Fouragehandel De Lange
| 11:16 | Arjan Olsthoorn

Werken met een ‘verre voorloper’ van een LZV-combinatie

Jerry Korderijnk (49), chauffeur bij Fouragehandel De Lange uit Middenmeer, rijdt op een bijzondere combinatie, die hij ‘mijn treintje’ noemt. Minstens één keer per dag doet hij er een trailerdansje mee.

De combinatie van Jerry is ‘slechts’ achttien meter lang en bestaat uit een trekker en twee opleggers. Het geheel begint met een Scania G440 uit 2012, daarachter hangt een bulktrailer, gevolgd door een dolly uit 1977, waar dan nog weer een bulktrailer aan vast zit. Bij beide trailers stamt de opbouw uit 1993. “Deze combinaties mogen zo niet meer worden gemaakt”, zegt Jerry op een vroege zomerse dinsdagmorgen. “De combinatie heeft drie knikpunten, waarvan het achterste, het trekoog van de dolly, akelig dicht bij de schotel van de achterste oplegger komt. Als ik met deze twee opleggers achteruit rijd, is er nauwelijks mee te sturen. Twintig meter achteruit gaat nog wel, maar een straat insturen, is al een stuk lastiger.”

Smalle weggetjes

Om die reden werkt Jerry op dezelfde manier als een chauffeur die rijdt op een motorwagen met aanhanger. Jerry tuft met zijn combinatie over de A7 richting Den Oever en demonstreert het direct. Langs de doorgaande weg van het vissersdorp koppelt hij zijn achterste oplegger (inclusief dolly) af. Het eerste losadres is namelijk een boer in de woonplaats van Jerry, Hippolytushoef, in de kop van Noord-Holland. De smalle boerenweggetjes maken duidelijk waarom hij zijn achterste trailer achterlaat. Die bochten zouden hier nooit zijn te maken met twee opleggers. Je hoopt als chauffeur dat je op deze landweggetjes ook geen tegenliggers tegenkomt met één oplegger. “De grond is droog”, zegt Jerry. “Ik zou een stukje berm kunnen meepakken, maar doe dat liever niet.”

Jerry legt uit dat zijn combinatie in de stamboom van de LZV thuishoort. “Je zou hem kunnen zien als de verre voorloper, een voorouder, daarvan. Er gelden ook dezelfde regels voor: inhalen niet toegestaan en een rijverbod bij dichte mist en gladheid”, zegt hij. “De Lange heeft een speciale ontheffing gekregen voor deze combinatie, die valt onder ‘langlopend, ondeelbare lading’. Voor een trekker-opleggercombinatie is deze trein gewoon te lang. De combinatie is in de jaren negentig ontwikkeld voor het transport van veevoeders en kunstmest. Ik kan hiermee 32 tot 34 ton laden bij een veevoederfabriek en vervolgens door één oplegger af te koppelen heel gemakkelijk op kleine boerenerfjes komen, waar het met grote opleggers heel lastig manoeuvreren is.”

Coronawerkwijze

Met de lege trein rijden we de Afsluitdijk op, waar wegwerkzaamheden plaatsvinden. Rond de klok van tienen rijdt Jerry het terrein op van De Heus Voeders in Sneek. Hij klimt zijn trailers op, opent de luiken en wandelt daarna een uitgestorven kantoortje binnen, waar handgel en desinfectiemiddel op het bureau staan. Jerry neemt plaats achter de computer, zoekt zijn orders op en print ze uit. Het is de nieuwe manier van werken in coronatijden: er komt hier geen medewerker meer aan te pas. Vervolgens rijdt hij zijn combinatie een laaddepot in en bedient een computer om zijn combinatie te laden.

Fouragehandel De Lange

Om veevoer te laden moeten eerst de luiken open.

Na een korte toeristische stop op de Afsluitdijk kachelen we verder richting een boerderij in Hoogwoud. Ook hier staan ons weer smalle boerenweggetjes en een krap boerenerf te wachten, dus koppelt Jerry de dolly met de achterste oplegger af. Na het lossen rijden we terug naar de plek waar we de achterste trailer hebben achtergelaten en dan voert Jerry zijn trailerdans uit. Hij koppelt de lege oplegger af, haalt de wachtende oplegger van de dolly af en verplaatst de dolly door middel van een vangmuil achter op zijn trekker naar de lege oplegger. Door de lege oplegger op de dolly te plaatsen, wordt deze de ‘aanhanger’ en komt de volle aanhanger vlak achter de trekker te staan. Het is wat puzzelen en heen en weer rijden, maar Jerry is er inmiddels zeer bedreven in en klaart het klusje binnen een kwartier.

“Er rijden momenteel nog twee van dit soort LZV-combinaties in Nederland”, vertelt Jerry. “Eigenlijk jammer dat ze niet meer worden gemaakt. Ze zijn ideaal voor het soort werk dat wij doen.”

Dit verhaal vind je in Truckstar 8, bestel hem nu! Of word abonnee en krijg Truckstar automatisch thuisgestuurd!

Tekst en foto’s: Sjaak van de Groep

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie