Truckverkopen in Europa dalen
| 14:43 | Truckstar Redactie

Truckverkopen in Europa dalen

De verkoop en registraties van nieuwe zware trucks in Europa daalt. Elders in de wereld hangt de vlag er beter bij.

Het aantal Europese registraties van nieuwe trucks zwaarder dan zestien ton in de eerste acht maanden van dit jaar ligt 6,7 procent lager dan in dezelfde periode in 2011.

De eurocrisis en de zwakke economieën in Zuid-Europa zijn de oorzaak van de slechte cijfers in Europa.

In landen als Brazilië, ook enigszins geraakt door de crisis wereldwijd, zijn echter tekenen van een nieuwe groei te zien. In Noord-Amerika is het in afwachting van de presidentsverkiezingen in de VS nu even minder met de truckverkopen. Veel eigenrijders wachten daar tot na de verkiezingen met hun beslissing om wel of niet te investeren.

In de eerste helft van 2012 schoten de truckregistraties in Amerika echter omhoog, met maar liefst 34 procent vergeleken met het eerste halfjaar van 2011. Europese truckbouwers die daar actief zijn, zoals Daimler (eigenaar van Freightliner) en Volvo, profiteerden daarvan. 

Volvo
Maar voor Volvo Trucks was het derde kwartaal in Europa slecht. De opbrengst van truckverkopen daalde met vier procent. De order intake in het derde kwartaal daalde (wereldwijd) echter met 25 procent naar 45.300 trucks. Het aantal nieuwe truck-afleveringen daalde met acht procent tot 50.500 trucks.

Volvo topman Olof Persson zegt: “In Europa spreidt de zwakke vraag naar nieuwe trucks zich uit van Zuid-Europa naar een toenemend aantal andere landen. Voor ons Renault-merk, dat zijn grootste afzetmarkten in Zuid-Europa heeft, betekent dit het terugschroeven van de productie.”    

Scania
Scania’s nieuwe topman Martin Lundstedt was ook niet bijster optimistisch: “Het eerste deel van het derde kwartaal is in Europa traditioneel een rustige periode. Maar orders bleven laag gedurende het hele kwartaal. Dit is ondanks een toenemende behoefte van transporteurs om hun vloot te verjongen.”

Bron: (o.a.) Commercial Motor  –  Foto: Scania heeft last van de kwakkelende (Zuid-) Europese economieën want de truckverkopen blijven laag.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie