scania gryphus
| 20:38 | Arjan Olsthoorn

Nieuwe Scania Gryphus te groot voor kazerne

Een behoorlijke blunder bij de aanschaf van de nieuw defensietrucks. De Scania Gryphus, die sinds kort wordt uitgeleverd, past niet in de garages op de kazerne in Oirschot. Dat bevestigt de landmacht na anonieme tips aan Omroep Brabant.

In totaal krijgt Defensie ruim 2.800 nieuwe exemplaren. Het overgrote deel daarvan, zo’n 2.500, bestaat uit de 8-wielaangedreven high operational-uitvoering. Daarnaast komen er nog een aantal 2 en 3-assige low operational-uitvoeringen. Die worden met name ingezet als lesvoertuig en bij de luchtmacht.

Bewuste keuze

Een woordvoerder van Defensie bevestigt tegenover de NOS dat het gaat om een feit dat vooraf bekend was. “We hebben bewust gekozen voor moderne voertuigen, die groter zijn dan de oudere trucks. En we wisten dat dat zou betekenen dat de voertuigen niet meteen in alle kazernes passen.”

Een maatje groter

Doordat de nieuwe legervrachtwagens een maatje groter zijn, passen ze niet in de garages in de Generaal Majoor de Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot. De oudere garages van de verschillende eenheden zijn te laag om de Gryphus binnen te rijden voor klein onderhoud, laat Omroep Brabant weten.

De trucks kunnen wel naar binnen bij de grotere militaire werkplaatsen voor groot onderhoud, maar dan blijft er te weinig ruimte rondom het voertuig over om veilig te kunnen werken. Er is dan bijvoorbeeld geen ruimte om de cabine van de legertruck te kantelen. De nieuwe Scania’s passen niet in de parkeervakken op de kazerne en er was al te weinig parkeerruimte op de kazerne.

‘Kazernes verouderd’

“De kazernes zijn verouderd, vooral in Oirschot”, zo vertelt een woordvoerder van de Landmacht aan Omroep Brabant. “Natuurlijk wil je dat het nieuw materieel vanaf het eerste moment volledig inzetbaar is en dat aan alle voorwaarden is voldaan, maar dat is helaas niet altijd het geval. Bij de aanschaf van deze trucks blijkt dat erg ingewikkeld.”

Voor de Gryphus moet een nieuwe garage gebouwd worden. Dat wordt door het Rijksvastgoedbedrijf tegelijk opgepakt met het vernieuwen van de rest van de kazerne. Maar dat kan nog jaren duren. “Het Rijksvastgoedbedrijf heeft een programma gestart om tweederde van alle defensie-gebouwen aan te pakken. Daar hoort Oirschot ook bij. Maar wanneer dat voor de kazerne in Oirschot gebeurt, is nog niet bekend.”

kazerne oirschot

Buitenonderhoud

Tot die tijd moeten monteurs voor groot onderhoud aan de trucks uitwijken naar de werkplaats op kazerne Vredepeel, Vliegbasis Gilze-Rijen, legerplaats Stroe of een werkplaats van Scania in de buurt. “Het zijn geen ideale oplossingen, maar we hebben keuzes moeten maken. De voordelen van de moderne en betere Scania Gryphus wegen op tegen de nadelen. Ook moet er soms gekozen worden omdat je geld maar één keer kunt uitgeven.”

De kazerne in Oirschot heeft inmiddels twee Scania’s geleverd gekregen. Het is de bedoeling dat dat er uiteindelijk 300 worden.

Bron: Omroep Brabant

16 Reacties
  1. Even terug na begin jaren 90 toen Daf in zwaar weer zat en febr 1993 de fles op ging en alle aandeelhouders waaronder werknemers die hun spaargeld investeerde in de hoop dat ze hun baan konden behouden! (Leveranciers en overige partijen niet te vergeten) Uiteindelijk van belastinggeld doorgestart om vervolgens 3 jaar later kado te doen aan Paccar.

    Lees voor de aardigheid het artikel hoe onze nationale “trots” omgaat met overheids steun!! Dat verdwijnt in de zakken van buitenlandse aandeelhouders! Betreft nog een recent artikel geloof maart dit jaar.

    Daarbij is de keuze simpel Daf zal voor de internationaal chauffeurs qua ruimte in de cabine beter z’n als Scania maar daar is ook alles mee gezegd voor de rest is wat in Zwolle van de band rolt kwalitatief veeeele malen beter als die dixie s uit Eindhoven!
    Buiten Scania om was Volvo of Mercedes ook een goed alternatief geweest.

    “onze nationale trots is in de jaren 90 gesmolten als sneeuw voor de zon” dus vergeet die ilussie mensen!

  2. Daf België levert de cabines, Daf Nederland de motoren voor de Belgische legertrucks. De onderstellen met 8×8 aandrijving komen van bij Tatra waar Daf mee samen werkt en ook jaren cabines voor levert. Ginaf heeft hier niets mee te maken, deze kopen gewoon Daf trucks aan om deze om te bouwen. Werkgelegenheid in België en Nederland wel meer voor be dan voor nl. Dat Daf in Amerikaanse handen is klopt maar het werk gebeurd hier, het geld gaat naar Paccar. Waarom ze in Nederland voor Scania hebben gekozen zullen ze wel hun redenen voor gehad hebben. In België voor de eerste maal Daf gekocht, altijd met andere merken gereden.

  3. Groffe blunder van een stelletje ambtenaren. Een daf is nog altijd. Beter dan scania dat weetik uit ervaring als internationaal chauffeur. Zeker Noorwegen. Nooit problemen gehad met de daf descanis . Moet en zich eerst bewijzen. Dat ze te groot zijn is een dure blunder.

  4. DAF maakt wel degelijk 8×8 voertuigen voor het leger isw met Tatra.
    Zie het bericht van 26 februari waar er 879 DAF CF military trucks voor het
    Belgische leger worden geleverd. Productie grotendeels in Nederland en Belgie.

  5. Aandeelhouder wonen overal op de wereld ook in Nederland. Waarom geen gereed internationaal navo product gekocht waaruit de meeste kinderziektes al zijn. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld Mercedes, MAN, Renault of Iveco. Ook meer slagkracht als gezamenlijk moet worden opgetreden tegen de ‘vijand’ en waarschijnlijk goedkoper.

  6. Kunnen we dat groot onderhoud dan niet onderbrengen bij bestaande (Scania) werkplaatsen in samenwerking met defensiepersoneel? Goed voor de werkgelegenheid en bezettingsgraad van deze werkplaatsen en de opleiding van het defensiepersoneel.

  7. Zal wel weer met aanbesteding te maken hebben de inkopers zullen wel weer riante vakanties tegoed hebben dan komt de werkgelegenheid bij onze Daf weer op de tweede plaats

  8. Ik lees dat Scania uit Nederland komt. Ontwikkeling, beproeving, marketing en productie van hoofdcomponenten gebeurd in Zweden, niet in Nederland . DAF is in handen van het Amerikaanse Paccar Ontwikkeling, beproeving , productie en assemblage gebeurd echter allemaal in Eindhoven. / België Een groot verschil met Scania. Dus Scania en DAF op dezelfde grote hoop gooien als een Nederlands bedrijf is echt te kort door de bocht.

  9. DAF heeft (volgens mij) nooit 8×8 gebouwd !!
    GINAF bouwde deze,met Daf cabine en motor en versnellingsbak wat ook in de Daf zit/zat !! (vroeger eerst met Amerikaanse onderdelen uit de 2de WO !! GMC dacht ik!?
    Na “korte” onderbreking gaan ze “dacht/hoop ik weer in productie!!

  10. Dit is weer typisch een blunder van het betreffende DMO projectteam. Alles wordt voorgeschreven en getest maar dat uiteindelijk die trucks de garage’s niet in kunnen en daardoor moeten uitwijken naar elders voor onderhoud en herstel. Niet te geloven.
    Wel prachtige trucks overigens.

  11. De Scania komt ook uit Nederland en DAF is inmiddels Amerikaans.
    Daarbij bouwt daf geen 8×8 meer.
    Maar ik had ook graag weer daf gezien in het leger. Toch een beetje onze nationale trots.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie