DAF XG+ voor L.A. van den Heuvel
Loon- en transportbedrijf L.A. van den Heuvel in Werkendam had de kwaliteiten van de DAF XG+ al hoog zitten. Eenmaal in bedrijf overtreft het nieuwe topmodel zelfs nog die hoge verwachtingen. De chauffeur roemt de ruimte van de cabine en het verrassend goede zicht op de weg door de lage voorruit. Een tweede DAF XG+ is dan ook al in bestelling.
“Buitengewoon in speciaal transport en hijswerk is onze bedrijfsslogan. Geen enkele vracht is bij ons standaard. Wij werken met specialisten, mensen met vakkennis, die voor de meest uitdagende klussen een oplossing weten”, aldus Bas van den Heuvel. Het loon- en transportbedrijf heeft voor dit speciale werk sinds ruim een maand de beschikking over een 3-assige DAF FTG XG+ 480 met gestuurde voorloopas en schuifschotel. Een trekker waarvoor bovendien een zwaartransportverklaring is afgegeven voor een totaalgewicht van 72 ton. Dat is nodig omdat het bedrijf uitzonderlijke vrachten vervoerd, zoals onder meer grondverzetmachines, wegenbouwmachines, enorme hijskranen maar ook staalconstructies.
Al sinds oprichting DAF
L.A. v/d Heuvel rijdt al sinds de oprichting in 1993 met DAF. Op dit moment staan er negen trekkers van dit merk voor speciale meerassige trailers en diepladers. Van den Heuvel: “80 procent van ons transport voor weg- en waterbouw is in Nederland, 20 procent gaat naar het buitenland. Daarvoor hebben we de nieuwe DAF XG+ ingezet. Voor de lange afstand gebruiken we het liefst jonge en betrouwbare trucks. Stilstand in het buitenland is een drama. Dat moet je echt niet hebben met een grote en zware vracht, waarvoor je niet zomaar een andere geschikte en gecertificeerde trekker beschikbaar hebt.”
Verbruikscijfers zijn veelbelovend
De eerste indruk met de XG+ is erg goed. Van den Heuvel vertelt dat de beloofde 10 procent brandstofreductie ten opzichte van de vorige generatie zware DAF trekkers gehaald wordt. “Ook al is de tijd voor een goed beeld best kort, maar de verbruikscijfers zijn veelbelovend. De chauffeur, een echte DAF liefhebber prijst de ruime cabine. De 30 centimeter extra lengte maakt volgens hem een wereld van verschil en het zicht op de weg voor de cabine is door de lagere voorruit ongekend goed.”
Lees ook: DAF introduceert nieuwe serie constructievoertuigen
Er is gekozen voor het luxe met leer beklede interieur. Er is een magnetron geplaatst en het multimediasysteem met tablet is aan boord. Op het dak zit een met led verlichte plaat waarop de bedrijfsnaam prijkt. Er zijn extra toplichten en zwaailichten geplaatst en een led-lichtstrip onder de dakspoiler aan de achterzijde van de cabine. “Dan dan zien andere weggebruikers de combinatie goed als die in het donker langs de weg staat en de naar beneden geklapte rijplaten van de trailer de reguliere achterlichten aan het zicht onttrekken. Een extra stukje veiligheid!”