nieuwe trucks in Europa zijn voorzien van een dodehoeksysteem. Vanaf 2024 gaat die eis ook gelden voor bestaande trucks. Het is onderdeel van een langtermijndoelstelling van de Europese Unie om tegen 2050 het aantal verkeersdoden en zwaargewonden tot bijna nul terug te brengen.

Behalve een dodehoeksysteem zullen nieuwe trucks volgend jaar ook moeten worden uitgerust met een systeem dat waarschuwt voor slaperigheid en dat waarschuwt als de bestuurder afgeleid raakt door de mobiele telefoon. Ook moeten nieuwe trucks dan standaard worden uitgerust met achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren. Tevens zullen ze een datarecorder (black box) aan boord moeten hebben. Daaruit kunnen gegevens worden gehaald in geval van een ongeluk.

Nieuwe techniek

De afgelopen jaren is er een groot aantal nieuwe technologieën ontwikkeld. De Europese Commissie wil dat die worden gebruikt om het aantal doden en gewonden die er in het verkeer vallen te verminderen. Op dit moment komen op de wegen in de Europese Unie jaarlijks rond de 25.000 mensen om het leven. Negentig procent van het aantal ongelukken is toe te schrijven aan menselijke fouten.

Vrijwel alle truckfabrikanten leveren tegenwoordig af fabriek dodehoeksystemen die de bestuurder waarschuwen als zich een fietser of voetganger in de dode hoek bevindt. Het is bij alle merken echter een optie en lang niet alle kopers kiezen ervoor. Ook zijn er dodehoeksystemen die achteraf kunnen worden ingebouwd op al bestaande trucks. Hiervoor is de belangstelling echter ook niet heel groot. En dat terwijl de kosten niet opwegen tegen de schade die ontstaat wanneer er een dodehoekongeval plaatsvindt. Dodehoeksystemen zijn al vanaf € 800,- (exclusief inbouw) te koop.

Active Side Guard Assist

Mercedes-Benz loopt op dit moment voorop met een intelligent dodehoeksysteem, de Active Side Guard Assist (ASGA). Het systeem kijkt door middel van radar of zich een fietser of voetganger in de dode hoek bevindt. Aan de hand van de stuurhoek en de snelheid bepaalt het of een aanrijding dreigt. Is dat het geval, dan waarschuwt het de bestuurder door middel van waarschuwingslampjes in de A-stijl en vervolgens met een geluidssignaal. Als de bestuurder dan nog steeds doorgaat met zijn manoeuvre, grijpt het systeem in door te remmen.

Dit bericht verscheen eerder in Truckstar 11/2021.

17 Reacties
  1. Een achteruitrijcamera moet eerst verplicht worden Als trucker in de stad hou je soms je hard vast Wat mensen uithalen terwijl ze duidelijk zien dat je bezig bent om achter uit te rijden

  2. Een achteruitrijcamera moet ook verplicht worden ik doe veel stadswerk en gezien het idiote gedrag van fietsers scooterrijders en voetgangers zal dit zeker slachtoffers schelen

  3. Al dat apratuur in bouwen zouden ze ook in personen auto’s moeten doen als ze op hun telefoon of laptop zitten achter het stuur en fietsers aanleren wat een dode hoek is als een vrachtwagen rechts afslaat hij niks meer ziet wat langs hem zit zeker ook op rotonde en regel stoplichten voor rechtsaf slaand verkeer apart

  4. Zou het een optie zijn om op alle basisscholen de groepen 8 een dode hoek training aan te bieden. Alleen moet de overheid dan de kosten op zich nemen. Nu hebben scholen een bepaald budget en vaak passen daar de kosten van deze training niet meer in omdat het budget er klein is.
    Met deze training worden kinderen meer bewuster van de gevaren die een dode hoek met zich mee brengt.

  5. En dan nog een paar stickers erop zoals in Frankrijk , en er gebuurd niets meer . Zolang de mentaliteit van alle weggebruikers niet veranderd , zal er verder met alle hulp middeltjes ook niks maar niks veranderen.

  6. Verkeers veiligheid is zeer belangrijk.
    Daarom snap ik niet dat vrachtwagens zo veel extra maatregelen moet hebben, terwijl de fietser hier amper les over krijgt.
    Sommige kindjes krijgen les op school maar dat is echt een zeer kleine groep.
    Dan hebben we de generatie van de ouders van die kindjes, die hebben er nog minder verstand van.
    Stuur elke persoon die op de weg gaat naar een soort van code 95.
    Auto, fiets, step voetganger enz.
    Dan zijn we bezig met verkeersveiligheid!

  7. Misschien er ook eens over nadenken om bi de voetganger/fietser een systeem in te bouwen die hun bv een flinke draai om de oren geeft op het moment dat hij/zij zich in de dode hoek begeeft. Zolang het niet van beide kanten komt, kun je deze ongevallen niet vermijden. Want tenslotte, wat voor nut heeft het om een vrachtwagen vol te hangen met allerlei technische snufjes als de zwakke weggebruiker zelf ook geen inspanningen doet.

  8. Eigelijk eerder moeten verplichten even als achteruitrij camera enz. Maar belangrijkst denk ik. Blijf beroeps chauffeurs atenderen om het te voorkomen. Hr.Gr Cor van Rijn . Katwijk aan zee

  9. Eerst maar eens de mentaliteit van de mensen veranderen. Zoals de fietsen in de grote steden een grote ramp. Ik neem geen werk meer aan in de grote steden. En dan de motet scooters die moet je helemaal verbieden . Daar rijden allemaal idioten op. Zo kan ik nog wel even doorgaan 😣

  10. Elke verbetering is er een maar als weggebruikers weten en beseffen wat een vrachtwagen is zal dat misschien wel meer resultaat hebben..
    En als er toch meer dan genoeg handhavers zijn laat deze dan ook eens kijken hoe personenwagens, brommers en fietser(meestal zonder verlichting) omgaan met een vrachtwagen voor, naast of achter hen..
    Ik heb het idee dat veel weggebruikers niet weten waar het gevaar zich schuilhoudt.
    Ik bedoel eigenlijk zoiets als:
    Je kunt je huis wel beschermen tegen inbrekers met van alles en nog wat maar je kan ook de inbrekers aanpakken.

  11. Je kunt de Vrachtwagen volhangen met de meest geavanceerde apparatuur, maar dat doet niets af aan het feit dat een groot deel van de mensen absoluut niet weet welk gevaar dreigt, en er dus daarom ook niet naar handelen, en i.p.v. het gevaar vermeiden het juist zelf veroorzaken, daarom zal het nooit veranderen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie