Voor de echte liefhebber
| 15:44 | Truckstar Redactie

Voor de echte liefhebber

Af en toe komen we interessante zelfgemaakte video’s tegen op YouTube, zoals deze uit Australië, voor de echte liefhebber.

Een B-double-chauffeur heeft zijn camera aan de zijkant van zijn Volvo FH16-trekker gemonteerd en laat op die manier zien hoe hij zijn 26 meter lange B-double achteruit tegen een dock zet. In Nederland rijden inmiddels ook de nodige LZV’s en B-doubles rond, waarmee uiteraard vergelijkbare acteruitrij-manoeuvres gemaakt moeten worden.

Op de hand
De camera zit ter hoogte van de tank aan de rechterkant van de trekker. Vanuit die positie – op de hand in Australië waar het stuur rechts zit – wordt de draai ingezet. Interessant detail daarbij is dat B-trailer, de tweede oplegger, volledig uit het zicht verdwijnt achter de A-trailer, ofwel de link-trailer.

Alledaagse situatie
“Dit is een alledaagse situatie”, schrijft de chauffeur onder zijn video. “Er is niet genoeg ruimte om beide trailers eerst recht voor het dock te zetten om vervolgens recht achteruit te kunnen rollen. Het moet onder een hoek gebeuren. Als je de trailers wél eerst recht kunt krijgen is het een relatief makkelijk klusje, maar in een bocht is het andere koek”.

Toch is dit niet veel moeilijker dan een combi achteruit steken (met schamel-aanhanger, geen wipkar), aangezien ook de combi twee draaipunten heeft. De extra lengte maakt het wellicht wat lastiger.

In de video is daarnaast te zien dat de chauffeur de truck nog een aantal malen extra ophaalt. De chauffeur zegt daarover: “Ik had de B-trailer tegen het dock eerder in de video, maar wilde het hele spul keurig tussen de lijnen krijgen, vandaar de extra tijd voor het docken.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie