bergnet
| 14:45 | Arjan Olsthoorn

DAF XF 530 FAD 8×4 bergingstruck voor Bergnet

Inspelend op de toekomst koos bergingsbedrijf Bergnet voor de aanschaf van een nieuwe zware bergingstruck. Met de komst van deze DAF neemt Bergnet afscheid van de Freightliner bergingstruck, die het bedrijf in de afgelopen jaren grote bekendheid opleverde.

Dit voertuig wordt ingezet voor de berging en repatriëring van zwaar materieel binnen het Bergnet-werkgebied. Dat loopt van Groot-Amsterdam naar ’t Gooi, Flevoland, Haarlem tot de regio Amersfoort.

Recovery-installatie

Als basis voor deze bergingswagen werd via Truckland Almere een DAF XF FAD 8×4 besteld met een 530 pk MX-13 motor. Op dit compacte en wendbare 4-assige chassis bouwde de Italiaanse specialist Omars een 110 T recovery-installatie met een hydraulische 20 tons en 12,5 tons lier. Een configuratie met een goedgekeurd maximaal combinatiegewicht van 160 ton. Gebr. Ligthart uit Schagerbrug verzorgde de verdere opbouw en Omnimark uit Weesp realiseerde de nieuwe Bergnet-striping.

Aanbesteding berging zware voertuigen

Binnenkort schrijft Rijkswaterstaat een nationale aanbesteding uit voor de berging van zware voertuigen. Om in het eigen werkgebied over het juiste materieel te beschikken, investeert Bergnet in nieuw bergings- en transportmaterieel.

bergnet

“Door ons werk komen wij regelmatig bij vestigingen van Truckland in de regio en breiden die activiteiten graag nog wat verder uit”, vertelt  Sander Vlaar, directeur van bergingsbedrijf Bergnet. “Door de jaren hebben wij een prettige relatie met elkaar opgebouwd. Eerder resulteerde dat in de levering van drie DAF LF lepelauto’s, voor de inzet bij Stadstoezicht in Amsterdam.

DAF met een reden

Truckdealers  zien bij een stranding graag een voertuig van het eigen merk ingezet worden. Dat bracht ons voor de aanschaf van een zwaar bergingsvoertuig bij Willem Griffioen (Truckland Almere) en zijn collega Ralph Spanjaard (Truckland Zaandam). Ralph kan met ingenieurs van de DAF-fabriek overleggen en adviseert over specifieke technische oplossingen die in dit geval noodzakelijk zijn.”

“Samen met mijn collega en operationeel manager Jeroen Dorrestijn van Bergnet, vroeg ik eerst naar de wensen bij ons 24/7 parate team. Dit team bestaat uit zeven zwaar transport bergingsspecialisten die straks met dit voertuig gaan werken. Uit hun bevindingen bleek dat een 12,5 tons naast een 20 tons lier arbeidsvriendelijker en praktischer zou werken. Daarnaast hadden zij het verzoek om de opbouw van deze nieuwe bergingswagen net zo uit te voeren als die van de beide andere zware bergingstrucks die wij reeds in bezit hebben. Dat draagt bij aan een grote uitwisselbaarheid en zorgt dat je in de hectiek van het werk nooit misgrijpt.”

Specificaties

In verband met de vaak zware inzet van de bergingstruck had Jeroen Dorrestijn ook de nodige vragen. “We zochten een compact voertuig om daarmee ook in stedelijke gebieden binnen de vergunningsvoorwaarden aan het werk te kunnen. Het dubbel versterkte chassis bleek voor DAF geen probleem. Evenals de specifieke wensen van de opbouwer met betrekking tot de plaats van de uitlaat, brandstoftanks en luchtketels. Al deze zaken zijn nu keurig binnen de aluminium opbouw geïntegreerd.”

160 ton

Jeroen vervolgt: “Ook bleek het mogelijk om op de tweede stuuras een handrembooster te plaatsen. Door die remfunctie op drie assen neemt de ankerwaarde tijdens lierwerkzaamheden met de helft toe. Aan de achterkant zit overigens ook nog een extra afstempelingsmogelijkheid en de lepelboom is voorzien van vorken met een hoge capaciteit. De gekozen lage slaapcabine is voor de chauffeur ruim genoeg en voorkomt dat hij tijdens bergingsoperaties problemen met de werkhoogte krijgt. Achter de cabine is een staalplaten contragewicht aangebracht.”

Lees verder onder de foto’s

Belangrijk voor het werk zijn uiteraard ook de luchtgeveerde 15 tons achterassen en de specifieke aanpassingen waardoor het bedrijf een zwaartransportgoedkeuring voor een maximaal combinatiegewicht van 160 ton heeft. “Rondom is ledverlichting gemonteerd die bijdraagt aan een betere zichtbaarheid van het bergingsvoertuig en meer zicht geeft op het werk. Kortom; dit voertuig is toekomstbestendig op het gebied van berging en transport van zware voertuigen, emissie en hefcapaciteit. Met de uitvoering van de installaties is rekening gehouden met de steeds lagere bumper-spoilers aan de voorzijde van trucks.”

Luxe bergingstruck

De bergingswagen is voorzien van een luxe SuperAir chauffeursstoel en Alcoa lichtmetalen velgen. Maar ook een koellade, comfort matras, Kelsa Hi Bar met verstralers, low bars, een extra flitsbalk en een Corner Eye dodehoekcamera met achterzicht.

daf bergingstruck

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie