Van Eck Eckstreme
| 15:55 | Arjan Olsthoorn

TSL overtuigd van de voordelen van Van Eck Eckstreme

De Duitse logistieke dienstverlener TSL, sinds enkele jaren onderdeel van de eveneens Duitse retailgigant Rewe, is overtuigd van de voordelen van Twindeck Trailers van Van Eck. Onlangs werd er weer een nieuwe in gebruik genomen.

TSL staat voor Transport System Logistics, en dat is precies waar het bedrijf voor staat. “Dankzij een uitgekiende systematiek, lukt het ons om flink te besparen op brandstofverbruik en uitstoot. Op onze website houden we precies voor onze klanten onze besparingen bij. In dit beleid is een hoofdrol weggelegd voor trailers met een dubbele laadvloer zoals die van Van Eck”, legt algemeen directeur Günther Timmsen uit.  “Elke derde trailerrit sparen we uit met een dubbeldekker, waardoor we met minder materiaal, chauffeurs en uitstoot, dezelfde transportprestatie kunnen leveren.”

Verstelbare laadvloer

Timmsen legt uit dat de dubbeldeks trailers rijden tussen de diverse Duitse distributiecentra van Rewe. “Daardoor zijn de trailers altijd vol. We kunnen meer meenemen, maar dankzij de verstelbare bovenste laadvloer is het ook mogelijk om indien nodig hoger geladen pallets mee te nemen. Op die manier behalen we een hogere beladingsgraad, gaan we effectiever om met emballage, ontlasten we het verkeer en vermijden we uitstoot. Een dubbeldekstrailers zoals van Van Eck is tot 60% efficiënter, een meer flexibele trailer is er niet. Dat rekent zich in alle geledingen van ons werk in positieve zin door.” Timmsen zegt dat bij Rewe zowel met rolcontainers wordt gewerkt als met pallets. “Ook dat is voor ons geen probleem.”

Duurzame groei

TSL begon als bedrijf in 1994 met drie man. “Inmiddels hebben we 107 man personeel, 62 trekkende eenheden en dertien dubbeldekkers waarvan het merendeel door Van Eck is geleverd”, aldus Timmsen. “Van Eck kennen we nu een kleine tien jaar, en de oudste dubbeldekkers in de vloot van Van Eck rijden nu zes jaar. Dus die kan nog zeker nog geruime tijd mee. De constructie is bijzonder robuust, we hebben er geen noemenswaardige problemen mee. Dat komt ook doordat we zelf bijtijds onderhoud uitvoeren.” Timmsen legt uit dat TSL een eigen werkplaats heeft. “Mooi centraal in Duitsland, dus dat is gunstig. De medewerking van Van Eck op het gebied van hydrauliek en elektronica is voorbeeldig. De service van Van Eck is een extra reden om klant bij deze leverancier te blijven!”

Chauffeurs

Bij TSL krijgen chauffeurs die met een Twindeck gaan rijden een speciale opleiding, om de fijne kneepjes van dit type trailer te leren kennen. “Dat leidt ertoe, dat sommige chauffeurs niet anders meer willen, dan met dit type trailer rijden. En dat ze liever niet hebben, dat een andere chauffeur hun dubbeldekker gebruikt wanneer ze op vakantie zijn”, zegt Timmsen. “Maar daar beginnen we natuurlijk niet aan,” zegt hij met een knipoog.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie