| 14:17 | Robert Servaas

Nieuwe Iveco S-Way luistert nu ook naar spraakcommando’s

Amper twee jaar na de introductie van de Iveco S-Way komt de fabrikant met een grote update, zowel technisch als qua connectiviteit. De S-Way luistert voortaan ook naar spraakcommando’s.

Voor dat laatste heeft Iveco de Driver Pal vocale rijassistent ontwikkeld. Dit stelt de bestuurder in staat om te communiceren met het voertuig, zijn besturingssystemen, de Iveco Control Room en alle fleet managementfuncties met behulp van spraakopdrachten via Amazon Alexa. Met de unieke MYIVECO-vaardigheid kunnen chauffeurs niet alleen de bedieningselementen in de cabine activeren en het infotainment gebruiken, maar ook het navigatiesysteem gebruiken om hun route te plannen en de status van het voertuig en hun rijstijl-evaluatiescore te controleren. De Iveco Driver Pal brengt hen ook in contact met de chauffeursgemeenschap via de MYCOMMUNITY-vaardigheid, waardoor het mogelijk is om berichten uit te wisselen met andere chauffeurs op hun route of in de buurt van hun bestemming. Ze kunnen nuttige reisinformatie delen en elkaar ondersteunen.

In het geval van een ongeval of ander probleem met het voertuig kan de chauffeur Iveco Top Care activeren via de Iveco Driver Pal. De dichtstbijzijnde werkplaats wordt gewaarschuwd en de oplossing wordt versneld. De service biedt een innovatief gastvrijheidspakket voor chauffeurs als het voertuig niet binnen zes uur weer op de weg is. Het is inclusief gratis vervoer, accommodatie en, indien nodig, medische hulp.

Nieuw motorengamma

Naast deze geheel nieuwe dienst werd de S-Way ook technisch aangepakt met een nieuw motorengamma en de volgende generatie achterassen. Samen met andere nieuwe technologieën moet dit een algehele vermindering van het brandstofverbruik tot 3% opleveren. Het nieuwe motorprogramma voldoet aan de Euro VI/E-emissienormen en is goedgekeurd voor 100% tweede generatie biodiesel, zoals HVO. Het Cursor 13-assortiment is uitgebreid met twee nieuwe vermogens, 490 pk en 530 pk. De efficiëntie van de Cursor 11- en Cursor 13-motoren is verbeterd door verhoogde compressieverhoudingen en verbeterde aansturing van de verbranding.
De 13-liter motoren zijn gekoppeld aan nieuwe, enkelreductie achterassen en langere achterasverhoudingen tot 2.31:1 zijn verkrijgbaar met standaardprofielbanden. Dit maakt aanzienlijke snelheidsvertragingen mogelijk, wat resulteert in een grotere efficiëntie op langeafstandsroutes. De extra functies omvatten een nieuwe Eco-modus voor het automatische airconditioningsysteem, die onnodige energieabsorptie elimineert, en nieuwe aerodynamische afdekkingen op de hoeken die de luchtstroom rond de cabine verder verbeteren.

De S-Way LNG- en CNG-versies zijn nu voorzien van nieuwe slimme hulpapparatuur, zoals de koppelingscompressor en de variabele stuurpomp, die hun brandstofefficiëntie verder verhogen. De motorverbeteringen en nieuwe functies die deze modellen delen met de diesel-versies, samen met de nieuwe slimme hulpapparatuur, zorgen voor een verdere vermindering van de CO2-uitstoot.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie