Digitacho ook drama binnenlandwerk
| 18:09 | Truckstar Redactie

Digitacho ook drama binnenlandwerk

Het verrast niemand natuurlijk, maar ook in het binnenlandwerk werkt de digitale tachograaf chauffeurs tegen.

Dat bleek vanmiddag tijdens een rondje van Truckstar langs enkele verzorgingsplaatsen aan de A4.

Normaal gesproken schuiven we ’s avonds gezellig aan in het chauffeurscafé voor onze stamtafelgesprekken. Daarmee slaan we echter een belangrijk deel van de collega’s over: die van het binnenlandwerk, want zij zitten ’s avonds lekker thuis. Om ook hun mening te horen, vroegen we vanmiddag wat zij vinden van de digitale tachograaf, en of dat apparaat hinderlijk is in het binnenlandwerk.

Dat ding bepaalt
“Het is een belemmering”, zegt John van Nijnatten, chauffeur bij G. Vlug. “Dat ding bepaalt wanneer ik mijn pauze moet maken.” Naast John spraken we met nog acht chauffeurs en zij klaagden allemaal over precies dat punt.

“Je gaat toch wel anders werken”, zegt René Beets, die voor Yusen Logistics onderweg is. “Voor de chauffeur zelf is het wel goed omdat die beter zijn pauzes houdt, maar voor het werk komen die pauzes vaak helemaal niet uit. Ik vind het pasje wel makkelijker dan zo’n heel pak schijven dat je bij je moet houden. Dan beschadigt er weer eentje en krijg je daar weer gezeik mee”, lacht René.

ZZP’er Werner van der Elst wist daar nog één voordeel aan toe te voegen. Als zelfstandige vindt hij het wel makkelijk om op de computer precies alles uit te kunnen lezen qua werk en rijtijden, voor zijn administratie.

Onverdeeld negatief
Maar dat was dan ook het enige positieve tussen alle reacties. De meningen over de digitale tachograaf in het binnenlandwerk zijn verder onverdeeld negatief. Chauffeurs komen in dagelijkse files terecht die ze anders hadden kunnen vermijden, kunnen niet op tijd bij klanten komen, moeten soms op dertig kilometer van de zaak door een collega van kantoor met de luxe-auto opgepikt worden, etc, etc.

Je leest het hele verhaal in Truckstar 12!

Foto: Chauffeur René Beets (rechts) weet nog iets positiefs te zeggen over de digitacho. Zijn bijrijder Danny Groenewoud (midden) doet momenteel de opleiding Transport en Logistiek en zal straks als chauffeur niet beter weten dan dat de digitacho grotendeels bepaalt wat je doet.

1 Reactie
  1. Ik ben een ex trucker die jammer genoeg door medische problemen niet meer kan rijden , rug , knieën en ga zo maar door . Ik heb met allebei de soorten tachograaf gewerkt en ik reed de laatste tijd binnenland en hoofdzakelijk `s nachts , depottransport en ik weet er alles van met die digitale tacho . Vroeger met die schijven kon men nog wel eens rommelen , maar met die digitale niet meer . Als je vroeger een goeie baas had en je nog met een tachograafkaart reed kon je nog wel eens met de baas overleggen dat je nog wel eens met een blanco kaart kon rijden , wat wel gevaarlijk was als men gepakt werd , en als je dan op de zaak aankwam je baas hem invulde .

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie