| 14:07 | Robert Servaas

Volvo en Mercedes samen verder in ontwikkeling brandstofcel

Vandaag hebben de Volvo Group en Daimler Truck AG bekend gemaakt dat ze een voorlopige overeenkomst hebben getekend om een nieuwe joint-venture op te richten. Doel van die nieuwe onderneming is het ontwikkelen, produceren en verkopen van brandstofcel systemen voor zware trucks en andere toepassingen.

Beide ondernemingen delen de Green Deal visie over duurzaam transport en een uitstootvrij Europa in 2050. Om hieraan te kunnen voldoen is elektrificering van het wagenpark een noodzakelijke stap. Martin Daum, lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG, zegt erover: “Transport en logistiek houdt de wereld draaiend en de vraag naar vervoer zal alleen maar toenemen. Volledig CO2-neutraal transport kan alleen worden bereikt met elektrische aandrijflijnen waarbij de energie komt uit accu’s of wordt opgewekt door waterstof om te zetten in elektriciteit. Voor vrachtwagens op de lange afstand is de brandstofcel een belangrijke ontwikkeling. Mercedes-Benz heeft daar de laatste twee decennia al de nodige ervaring mee opgedaan. De samenwerking met Volvo is een cruciale stap om vrachtwagens en bussen met een brandstofcel op de weg te zetten.”

Martin Daum van Daimler Truck AG en Martin Lundstedt van Volvo Group.

“Elektrificatie van het wegtransport is de sleutel om aan de vereisten van de Green Deal te kunnen voldoen. Het gebruik van waterstof als basis voor groene elektriciteit om elektrische trucks voor de lange afstand mogelijk te maken, vormt een belangrijk deel van de puzzel en een waardevolle aanvulling op de bestaande accu-aangedreven elektrische voertuigen en hernieuwbare brandstoffen. Door de ervaring van de Volvo Group en Daimler op dit vlak te combineren, kunnen we de ontwikkeling versnellen, hetgeen goed nieuws is voor onze klanten maar ook voor de wereld als geheel. Deze joint-venture laten we duidelijk zien dat we geloven in de brandstofcel als toepassing voor bedrijfswagens. Maar om deze toekomstdroom werkelijkheid te laten worden, moeten ook andere partijen aanhaken, onder meer om de benodigde infrastructuur voor het tanken van waterstof te realiseren”, zegt Martin Lundstedt, CEO Volvo Group.

Beide partijen zullen voor 50% partner zijn in de nieuwe joint-venture dat als onafhankelijk onderdeel zal kunnen opereren, terwijl Daimler Truck AG en de Volvo Group concurrenten blijven op alle andere vlakken. Het bundelen van de krachten zal de ontwikkelingskosten voor beide merken verlagen en de marktintroductie van de brandstofcel versnellen. In de huidige coronacrisis is die samenwerking nog noodzakelijker om de doelen als beschreven in de Green Deal te kunnen halen.

De vandaag getekende overeenkomst is nog niet bindend. Beide fabrikanten verwachten het definitieve akkoord in het derde kwartaal van dit jaar te kunnen bekrachtigen, na goedkeuring van diverse instanties en mededingingsautoriteiten.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie