scania gryphus
| 08:51 | Arjan Olsthoorn

Defensie start met structurele instroom Scania Gryphus

De bekende DAF 4- en 10-tonners worden vanaf deze week structureel vervangen door de nieuwe Scania Gryphus. Eenheden van alle Defensieonderdelen wisselen daarvoor (vrijwel) wekelijks enkele van hun huidige vrachtwagens om. Dat meldt het Ministerie van Defensie op hun website.

De luchtmacht en de rijopleidingen reden al met enige tijd met de nieuwe Scania’s, maar voor het eerst is nu ook het bóegbeeld uitgeleverd. Dit is de verhoogde, 4-assige en 8-wiel aangedreven Scania Gryphus High Operational.

Opbouw

Er zijn verschillende nieuwe transportsystemen opgebouwd. Denk aan een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer. Ook zijn de trucks voorzien van een aggregaat of kraan. Afhankelijk van de opdracht en de omgeving is het mogelijk om verschillende varianten en opties te combineren. Wel worden voertuig en opbouw zoveel mogelijk bij elkaar gehouden. In alle verschillende uitvoeringen  vormt de Scania Gryphus de basis. Er komen 3 verschillende categorieën draagvermogen. De  50 kN met 4-wielaandrijving, de 100 kN met 6×6 of 8×8 wielaandrijving en de 6×6 aangedreven trekker met 150 kN draagvermogen.

ministerie van defensie

In totaal krijgt Defensie ruim 2.800 nieuwe exemplaren. Het overgrote deel daarvan, zo’n 2.500, bestaat uit de 8-wielaangedreven high operational-uitvoering. Daarnaast komen er nog een aantal 2 en 3-assige low operational-uitvoeringen. Die worden met name ingezet als lesvoertuig en bij de luchtmacht. Het omwisselproces gaat bij elkaar nog enkele jaren in beslag nemen.

Voordelen

Bij het optreden onder risicovolle omstandigheden is het mogelijk om de normale cabine in korte tijd te vervangen door een gepantserde versie. Dit maakt het onder meer mogelijk om in vredesomstandigheden zo licht en dus zuinig en goedkoop mogelijk met het voertuig te opereren. Naast meer laadvermogen en betere prestaties zijn de nieuwkomers voorzien van de laatste voertuigtechniek. Van zuiniger en schonere motoren tot camera’s die het zicht rondom verbeteren. Ook de ergonomie is beter en de Gryphus is comfortabeler en veiliger.

De laatste nieuwe Scania stroomt naar verwachting in 2026 in.  Dit betekent ook dat de alom bekende DAF 4-tonner langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnt. Dit iconische werkpaard heeft ruim 30 jaar dienst gedaan. Het laatste ‘nieuwe’ viertonner-type deed in 1989 zijn intrede.

scania gryphus

2 Reacties
  1. Het blijft voor mij een onbegrijpelijk feit dat defensie na ruim 60 jaar trouwe dienst DAF aan de kant schuift, een aanbesteding uitschrijft op de buik van Scania geschreven en vervolgens 2800 wagens in Zwolle bestelt. 50%/50% was een keurige oplossing geweest.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie