Uitbuiting opgepakt door grote media
| 11:23 | Korneel Luth

Uitbuiting opgepakt door grote media

De Volkskrant opent op 15 juli met een artikel over oneerlijke concurrentie en social dumping in het transport.

Het zijn niet langer slechts de transport gerelateerde media die over de misstanden in het transport schrijven; ook de grotere media in ons land blijken inmiddels goed op de hoogte te zijn van de problemen. Misschien belangrijker nog: ze vinden de misstanden zo erg dat er een openingsartikel op de voorpagina aan gewijd mag worden. Ikea, en de manier waarop dit bedrijf haar transporten in Nederland via een oneigenlijke constructie door Slowaakse chauffeurs laat uitvoeren, is daarbij een goed voorbeeld.

Uitleg aan het grote publiek

Met de aandacht door landelijke media voor misstanden in het transport, wordt nu aan een groot Nederlands publiek uitgelegd wat het probleem is en hoe erg het is. Een belangrijke stap voor het Nederlandse transport dat lijdt onder de oneerlijke concurrentie.

Zo beschrijft de Volkskrant in detail hoe de Ikea-constructie werkt en hoe Nederlandse transporteurs geen kans maken. Slowaakse en Bulgaarse chauffeurs in dienst van een Slowaaks uitzendbureau, worden ingehuurd door een Belgisch transportbedrijf – Gilbert de Clercq – en met busjes naar Nederland gereden om hier transport tussen de Belgische distributiecentra en Nederlandse Ikea-vestigingen te doen. Vakbond FNV Bondgenoten deed in 2013 onderzoek naar deze constructie.

Verderop in de krant wordt nog veel uitgebreider uit de doeken gedaan hoe het openen van de grenzen tussen West- en Oost-Europa de oneerlijke concurrentie veroorzaakt heeft en wat de gevolgen zijn.

Een Nederlandse chauffeuse legt de gevolgen uit vanuit een Nederlands perspectief; een Macedonische chauffeur met Bulgaars paspoort die constant tussen Nederland, Duitsland, Denemarken soms België heen en weer rijdt, legt vanuit Oost-Europees perspectief uit hoe de EU-politiek voor hem uitgepakt heeft. Hij voelt zich een slaaf.

Ikea geeft slechte voorbeeld

Daarnaast wordt uitgelegd hoe ‘Ikea het slechte voorbeeld geeft’ en op papier de wet niet overtreedt, maar in werkelijkheid wel.

De hoop is nu dat de wet ketenaansprakelijkheid die minister Lodewijk Asscher deze zomer naar de Tweede Kamer stuurt, verbetering gaat brengen. Met die wet wordt de verlader namelijk verantwoordelijk voor de capriolen die onderaannemers uitvoeren.

Maar ook nu al zou er veel gedaan worden, zo blijkt uit de verschillende artikelen in de Volkskrant, als er maar gehandhaafd wordt door de Nederlandse overheid. Dit zeggen transporteurs die anoniem willen blijven. Ook TLN hamert erop dat er meer en beter gehandhaaft moet worden.

Het gaat om illegale cabotage, maar ook om Nederlands buitenlandwerk dat door goedkope Oost-Europese chauffeurs wordt uitgevoerd.

Truckstar.nl schreef eind 2013 al over de Ikea-route onder de kop: FNV: Ikea in illegale cabotage. Een week geleden was er een chauffeurs-actie bij Ikea in Barendrecht.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie