Zweeds transport lijkt geheel ontwricht
| 18:27 | Korneel Luth

Zweeds transport lijkt geheel ontwricht

In Zweden lachen de grote verladers om de Zweedse lonen in het wegtransport. De transportmarkt lijkt helemaal ontwricht.

Dat valt te concluderen uit een aflevering van het Zweedse televisieprogramma Uppdrag Granskning – Opdracht Controle – van de zender SVT2. Zweedse transporteurs maken weinig kans meer op hun eigen transportmarkt.

In het TV-programma doet men zich voor als een nieuw Zweeds transportbedrijf en gaat men verschillende logistieke bedrijven af voor de kilometerprijzen.

111 kroon per Zweedse mijl is kostendekkend

Het uitgangspunt zou 111 Zweedse kroon per Zweedse mijl – tien kilometer – moeten zijn, ofwel 11,10 kroon per kilometer wat grofweg neerkomt op 1,11 euro. Dit bedrag is volgens een berekening van experts kostendekkend maar niet winstgevend.  

Men vraagt daarom bij verschillende bedrijven om 115 kroon per tien kilometer, maar daarop wordt lachend gereageerd: “115? Haha, nee dat is niet actueel”, aldus een manager bij NTEX, een middelgroot expeditiebedrijf.

De aap komt snel uit de mouw: “Bulgaren, Roemenen, met hun auto’s praten we misschien over 80 kroon per mijl. Ik heb ze ook die vanuit Letland en Estland komen. Die rijden voor 65 kroon per mijl.” 

Volgens het TV-programma is het in principe allemaal legaal en wettelijk mogelijk. De goedkope buitenlandse chauffeur verdient zijn geld met werk in Zweden, en betaalt zijn belasting in het land van herkomst. 

30.000 kroon tegen 12.000 – geen morele bezwaren

Een Zweedse chauffeur verdient ongeveer 30.000 kroon per maand (3.000 euro); de buitenlandse chauffeurs komen op bedragen uit tussen de 6.000 en 12.000 kroon (600 – 1.200 euro).  

Maar er worden nog veel lagere bedragen genoemd, en de gevolgen laten zich raden: “Een jaar geleden hadden we misschien tachtig procent Zweedse chauffeurs voor ons rijden. Nu zitten we dichter bij vijftig procent”, aldus een planner van Schenker tegen de makers van het TV-programma. 

Hij vervolgt: “We moeten zo’n hard prijsgevecht leveren dat we niet veel Zweedse chauffeurs over zullen houden.” Een collega zegt het nog koelbloediger als het gaat om het inzetten van goedkope buitenlanders: “Nee, er spelen bij ons geen morele bezwaren.” 

‘Als we niet meegaan, houden we geen opdracht over’

Bij DFDS zeggen ze te weten hoe het wegbeeld er uitziet en dat ze niet hoger kunnen gaan dan 80 kroon per tien kilometer. “Het zijn onze klanten die een zeker prijsniveau eisen. En het moge duidelijk zijn dat als wij hier niet in meegaan, dan houden we geen transportopdracht over.”

“Ik ben het met jullie eens, ik vind het zelf wel erg om ze te zien zitten, op hun campingstoeltjes”, zegt de DFDS-werknemer in antwoord op een opmerking over de soms schrijnende toestanden op de parkings. 

De betreffende verladers geven aan Uppdrag Granskning aan dat ze van de ingehuurde transportbedrijven eisen dat ze zich aan de wetten en regels houden die in Zweden gelden.

Ook in Zweden blijken die regels veel ruimte te bieden aan de transportregisseurs om hun klanten de absoluut goedkoopste oplossing aan te bieden en lijdt het eigen wegtransport hier zwaar onder.

Lees ook: 

Zweedse chauffeurs in nationaal protest

Valse Macedonische rijbewijzen

Macedonische chauffeur toch vervolgd

Illegale cabotage blijkt gemeengoed

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie