| 12:16 | Arjan Olsthoorn

Zweedse Pellets neemt Iveco motorwagen in gebruik

Zweedse Pellets uit Dokkum, onderdeel van Drowa, heeft een Iveco S-Way 480 6×2 motorwagen in gebruik genomen. De truck wordt ingezet voor de distributie van Zweedse pellets door heel Nederland.

Drowa Isolatie is het bedrijf van Kees de Vries uit Dokkum. Voor het transport van isolatiechips voor vloerisolatie heeft dit bedrijf inmiddels 4 combinaties, waarvan 3 als LZV.  Onder Drowa valt ook Zweedse Pellets BV, een bedrijf dat pellets importeert uit Zweden voor verbranding in pelletkachels. Pellets zijn ronde brokjes geperst zaagsel waarmee een uitstekend rendement kan worden gehaald bij verbranding. Voor het transport van de zware pellets werd de nieuwe S-Way aangeschaft.

Lees ook: P. van der Nat neemt nieuwe S-Way in gebruik

“Omdat pellets veel zwaarder zijn hebben we gekozen voor een standaard 18,75 meter lange combinatie met een schamel aanhangwagen van Krone. Overigens is de hele opbouw ook geschikt gemaakt voor het vervoer van isolatie materiaal. Dat blazen we los in de auto, waarna we bij de klanten de isolatievlokken onder de vloer spuiten. Om die reden is deze S-Way ook LZV gekeurd waardoor we hem ook daarvoor kunnen inzetten met twee middenas aanhangwagens. Daarvoor heb ik ook een set witte Drowa zeilen besteld, waardoor de truck dan past bij de aanhangwagens. Hierdoor is deze combinatie multifunctioneel inzetbaar binnen onze twee bedrijven,” aldus Rudmer de Vries.

Zes tons laadklep

De, volledig luchtgeveerde IVECO is voorzien van een extra laag chassis waardoor de laadbak inwendig drie meter hoog is. De opbouw, van het Duitse H&W Nutzfahrzeug Technik uit Vreden, is af fabriek voorzien van de rvs-kisten en een zes tons achtervouwende D’Hollandia laadklep. Speciaal voor die laadklep werd het chassis versterkt en werden er hydraulische steunpoten aangebracht. Rudmer de Vries: “De klanten voor de pellets zijn soms particulieren en met onze compacte 4×4 heftruck kunnen we door de smalste steegjes de pallets afleveren. Die heftruck vervoeren we in de laadbak, en om die te kunnen laden hadden we die zware laadklep nodig. Een kooi-aap is voor ons niet handig, want die is altijd veel breder waardoor je er niet mee uit de voeten kunt bij particulieren klanten.”

H&W Nutzfahrzeug Technik D'Hollandia laadklep

Compleet

In de vloot van Drowa rijdt één Iveco Stralis, een truck waarmee uitstekende ervaringen zijn opgedaan. “Niet alleen de truck, ook dealer Cornelis Bedrijfsauto’s in Leeuwarden bevalt ons goed. Daarbij komt dat ook chauffeur Hendrik Smit zijn voorkeur uitsprak voor de nieuwe S-Way. We hebben de truck voorzien van alle mogelijke opties, zoals een lederen interieur, een magnetron en diverse camera systemen waaronder Lisa Alert dode hoek signalering”.

Verder is de truck voorzien van extra verlichting, een lichtbak en een opbouw met -rvskisten waarin onder meer de accu’s een plek kregen. Verder is er een lampenbeugel gemonteerd met een LED balk en twee luchthoorns. De Iveco staat op Alcoa wielen. De zwarte combinatie met de opvallende Zweedse vlaggen op de laadbakken ziet er indrukwekkend uit en Hendrik is bijzonder onder de indruk van het comfort van de auto.

Drowa

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie