| 12:03 | Robert Servaas

Bijzonder interieur voor De Lastdrager II

Om een blijvende herinnering te hebben aan het 150-jarig jubileumfeest liet Wiersma Olie & Techniek in 2021 een beest van een truck bouwen. De Scania 660 ST kreeg de naam De Lastdrager II. Inmiddels is de truck ook voorzien van een heel bijzonder interieur. Dat maakt hem pas echt af.

Bekijk de foto’s van het interieur onderaan deze pagina

De stoere truck schitterde ook al op het Truckstar Festival en won prijzen op verschillende truckshows. Germ Wiersma is de vijfde generatie van het Friese familiebedrijf, dat sinds 2012 in Oudehaske is gevestigd. Het handelt in duurzame biobrandstoffen, waarvoor een eigen wagenpark van zes trucks dagelijks onderweg is. Een van de trucks was aan vervanging toe, waardoor het balletje ging rollen.

“Eerst wilde ik gewoon een dikke truck, maar met het 150-jarig jubileum in aantocht ontstond het idee om een vrachtwagen te laten bouwen die nog heel lang een blijvende herinnering aan dit jubileum zou vormen. En ik ben gek van vrachtwagens en van een V8, dus toen bleef er maar één merk over”, vertelt Germ. Om er iets bijzonders van te maken, heb je een specialist nodig. Zo kwam Wiersma uit bij de firma Vlastuin in Renswoude. “Eerst wilden we gewoon een Scania S mooi laten opbouwen, maar toen ik daar al die foto’s van Scania-torpedo’s zag, werd ik gewoon wat week in de benen. Hoe gaaf zou zoiets zijn. Na veel praten hebben we uiteindelijk besloten om voor een neus te gaan. Als je zo’n project aangaat, moet je het gewoon ook meteen goed doen.”

De loods in

Destijds zei Germ: “Ik hoop dat we met deze truck een jaar of vijftien vooruit kunnen. Dat lukt met onze andere trucks ook, zeker omdat we relatief weinig kilometers per jaar rijden. En dan verwacht ik dat we hem nog gemakkelijk kunnen verkopen, want echt alles zit erop: het King of the Road-pakket voor chauffeur Geert, alle veiligheids- en assistentiesystemen en een hydrauliekpomp, zodat hij overal voor inzetbaar is.”

Kennelijk ziet Germ iets van ongeloof in mijn ogen, waarna hij lachend toegeeft: “Dat was mijn zakelijke zelf. Maar nee, deze auto gaat niet meer weg. Als hij uitgewerkt is, gaat hij lekker de loods in. Dan kan ik er voor de hobby nog af en toe mee rijden.”

Om de showtruck een passend interieur te geven is hij de afgelopen maanden door Special Interior Truck Upholstery onder handen genomen. Daar hebben ze zich flink uitgeleefd. Zo is het bed naar boven de voorruit gebracht, is er een extra stoel tegen de achterwand geplaatst en is het interieur voorzien van een model van De Lastdrager I, een houten tjalkschip, en andere bijzondere details. Nu is de Scania echt af.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie