| 10:28 | Robert Servaas

Vier bijzondere Scania tankwagens voor FullTank

FullTank in Schelluinen nam onlangs vier bijzondere Scania tankwagens in gebruik. De brandstofspecialist kocht twee Scania’s P450 10×4 en twee Scania’s P410 in een 4×4 configuratie. Het bedrijf koos voor Scania omdat zij als enige de complete configuratie én de voorbereidingen voor de opbouw geheel af fabriek kon leveren.

“FullTank is een zelfstandige, onafhankelijke groothandel in brandstoffen, AdBlue, smeermiddelen en installaties. Wij beschikken over een ruim wagenpark om de volledige brandstofdistributie binnen 24 uur te verzorgen. Zowel in Nederland als daarbuiten is dit materieel met gecertificeerd personeel inzetbaar. Wij verzorgen het complete traject van aankoop van de brandstoffen tot en met het afvullen van al het equipment, ook op moeilijk begaanbaar terrein”, vertelt Gert Penning, die zich onder meer met de technische voertuigaspecten van het wagenpark bezighoudt.

De twee nieuwe 5-assige tankwagens met bladgeveerde 10 tons voorassen zijn de eerste in Nederland op een Scania-chassis. “Wat ons aansprak, is de modulaire bouwwijze van Scania waardoor we het voertuig dat wij voor ogen hadden, in zijn geheel af fabriek konden bestellen. Daarbij vonden wij in de verlengde P-dagcabine met normale dakhoogte de optimale balans tussen de lengte van de cabine en ruimte voor de chauffeur. Er zit zelfs een bagageluik aan de zijkant, wat uniek is in deze klasse. Wat verder de doorslag gaf, is het excellente zicht rondom: het lijkt wel of je in een aquarium zit”, aldus Gert. “Daarbij zorgen de drie gestuurde assen voor een hele krappe draaicirkel voor zo’n groot voertuig.”

“Omdat we op locaties komen waar verlichting vaak niet optimaal is en onze chauffeurs ook regelmatig in het donker werken, is er veel aandacht besteed aan een goede verlichting met LED licht in zowel koplampen als verstralers en bochtverlichting, aangevuld met een lichte overmaat aan werkverlichting”, vertelt Gert.

“De 5-assige tankwagen heeft een 33.400 l brandstoftank en een 2.500 l compartiment voor AdBlue. Zo kunnen wij grote stortingen Diesel en AdBlue tegelijk leveren. Voor projecten op moeilijk begaanbaar terrein kochten wij twee P410 tankwagens in 4×4 uitvoering.” Dit zijn echte terreinwagens met een korte eindoverbrenging, naafreductie in combinatie met een overdrive bak en zijn uitgerust met het geautomatiseerde Opticruise aandrijflijnsysteem in combinatie met Clutch on Demand. “Wij gaan deze tankwagens inzetten bij het ‘Energinet Baltic Pipe Project’ in Denemarken waar wij alle machines bevoorraden tijdens de aanleg van 70 km hogedruk gaspijpleiding”, vertelt Gert.
Het leveren van brandstof onder dergelijke omstandigheden is een echt specialisme. “Onze chauffeurs zijn terreinrijders die alles uit hun auto weten te halen. Maar in dit soort werk zijn niet alleen de wendbaarheid en de aandrijflijn van belang, montage van de juiste banden is essentieel. Op moeilijk begaanbaar terrein met kleigrond en stenen wil je banden die goed presteren. Hiervoor hebben wij gekozen voor echte offroad banden die ook worden gebruikt bij defensie.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie