Frank de Ridder
| 18:02 | Arjan Olsthoorn

50 jaar Scania V8 Special: Waardige jubileumtruck

Ooit reden er verschillende Scania Streamline trekkers bij Frank de Ridder. Trucks waar de eigenaar goede herinneringen aan heeft. Voor het 25-jarig jubileum moest er dus zo een terugkomen. We schrijven erover in onze ’50 jaar Scania V8 Special’.

Bestel de 50 jaar Scania V8 Special nu!

Opvallend hoe de Scania Streamline in het geheugen staat gegrift. Als we oog in oog staan met het exemplaar van transportondernemer Frank de Ridder is het alsof we hem gisteren nog zo zagen rijden. Toch is de Scania al 25 jaar oud. Het is dus al even geleden dat je hem kon tegenkomen op de Nederlandse wegen. Goh, wat vliegt de tijd …  Feit blijft dat de Scania met al zijn aerodynamische kunststof delen nog steeds een imposante verschijning is. Helemaal in die fraaie bedrijfskleuren van de firma uit Scheveningen.

Frank de Ridder

Een deel van het wagenpark bestaat nog steeds uit Scania’s maar dat zijn geen V8’s meer

Halverwege jaren 90 reden er heel wat van deze trucks bij Nederlandse transportbedrijven maar die verdwenen rap op het moment dat de geheel nieuwe 4 serie op de markt kwam. Inmiddels is een Streamline Scania een gewilde en gezochte klassieker. Dat ondervond Frank de Ridder ook toen hij op zoek ging naar een goed exemplaar. “Toen ik in 1990 voor mezelf begon, was dat met een Scania V8. De eerste Streamline kwam een jaar of vier later op de markt er daar heb ik er een stuk of vijf, zes van gehad. Geweldige auto’s! En heel betrouwbaar, echt onverwoestbaar”, vertelt Frank. “Het leek me leuk om ter viering van het 25-jarig bedrijfsjubileum een klassieke truck op te knappen. Dat kon natuurlijk niets anders zijn dan een Scania. Daar is het tenslotte mee begonnen. En ik heb wat met dat merk.”

Zoektocht
“Ik wilde een echte Nederlandse vrachtwagen met een kenteken uit die tijd. Dus niet zo’n moderne combinatie. Bovendien wilde ik graag de lettercombinatie ‘BB’ in het kenteken, precies zoals op mijn eerste Streamline,” vertelt de Ridder. “Op een gegeven moment hoorde ik dat er een goede Streamline bij Vlastuin binnen gekomen was. Dat bleek een auto die op dat moment nog in België reed bij een liefhebber. Die had de auto redelijk netjes bijgehouden en reed er af en toe mee naar shows. Mooier was dat het hier om een van oorsprong Nederlandse auto ging.”

Frank de RIdder

De auto’s moesten destijds opvallen: vandaar de airbrush van de ridder op het paard.

Veel werk
Toen volgde het proces van opknappen want dat bleek ondanks de heel redelijke staat uiteindelijk nog veel werk. “Een van de monteurs bij Vlastuin werkte vroeger bij Scania-dealer Van Keulen. Hij heeft de V8 helemaal nagelopen en waar nodig gerepareerd”, gaat Frank verder. Uiteraard moest ook de rest net zo worden als destijds. “Ik ben een echte vrachtwagenliefhebber. Mijn eerste auto’s waar ik mee begon, werden dan ook helemaal opgebouwd. Breedtelampen, extra verlichting, een Deense kist. Ik denk dat ik een van de eerste was in Nederland die dat had. Dat zag ik in Scandinavië. Het moest opvallend zijn, maar niet te gek. “Met een van die Streamline Scania’s hebben we in 1996 zelfs de eerste prijs in onze categorie gewonnen bij de Mooiste Truck van Nederland op het Truckstar Festival in Assen.”

Optimale conditie
Het resultaat is een trekker waarmee alweer vier jaar geleden een mooi jubileum gevierd kon worden. De datum staat nog op de spatlap aan de achterzijde. Tegenwoordig staat de auto te glimmen bij de Scania-dealer in Uithoorn en wordt hij af en toe gebruikt voor leuke ritten en shows. Chauffeur Richard van den Brom vindt het zo leuk dat de Streamline weer terug is, dat hij zich over de auto ontfermt en zorgt dat ie in optimale conditie blijft.

Oud en nieuw

Oud en nieuw naast elkaar. Ook op de nieuwe komen de bedrijfskleuren goed tot recht.

Weemoed
“Het is nog een echte Scania, met een V8 want dat hoort eigenlijk gewoon zo”, mijmert Frank als het gaat over de Streamline. Het wagenpark van de firma bestaat inmiddels uit zo’n 25 trekkers van de merken DAF, Volvo en uiteraard Scania. Verder beschikt het bedrijf over 30 eigen trailers en rijden er twee trucks als LZV combinatie. Daarmee worden bloemen en planten maar ook groente en fruit vervoerd naar diverse bestemmingen in Scandinavië. Het zijn moderne trucks die om de vijf a zes jaar worden vervangen met kilometerstanden tussen de een en anderhalf miljoen. De Scania’s in het wagenpark zijn echter geen achtcilinders meer. “Tegenwoordig kunnen we het werk prima doen met de zescilinders. Daarbij is het economische plaatje ook beter. Uiteindelijk moet er wel gewoon geld verdiend worden met onze auto’s”, klinkt het realistisch.

jubileum

De spatlap op de 143 herinnert aan het 25-jarig jubileum van Frank de Ridder.

De liefde voor de V8 zit diep, zo blijkt. Gelukkig is er de 143 Streamline waarmee Frank nog jaren kan genieten van dit icoon van Scania.

Het complete verhaal over de Scania 143 Streamline lees je in de Truckstar 50 jaar Scania V8 Special. Deze special is een eenmalige uitgave ter ere van het 50-jarig bestaan van Scania’s achtcilinder. Hierin vind je alles over de iconische krachtbron van Scania. De geschiedenis, de techniek en de magie.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie