GenH2
| 12:09 | Arjan Olsthoorn

Daimler Trucks start uitgebreide tests met brandstofceltruck GenH2

Daimler Trucks richt zich bij de elektrificatie van zijn heavy-duty trucks voor het langeafstandstransport op waterstofaangedreven brandstofcellen. Het doel is een actieradius van ruim 1000 kilometer op één tank brandstof. Eind april begon Daimler Trucks al met intensieve tests met het eerste nieuwe, doorontwikkelde prototype van de Mercedes-Benz GenH2 Truck.

Dat is een belangrijke mijlpaal op weg naar serieproductie. De ontwikkelaars van Daimler Trucks testen de brandstofceltruck door en door. De uitgebreide testreeksen richten zich onder meer op continue inzetbaarheid, uiteenlopende weers- en wegomstandigheden en verschillende rijmanoeuvres.

Openbare weg

Daimler Trucks verwacht voor het einde van dit jaar te gaan testen op de openbare weg. De start van tests bij klanten is ​​gepland in 2023 en enkele jaren later zullen de serieproductie trucks gereed zijn voor aflevering aan klanten.

Martin Daum, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler Truck AG: “We volgen consequent onze technologiestrategie bij de elektrificatie van onze trucks. Ons doel is om onze klanten de beste lokaal CO2-neutrale truck aan te bieden. Aangedreven door accu’s of waterstofaangedreven brandstofcellen, afhankelijk van de inzet. We liggen precies op schema en ik ben verheugd dat de intensieve tests met de GenH2 goed zijn begonnen.”

Mercedes-Benz GenH2

Daum vervolgt: “De brandstofceltechnologie op waterstof zal onmisbaar zijn in het CO2-neutraal transport van de toekomst. Onze vele partners bevestigen dit. Met hen werken we op volle kracht samen om deze technologie op de weg te brengen. Bovendien geeft het duidelijke commitment van de nationale en Europese toezichthouders aan het gebruik van waterstof in het goederenvervoer over de weg een belangrijke impuls. Politieke steun speelt een belangrijke rol bij het bevorderen van de ontwikkeling van een infrastructuur voor groene waterstof. Maar ook voor het rendabel maken van brandstofceltrucks voor onze klanten.”


Meer lezen over hoe truckfabrikanten omgaan met de elektrificatie van hun truckgamma? Bestel nu Truckstar 6 en ontvang daarbij gratis de eerste Truckstar e-Mobility Special!Truckstar e-Mobility Special


Veeleisende tests

De engineers van Daimler Trucks ontwerpen de GenH2 zodanig dat de truck en zijn componenten aan dezelfde duurzaamheidseisen voldoen als een vergelijkbare conventionele Mercedes-Benz Actros. Dat betekent 1,2 miljoen kilometer over een periode van tien jaar en in totaal 25.000 bedrijfsuren. Om hier aan te voldoen moet de GenH2 extreem veeleisende tests doorstaan, net als elke nieuwe Actros-generatie. Alleen al in de eerste weken van de test heeft het voertuig honderden kilometers onder continue belasting afgelegd op een rollentestbank en talloze extreme praktijksituaties ondergaan, zoals noodremmen en rijden op trottoirbanden op de testbaan.

Nieuw voertuigconcept GenH2

De GenH2 is een nieuw ontworpen truck met nieuwe componenten. Deze krijgen van de ontwikkelaars tijdens de tests de volle aandacht. Denk hierbij aan het brandstofcelsysteem, de volledig elektrische aandrijflijn en alle bijbehorende systemen, zoals de speciale koeling. Om in een vroeg stadium uitgebreide kennis op te doen, wordt ook het actuele prototype getest met een laadvermogen tot 25 ton voor een GVW van circa 40 ton, zoals ook gepland is voor de serievariant van de GenH2.

Voordelen vloeibare waterstof

Daimler Trucks geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof, omdat in deze toestand de energiedrager een aanzienlijk hogere energiedichtheid heeft in verhouding dan gasvormige waterstof. Hierdoor zijn de tanks voor vloeibare waterstof veel kleiner en door de lagere druk ook aanzienlijk lichter. Dit resulteert in een grotere laadruimte en een hoger laadvermogen. Tegelijkertijd is het mogelijk om meer waterstof te tanken. Dit maakt de GenH2 geschikt voor meerdaagse, moeilijk planbare langeafstandsritten.

Op basis van een vooraf bepaald ontwikkelingsplan werken de experts van Daimler Trucks continu aan de ontwikkeling van tanktechnologieën voor vloeibare waterstof. Tegen het einde van het jaar verwachten de engineers het prototype van het nieuwe tanksysteem voldoende ontwikkeld te hebben om de lopende intensieve tests met de GenH2 voort te zetten. Vanaf dat moment zullen de voertuigtests uitsluitend worden uitgevoerd met tanksystemen voor vloeibare waterstof, totdat de serieproductie is bereikt. Tot het zover is, zal voor de tests met de GenH2 als tussenoplossing een tanksysteem met gasvormige waterstof worden gebruikt.

GenH2

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie