Renault D-vuilniswagen
| 11:14 | Rik Werner

Deventer beleeft première van extra lage en smalle Renault vuilniswagen

Een heuse primeur in de Hanzestad Deventer. Daar rijdt sinds deze week een Renault D-Acess Narrow Track in de configuratie van vuilniswagen. Een truck die opvalt door haar opmerkelijke uiterlijk.

Vuilophaaldienst Circulus-Berkel heeft als eerste in Nederland de Renault D-Access Narrow Track in gebruik genomen. Bijzonder aan het voertuig is het GVW van 26,5 ton in combinatie met een lage instap en de geringe breedte van slechts 2,25 meter.

Renault Trucks D-Access Circulus-Berkel_1_lowres

Heavy duty

Oscar Faber van Circulus-Berkel is enthousiast over de aanwinst: ,,We zochten een smalspoorvoertuig dat geschikt is om afval in te zamelen in nauwe straten en woonerven. Voorheen kochten we in zo’n geval een lichtere vuilniswagen die werd opgewaardeerd met een extra as. Het heavy duty chassis van de Renault Trucks D-Access daarentegen is af fabriek gebouwd op een hoog laadvermogen, is smaller dan al onze andere inzamelvoertuigen en geniet bovendien volledige garantie van de fabrikant.”

Manoeuvreerbaarheid

Naast de geringe spoorbreedte draagt volgens Renault ook de meesturende naloopas bij aan de wendbaarheid van de D-Access. Tevens is volgens de fabrikant gelet op de fysieke belasting voor de chauffeurs en beladers. Renault heeft het model specifiek ontworpen als Low Entry-cabine met doorloop. Faber: ,,De D-Access biedt ongekend veel cabineruimte. In de oudere smalspoorvoertuigen zat de derde man bovenop de motortunnel, praktisch met zijn knieën in de nek. In de D-Access kunnen vier personen comfortabel zitten en veilig aan de stoepzijde uitstappen.”

Renault D-vuilniswagen

Zichtbaarheid

De lage cabinevloer draagt volgens Renault ook bij aan de bijzonder ruime zichtboog vanuit de cabine van de Renault D-Access. De gemiddelde ooghoogte van de inzittenden is twee meter vanaf de grond, waardoor de chauffeur extra goed zicht zou moeten hebben. Een onderzoek onder verschillende Low-Entry-voertuigen, uitgevoerd door de Loughborough Design School, wees volgens Renault uit dat de D-Access met 18 procent boven het gemiddelde het beste scoorde op directe zichtbaarheid van voetgangers en fietsers.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie