| 09:52 | Robert Servaas

Volkswagen trucks op wereldreis

Volkswagen bouwt in Brazilië vrachtwagens voor de Zuid-Amerikaanse markt. Bij Van Vliet zien ze echter ook kansen voor die trucks elders in de wereld. Vandaar dat de Volkswagens nu via Nieuwerkerk aan de IJssel naar klanten in Afrika worden getransporteerd.

Langs de A20 is dezer dagen een rijtje Volkswagen-trucks te zien bij het pand van Van Vliet Automotive Trading. Die zien we normaal gesproken niet in Europa, vandaar dat we de kans aangrijpen ze in Nieuwerkerk eens in levenden lijve te aanschouwen. De firma heeft er vijftig besteld bij de fabriek in Brazilië, waarvan de eerste nu geleverd zijn. Directeur Léon Onderwater: “We zijn al jarenlang officieel importeur van MAN Trucks voor diverse landen in Afrika. Mede door de opkomst van goedkopere producten uit onder meer China zijn wij op zoek gegaan naar een alternatief om naast MAN te kunnen aanbieden. Zo kwamen we bij de Volkswagen Constellation-trucks uit. Die sluiten mooi aan op het leveringsprogramma dat we al hebben van MAN en passen kwalitatief ook bij ons bedrijf.”

Bodemvrijheid

Door de lange ervaring met zaken doen in Afrika weten ze in Nieuwerkerk precies waar daar behoefte aan is. “De wegen zijn daar over het algemeen niet zo goed als hier in Europa, zodat de trucks daar wel tegen een stootje moeten kunnen. We verkopen veel 6×4-trekkers, maar ook 4×4-bakwagens. Veel tractie is belangrijk, evenals een behoorlijke bodemvrijheid. Daarnaast is de brandstofkwaliteit lang niet zo goed als hier, vandaar dat we vooral Euro 3-trucks verkopen zonder al te veel elektronica en zonder AdBlue-toevoeging. Dat laatste is sowieso nauwelijks te krijgen in Afrika.”


 

Bekijk ook onze video over meeneemheftrucks!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Als alternatief voor de lichtere uitvoeringen van MAN biedt Van Vliet nu dus ook Volkswagens aan. Die zijn voorzien van een Cummins-krachtbron met een vermogen dat varieert van 250 tot 390 pk. Op het terrein langs de snelweg staan 6×2-bakwagens met dagcabine en 4×2-trekkers met een slaapcabine. Die laatste zijn voorzien van luchtvering op de achteras, waar bladvering veelal de standaard is voor Afrika. Leuk om deze trucks nu eens van dichtbij te kunnen zien. Je ziet de wat eenvoudiger bouw vooral aan het chassis en de wat simpele achterlichten.

Basic

De cabines ogen mooi strak en modern. Ze zijn echt voor deze Volkswagens ontwikkeld. Hier geen camera’s, maar gewoon achteruitkijkspiegels op robuuste beugels. Het grootste verschil met moderne Europese trucks wordt zichtbaar als de deur open gaat. Harde plastics als portierbekleding en nog een echte slinger om het raam te openen. De stoelen zien er met hun leren bekleding goed uit en zitten prima. De rest van het interieur maakt een sobere, maar robuuste indruk dankzij de vele kunststof. Het dashboard is simpel, met weinig knoppen en een analoog instrumentenpaneel. Wat er niet op zit, kan immers ook niet kapot. De slaapcabine heeft één bed en dankzij het hoge dak is er staruimte en boven het voorraam zitten grote kasten. Die simpele uitstraling heeft ook wel zijn charme. Schakelen gebeurt nog met de hand. Dit is nog een echte vrachtwagen, waarin je moet werken en niet door allerlei systemen wordt ‘geholpen’. Gewoon lekker basic.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie