De Rijke
| 14:11 | Robert Servaas

25 DAF XF trekkers voor De Rijke Group

Als vervanging van evenzovele oudere voertuigen neemt De Rijke Group in Rotterdam Botlek 25 nieuwe DAF XF 480 FT Space Cab 4×2 trekkers in gebruik. DAF-dealer Best Trucks Barendrecht leverde de eerste tien voertuigen en voorzag deze van een uitgebreid chauffeurspakket.

Barend van der Heijden is bijna twee decennia in dienst bij De Rijke. Als Business Unit Manager is hij onder meer verantwoordelijk voor het totale wagenpark. “Voor de Benelux praat je dan over 135 trekkende eenheden, 55 trailers (Tautliners, geconditioneerd en silo red.) plus ongeveer 250 verschillende containerchassis. Tel je onze vestiging in Frankrijk erbij gaat het al gauw over 250 tot 300 voertuigen.”

90 procent DAF

“Het grootste gedeelte is uitgevoerd als trekker, maar in Frankrijk rijden ook de nodige bakwagens en mega-combi’s. Met DAF Trucks begonnen wij in de zeventiger jaren en nu komt ongeveer 90 procent van onze voertuigen uit Eindhoven. Deze XF 480 Space Cab voldoet prima aan onze ondernemerseisen en de wensen van onze trouwe chauffeurs. In het verleden reden we ook nog met de nodige DAF CF-en, maar we gaan nu toch weer volledig terug naar de XF.” De trekkers zijn onder andere uitgerust met een geautomatiseerde TraXon transmissie, MX Engine Brake, Predictive Cruise Control, zwaailampen, ADR-pakket en de nodige spoilers. Op vijf trekkers is een compressor voor het droge bulkvervoer gemonteerd.

De Rijke Group

Verbruik

Van der Heijden: “Om ook met deze nieuwe trekkers weer optimaal uit de voeten te kunnen, biedt de dealer ons een voor de Code 95 meetellende aflevercursus aan. Daarin passeren alle fijne kneepjes van het nieuwe voertuig de revue. De DAF’s scoren bij ons goed op brandstofverbruik, maar de ervaring leert ook dat die scholing bijdraagt aan nog gunstigere waarden. Via onze Transics boordcomputers, maar zeker ook met de Driver Performance Assistant (DPA) van DAF in de auto kunnen we gemiddelde verbruikscijfers nauwkeurig vaststellen. Wij organiseren regelmatig een competitie tussen onze chauffeurs. Om de betrouwbaarheid en inzet te maximaliseren zijn via BEST Trucks reparatie- en onderhoudscontracten afgesloten. Voor het eventuele klein onderhoud hebben wij nog wel een eigen werkplaats beschikbaar.”

‘Diesel nu nog steeds de beste oplossing’

Bij de keus voor de nu nieuwe DAF XF trekkers heeft De Rijke Group gekeken naar opties op de markt. “Gelet op de afstanden die wij afleggen en de gewichten waar wij mee rijden is een moderne, zuinige en schone Euro 6 MX-13 diesel nu nog steeds de beste oplossing. Wij volgen de ontwikkelingen op het gebied van alternatieven op de voet. We stemmen deze af op onze behoeften en die van onze klanten. Samen hebben wij absoluut veel aandacht voor milieu en duurzaamheid, maar kijken ook zeker naar de haalbaarheid daarvan in de praktijk. Bij een volgende aankoop zal er absoluut sprake zijn van meer mogelijkheden op dat gebied,” vertelt Van der Heijden.

De Rijke Group

De hoofdvestiging van de Rijke Group zit op een zorgvuldig gekozen strategische positie in Spijkenisse. De centrale transportplanning gebeurd vanuit de vestiging in Rotterdam Botlek.
Om de internationale klantenkring optimaal van dienst te zijn, kent het bedrijf inmiddels 32 vestigingen in 8 Europese landen. Tevens heeft het bedrijf een joint venture in het Midden-Oosten en biedt werk aan 1.300 medewerkers.

De oorsprong van De Rijke Group gaat ruim driekwart eeuw terug. Het was opa Cees de Rijke, die in 1945 met oud Amerikaans legermaterieel begon in het agrarisch en regio-gebonden vervoer. Later kwam daar het transport van chemische vloeistoffen in tankwagens bij. Zoon Leen de Rijke trad in de jaren ’60 toe en ontwikkelde vooral de buitenlandse activiteiten. De Benelux, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië kwamen daarmee nog beter in beeld. Leen zijn zoons Kees en Jeroen traden als derde generatie toe tot het bedrijf en vormen de huidige directie. Bij hen ligt de nadruk nog meer op volledige ontzorging van relaties, verzorging van de complete internationale Supply Chain, bijbehorende totaaloplossingen en faciliteiten, moderne IT-ondersteuning, (deels geconditioneerde) Warehousing & Value Added Logistics.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie