40 jaar Truckstar
| 12:23 | Arjan Olsthoorn

Bij Truckstar staat de chauffeur al 40 jaar centraal

Chauffeurs met liefde voor hun auto en hun vak. Daar draaide het om toen Truckstar 40 jaar geleden begon. De film Convoy speelde ook een belangrijke rol.

Convoy (1978) veroorzaakte opschudding onder de Nederlandse chauffeurs. Het gevoel van vrijheid dat eruit sprak en de saamhorigheid van chauffeurs die zich spontaan aansloten bij het konvooi, sloeg in als een bom. Hoofrolspeler Kris Kristofferson werd, in zijn rol als vrachtwagenchauffeur ‘Rubber Duck’, een idool voor velen. Het saamhorigheidsgevoel bij de chauffeurs uit de film kreeg vorm door de manier waarop ze per radio contact met elkaar onderhielden, en doordat ze steeds weer bereid bleken elkaar op de meest onmogelijke manieren te helpen.

Een van mensen die echt geobsedeerd waren door deze film was Wim Woudenberg. Vanwege een probleem met zijn ogen – als gevolg van een ongeluk – was hij zelf geen chauffeur, maar hij voelde zich wel sterk verbonden met de chauffeurswereld.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Sterk clubgevoel
Tijdens talloze bezoeken aan chauffeurscafés en in gesprekken met chauffeurs herkende hij het clubgevoel dat in de film zo sterk tot uiting komt. In Nederland waren chauffeurs echter op geen enkele manier georganiseerd. Zo ontstond het idee om de Holland Duck Club op te richten. Voorbeelden waren goedkope verzekeringen en korting op zendapparatuur en truckparts, maar ook de organisatie van leuke dingen zoals behendigheidswedstrijden, mooiste-truckverkiezingen en andere evenementen. Het wij-gevoel moest verder versterkt worden door middel van een blad dat de leden van de Holland Duck Club gratis kregen: Truckstar.  De naam was snel bedacht. Woudenberg zei later tijdens een interview: “Ik vind iedere chauffeur een ster. In het Engels is dat ‘star’. Vandaar de naam Truckstar.”

Rubberen mascotte
Als bindmiddel tussen de chauffeurs wilde Woudenberg een eigen mascotte. Daarom werd er een eend (rubber duck) ontworpen, die je als een Michelin-pop op de cabine van de vrachtwagen kon bevestigen. Een transportondernemer die het ontwerp onder ogen kreeg, was zo enthousiast dat hij meteen zestien stuks voor zijn wagenpark bestelde. Dat prikkelde Woudenberg om door te gaan met de mascotte. Bovendien wilde hij een soortgelijk konvooi organiseren als in Convoy. Dat plan werd uiteindelijk gerealiseerd op 17 februari 1979 op een stukje van de nieuwe A27 dat nog niet voor het verkeer was opengesteld. Niet minder dan 150 chauffeurs kwamen met hun vrachtwagens (de duck op het dak) opdagen. Een paar jaar later werd er op soortgelijke wijze een konvooi georganiseerd dat naar het toen nog communistische Polen reed om daar de noodlijdende bevolking door de ijskoude winter te helpen.

Konvooi

Geïnspireerd door de film Convoy organiseerde de Holland Duck Club een konvooi op de A27.

Eerste Festival
De redactie van Truckstar (waartoe onder andere ook Henk Wijngaard behoorde) besteedde het eerste jaar aandacht aan allerlei activiteiten die door de Holland Duck Club georganiseerd waren. Vaste prik waren verder ritverslagen waarbij een redacteur een dag of langer meeging met een chauffeur. Het idee was om de chauffeur, ‘die je anders alleen achter het stuur ziet of over het bakkie hoort, ook eens op een andere manier aan je voor te stellen’. De Holland Duck Club had een eigen voetbalteam en sponsorde zelfs een team dat meedeed aan de Ford Formule 200-autoraces op het circuit van Zandvoort.

Het eerste jaar werd meteen al besloten een festival te organiseren. Het allereerste Truckstar Festival vond plaats op 25 oktober 1980 in Leidse Groenoordhallen. Er kwamen 7.000 chauffeurs op af, waarvan een groot deel met de eigen vrachtauto: een onverwacht groot succes.

40 jaar jong
Dat alles is geschiedenis. Maar uit de Holland Duck Club kwam een prachtig, zelfstandig chauffeursblad voort. Inmiddels is Truckstar al 40 jaar lang het lijfblad van menig chauffeur. En net als toen staat de liefde voor het vak en de truck nog altijd centraal. Een prachtig jubileum!

Iets bijzonders met het getal 40?
Ter ere van het 40-jarig bestaan van Truckstar willen we dit jaar aandacht besteden aan allerlei onderwerpen die op de een of andere manier te maken hebben met het getal 40. Daarbij willen we volop ruimte geven aan ideeën van jullie, de lezers van Truckstar. Heb jij iets bijzonders met het getal 40, laat het ons dan weten. Je bent bijvoorbeeld 40 jaar abonnee, er werken 40 familieleden van jou in het transport, je bent 40 jaar aan het werk, je hebt precies 40 collega-chauffeurs bij jouw bedrijf of er rijden 40 auto’s in dezelfde bedrijfskleur – verzin het maar. In het voorjaar willen we dan een extra dikke, lekkere jubileumeditie uitbrengen. Mail je idee naar redactie@truckstar.nl.

1 Reactie
  1. Wij hebben al vanaf het begin mee gedaan met de chauffeur spelletjes. Wij zijn de ploeg van De Oude Ketting uit Boxtel. Eerst in Zandvoort en later in Assen. Nu de ploeg wat ouder is doen we al jaren niet meer mee. Was altijd gezellig.Ik zelf kom al vanaf het begin op het Truck Festival. De meeste jaren met een truck. Nu ik met pensioen ben zonder en slapen wij in de buurt van Assen. Net zo gezellig en S avonds lekker rustig. Wij hebben ook jaren vrijdag al mee geholpen met de indeling van het terrein. Oo div.jaren de Truckverkiezing deelnemers ontvangen en netjes hun plaats aangewezen. Was leuk werk. Ook met CVF de grote baan opvullen. Sommige jaren in de stromende regen. Dus op het einde sijknat. Dus we hebben bij het Truckstar Festival veel mee gemaakt. Ik hoop dit jaar ook weer aanwezig te zijn.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie