Truckstar Facebook-fans testen FMX
Een viertal Truckstar Facebook-volgers heeft zaterdag met veel plezier de nieuwe Volvo FMX aan de tand gevoeld.
Zaterdag 10 mei was de eerste van een zeven dagen durende FMX-experience voor klanten van Volvo Trucks, waarbij ook een aantal plaatsen gereserveerd was voor Truckstar. Via een oproep op onze Facebook-pagina hadden we direct een aantal testchauffeurs gevonden. De locatie van het evenement: Fürsten Forrest, een enorm voormalig militair oefenterrein even over de grens in Duitsland.
Onze testpiloten, van links naar rechts: Stijn Manders, Sabine Verstappen, Wouter Soldaat en Peter Roseboom.
‘Ik had nog nooit met een FMX gereden’
Peter Roseboom was één van de Truckstar Facebook-fans die zich opgaf om de FMX te proberen. “Ik rij zelf met een 8×4 Ginaf”, zegt Peter. “Ik had nog nooit met de FMX gereden en was echt nieuwsgierig. Ik moet zeggen, de auto is af. De FMX is netjes, overzichtelijk, het zicht is uitstekend en ik vind het een mooie auto.”
Een goede eerste indruk voor Peter, maar dan het rijden: “Deze auto’s zijn luchtgeveerd. Het allerzwaarste werk zou ik zelf liever met bladveren of hydraulische vering doen”, vervolgt hij. “Zoals met een volle lading zand een weiland inrijden. Maar deze luchtvering valt me niks tegen, ook zeker niet qua comfort.”
Ook het rijden met de I-Shift was nieuw voor Peter. “Ik denk dat je er gauw aan gewend raakt. Goed is in elk geval dat je heel makkelijk de versnelling kunt vasthouden waarin je rijdt, en je kunt makkelijk overschakelen naar de manueel-stand”, aldus Peter.
Er zijn momenten waarop je niet wil dat de automaat plots schakelt.
Volvo Dynamic Steering
Nieuw was daarnaast het Volvo Dynamic Steering, een computer-gestuurd systeem dat de gewone stuurbekrachting uiterst nauwkeurig bijstaat en het sturen lichter en nauwkeuriger maakt. “Dat systeem is honderd procent, zeker ook in het terrein,” zegt Peter. Maar hij voegt er aan toe: “Je hebt iets minder gevoel bij de auto zelf, zonder Dynamic Steering voel je de auto meer. Maar ik ben ervan overtuigd dat het je rug en schouders minder belast en dat is zeker een voordeel.”
Ook Sabine Verstappen, die zelf met een FH 8×4 stuurt, was aangenaam verrast door het Dynamic Steering: “Dat beviel mij goed, perfect eigenlijk, dat zou ik zelf ook wel willen.”
Het Dynamic Steering houdt de truck recht op koers door de oneffenheden van het terrein.
10×4 met gestuurde sleepas favoriet bij Sabine
“Ik merk de verschillen tussen alle auto’s hier goed”, vertelt Sabine verder, “ook bijvoorbeeld het verschil tussen 420 en 460 pk. Mijn favoriete auto was de 10X4 met gestuurde sleepas. Daar kun je heel precies mee sturen en de auto heel precies mee positioneren. En dat voor zo’n grote auto! Ik kan er beter mee uit de voeten dan met mijn eigen 8×4.”
Ook het zicht vanuit de FMX’en beviel Sabine goed maar wat betreft luchtvering in het terrein is Sabine net als Peter terughoudend: “Het kan even duren voordat je rechtstaat voordat je wil kippen, maar ik vind dat je gewoon zelf moet zorgen dat je rechtstaat voor je gaat kiepen.”
Stijn Manders was vooral onder de indruk van het Dynamic Steering. “Ik moest er heel even aan wennen, maar het is wel echt fijn. Ik ben benieuwd hoe het voelt op de lange afstand en met hogere snelheden.”
De 10×4 waar Sabine zo enthousiast over was, blijkt ook Stijns favoriete truck van het hele stel te zijn. “Die laatste as is gestuurd, en je kunt daar uiterst precies mee manoeuvreren, prachtig.”
Een best apparaat…
…waar dankzij de gestuurde sleepas en het Dynamic Steering zeer precies me te sturen is.
‘I-Shift is prima in het terrein’
Wouter Soldaat zegt: “Het Dynamic Steering werkt mooi. Je kunt het stuur rustig loslaten. De auto gaat niet meer alle kanten op in oneffen terrein. En de I-Shift is prima, ook in het terrein.”
“Sowieso is een compliment aan Volvo op z’n plaats”, vindt Wouter. “Deze hele dag is goed geregeld. We kregen ook een mooie presentatie over de FMX en ik heb heerlijk gegeten ook, haha!”
In totaal biedt Volvo deze week aan zo’n 380 klanten en chauffeurs (op uitnodiging) de kans om de FMX te proberen en stevig aan de tand te voelen in het ruige terrein van Fürsten Forrest. Daarnaast kan er ook gereden worden met een heuse tank – van Russische makelij, en met buggy’s en quads.
Ook leverbaar met aangedreven vooras.
Fürsten Forrest is met haar bospaden en zandpaden – en hier en daar de nodige modder – een goede plek om de FMX te proberen in omstandigheden die sterk lijken op het Nederlandse off-road werk.
Deze 6×6 ploegt zich hier met weinig moeite doorheen.
Voor wat meer binnenruimte is de Globetrotter-cabine ook gewoon te krijgen op de FMX.
Truckstar, en de Europese truckpers, mocht de nieuwe FMX in de herfst al even aan de tand voelen in een Zweedse steengroeve. Lees hier meer over die eerste rij-indruk.