30.000e leerling
| 13:23 | Arjan Olsthoorn

DAF Museum verwelkomt 30.000e leerling van lesprogramma

Op donderdag 12 januari nam de 30.000e leerling deel aan het lesprogramma ‘Verkeersregels, hoezo saai?’ van het DAF Veilig Verkeerfonds.  Dit lesprogramma is speciaal ontwikkeld voor kinderen in het basisonderwijs.

Mees Strootman van Basisschool Bastion uit Klundert viel deze eer te beurt. Mees was met zijn klasgenoten van groep 6 naar het DAF Museum gekomen. Hier werd hij in het zonnetje gezet door Anja Selsig, de docente van dit programma.

De lessen zijn opgezet vanuit het perspectief van het kind en vormen een mix van theorie, praktijk en computeronderwijs, afsluitend met een speurtocht door het DAF Museum.

Effectief onderwijs

Sinds de start van het project wordt het theoriegedeelte verzorgd door Anja Selsig, rijinstructeur van beroep. Aan de hand van filmpjes, foto’s en animaties behandelt zij uitgebreid alledaagse verkeerssituaties op het gebied van gevaar, voorrang of dode hoek. Doordat scholen zelf situaties kunnen inbrengen wordt het voor de kinderen heel herkenbaar.  Hoewel voorrang het meest gekozen thema is, vormt het gevaar en de ‘thuis – school route’ vooral voor de allerjongste een topic. Praktijkgericht en effectief onderwijs aldus Anja.

Speurtocht

Belangrijk onderdeel van de lessen is de levensgrote puzzel waarmee elk denkbaar kruispunt of rotonde gelegd kan worden. Hier worden de gevraagde situaties in de praktijk nagespeeld. Zo kan het zijn dat de voetganger van zojuist even later als ambulancechauffeur over het kruispunt snelt.

En voor de behandeling van de dode hoek staan de vrachtwagens voor het uitzoeken, aldus Eddy Henar, de man die de leerlingen op de puzzel en rond de vrachtwagen begeleidt.

Naast dit alles is er natuurlijk ook ruimte voor ontspanning. Voor dit onderdeel hebben vrijwilligers van het DAF Museum voor de leerlingen een speurtocht uitgezet, langs de vele bijzondere voertuigen.

Jeugd wendbaar maken in het verkeer

“Het DAF Veilig Verkeerfonds is een voorzetting van de toenmalige DAF-verkeerstuin. Met het verdwijnen van de verkeerstuin verdween niet de behoefte om de jeugd weerbaar te maken in het verkeer. Om dit op een moderne wijze te doen werd Anja Selsig aangetrokken om een lesprogramma te ontwikkelen, werd in het DAF Museum een computerhoek ingericht en werden een levensgroot kruispunt en rotonde aangeschaft. Het startsein van het project werd op 19 februari 2002 door Prof Mr Pieter van Vollenhoven gegeven,” vertelt Jan Daams, voorzitter van het DAF Museum.

Veel basisscholen in Brabant hebben ‘Verkeersregels, hoezo saai?’ inmiddels als jaarlijks terugkerend programmaonderdeel op het rooster staan. Prettige bijkomstigheid is dat een school met haar bezoek punten verdient voor het Brabants Veiligheidslabel, een initiatief van de provincie.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie