Truckstar reed 'm zelf - tankwagen
| 13:42 | Rik Werner

Luchtzak moet kantelen tankvrachtwagens voorkomen

Het transport van bulkvloeistoffen kan veel veiliger. Dat stelt onderzoeker Erik Eenkhoorn. Slingerschotten volstaan niet.

Met de ‘Cairbag’ heeft Eenkhoorn een systeem ontwikkeld voor het zekeren van vloeibare ladingen. Opblaasbare componenten voorkomen het kantelen van tankvrachtwagens en verminderen bovendien het brandstofverbruik. Eenkhoorn promoveerde vorige week met zijn bevindingen aan de Universiteit Twente, zo meldt de universiteit op haar website.

Wetgeving boosdoener

Volgens de promovendus is de bestaande wetgeving mede schuldig aan de talloze ongevallen met tankwagens. Er gelden strikte regels voor het zekeren van een vaste lading, maar voor het vervoer van vloeistoffen in tankwagens zijn die er niet. ,,Als de lading bestaat uit blikken olie, moet je ze verpakken in dozen en die vastzetten met folie en spanbanden. Zo voorkom je dat de lading tijdens het rijden gaat bewegen. Maar het transport van 20.000 liter olie in een tank van 40.000 liter gebeurt zonder een goede zekering, waardoor de vloeibare lading klotst in de tank. Met alle mogelijke gevolgen.’’

Oplossing

De wet bepaalt dat tankvrachtwagens met gevaarlijke vloeistoffen, zoals olie, moeten beschikken over slingerschotten met gaten. De schotten vertragen de voorwaartse beweging van de lading bij het remmen. Een slechte oplossing, blijkt uit het promotieonderzoek van Eenkhoorn. ,,De schotten geven geen zijwaartse stabiliteit, waardoor de kans op kantelen in bochten of noodsituaties groot blijft. Bovendien zijn de schotten niet verplicht voor bijvoorbeeld mest of melk. Dit onderzoek toont aan dat het dynamisch gedrag van elke vloeistof in een tankauto gevaarlijk is, zolang je de lading niet goed zekert.”

Alternatief

Eenkhoorn deed tien jaar lang onderzoek naar een alternatief voor de slingerschotten. Het resultaat is een opblaasbaar systeem (Cairbag), een soort luchtzak van rubber of TPU die in de tank wordt geplaatst. De vormvaste zak vult de loze ruimte in de tank en vangt de druk van de bulkvloeistof op, zodat de lading bij beweging niet meer kan klotsen. Dat heeft volgens Eenkhoorn een extra voordeel. ,,Omdat de lading onder het rijden niet beweegt, bespaar je 5 tot 6 procent brandstof. Slingerschotten vernietigen juist energie en kunnen leiden tot hoge boetes vanwege de milieuschade die ze toebrengen.’’

Wereldwijd aanpassen

De bestaande wetgeving moet wereldwijd worden aangepast om het aantal ongevallen met gekantelde tankvrachtwagens te verminderen, concludeert Eenkhoorn in zijn proefschrift. ,,Voor het transport van vaste ladingen en bulkvloeistoffen moeten dezelfde regels gelden. Het verplicht gebruik van slingerschotten moet heroverwogen worden. Voor zo’n wetswijziging is wetenschappelijke onderbouwing nodig. Die onderbouwing is er nu met dit onderzoek. De lobby richting overheid heeft zo een krachtig instrument in handen om die noodzakelijke verandering te realiseren.’’

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

5 Reacties
  1. En hoe moet dit met reinigen? Lijkt me een lastig verhaal voor de hygiëne! Bovendien vraag ik me af of er werkelijk meer ongelukken gebeuren met tankwagens ten op zichte van andere soorten vervoer.

  2. Ben wel benieuwd of de heer Eenkhoorn er ook aan gedacht heeft dat zo’n tank gespoeld moet worden. Gaat de luchtzak er dan uit en hoe wordt die schoon gemaakt of telkens een nieuwe luchtzak, dat dan een groot kostenplaatje wordt.

  3. Volgens mij een jaar of 30 geleden al eens iemand mee bezig geweest. En hoe wil je luchtzak eruit halen voor het lossen? Lijkt mij erg milieuonvriendelijk en daar kan je op afstuderen 😜😜

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie