Volvo FH16 750 voor Kamphuis
| 14:13 | Korneel Luth

Volvo FH16 750 voor Kamphuis

Kamphuis Transport uit Gramsbergen heeft één van de eerste Euro 6 FH16’s in gebruik genomen.

En het is niet zomaar een truck: de nieuwe FH16 van Kamphuis Transport heeft het topvermogen van 750 pk, een voorloopas en is strak opgebouwd.

Zo heeft de truck lichtmetalen wielen, aangepaste brandstoftanks, een dekplaat over het chassis, zijkant-beplating en is ie dieprood gespoten met uniek vormgegeven gele striping met een subtiel licht-donker-verloop. Die striping lijkt op die van de andere Volvo’s uit het wagenpark, maar is nu in twee losse delen aangebracht.

Volvo FH16 750 voor Kamphuis
Dik en toch rustig: met hun nieuwe FH16 750 laten ze bij Kamphuis zien hoe je met subtiele details een uiterst strakke truck kunt neerzetten.

Dik in de accessoires 

De truck wordt ingezet in het vervoer van zware betonnen-elementen en stenen. De FH16 werd geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep in Zwolle, is volledig luchtgeveerd en voorzien van Volvo Dynamic Steering, Volvo’s standkoeling I-ParkCool en een zogeheten Active Safety Pakket met onder andere Forward Collision Warning met Adaptive Cruise Control,  Lane Change Support en ESP.

Daarnaast heeft het voertuig I-Shift, de automatisch schakelende versnellingsbak van Volvo en een VEB+ motorrem.

Dynamic Steering

Mede-eigenaar van Kamphuis Transport, Bertus Kamphuis is erg tevreden over de nieuwe aanwinst: “De Euro 6-motor biedt niet alleen lagere emissies, maar ook een hoger koppel bij een lager toerental. Hierdoor kunnen we een snellere achterasoverbrenging kiezen voor een nog betere brandstof-efficiency. Dit is in het vervoer van zware materialen zoals stenen en betonelementen echt een pluspunt.”

“Ook over Dynamic Steering zijn wij, en dan vooral onze chauffeurs, enthousiast. Zij komen vaak op krappe plaatsen en moeten daar veel manoeuvreren. Dynamic Steering zorgt voor een sterke vermindering van het aantal bewegingen in het stuur. Sturen wordt hierdoor niet alleen gemakkelijker en comfortabeler, maar het vermindert ook de impact op spieren en gewrichten. Dat is echte winst”, vertelt Bertus Kamphuis.

Volvo FH16 750 voor Kamphuis
De FH16 werd reeds in september op kenteken gezet en is vooral onderweg met betonelementen en stenen.

Technische details

Nog enkele technische details: De motor is een Volvo D16K750, een zes-in-lijn dieselmotor met  dual-stage turbo, bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en common rail brandstofinspuiting. De emissie van roedeeltjes (PM) is vijftig procent verminderd ten opzicht van Euro 5, en van stikstofoxiden (NOx) maar liefst tachtig procent minder.

Het maximale motorremvermogen van de motorrem, VEB+, ligt op 470 kW bij 2.200 omwentelingen per minuut, wat de veiligheid verbetert en de kracht op de wielremmen vermindert.

Het I-Park Cool-systeem heeft 1000 W aan koelcapaciteit en handhaaft de hele nacht een gelijkmatige en comfortabele temperatuur, zonder de kans op een lege accu. Het systeem is ingebouwd, waardoor de luchtstroom over het dak van de cabine niet wordt beïnvloed.

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie