Belgische controversiële tol komt eraan
Over een half jaar stapt België uit het Eurovignet-verdrag en start er een controversiële kilometerheffing voor trucks.
Het nieuwe Belgische tolsysteem zal op 1 april in werking treden en is controversieel. De Belgen zeggen dat het een eerlijk systeem is. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Belgische heffing strop NL wegvervoer
De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts zegt dat buitenlandse vervoerders nu ook mee gaan betalen voor het gebruik van Vlaamse en Belgische instructuur. Vervoerders betaalden echter al voor de Belgische infrastructuur via het Eurovignet. Voor het Nederlandse wegvervoer – dat het Eurovignet nodig blijft hebben in Nederland – worden de extra kosten geschat op 50 miljoen euro per jaar, uitgaande van een gemiddelde van twaalf cent per kilometer.
Het tarief-systeem is gecompliceerd. Het tolbedrag kan oplopen tot twintig cent per kilometer en is afhankelijk van: het type weg – gewestsweg of snelweg, het gewest waar men rijdt – Vlaanderen, Brussel of Wallonië, het maximaal toelaatbare gewicht van de truck en de emissieklasse van de truck.
Belgen krijgen compensatie
Opmerkelijk is dat het Belgische wegtransport gecompenseerd gaat worden. De zogeheten verkeersbelasting wordt verlaagd naar het Europees minimum.
Vreemd is verder dat automobilisten geen kilometerheffing hoeven te betalen. Net als in Duitsland zullen de Belgische files er daarom geen kilometer korter van worden. De vraag is wat voor nut de heffing zal hebben, naast het spekken van de gezamenlijke Belgische schatkisten.
De registratie en betaling zal geschieden via een on-board unit (OBU) en satelietsysteem – net als bij de Duitse maut. Die OBU is echter niet gratis. Het ding kan sinds 1 oktober besteld worden bij het bedrijf Satellic.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees ook:
Vlaamse tarieven kilometerheffing bekend
Dure Brusselse kilometerheffing