Tolheffing Blankenburgtunnel zorgt voor vragen
| 13:41 | Truckstar Redactie

Tolheffing Blankenburgtunnel zorgt voor vragen

Ondernemersorganisaties uit de regio Rotterdam vragen minister Schultz van Hagen om duidelijkheid.

Deze week liet de minister in de Tweede Kamer weten te kiezen voor de Blankenburgtunnel als Nieuwe Westelijke Oeververbinding tussen Rozenburg en Maassluis. Opmerkelijk aan het verhaal van de minister is dat personenauto’s voor de nieuw te bouwen tunnel geen tol hoeven te betalen, in tegenstelling tot vrachtvervoer. Op die manier won de minister de steun van de PVV voor het door haar gekozen tracé voor de Blankenburgtunnel.

Het CDA eisde voor instemming dat er gekozen werd voor een langere versie van de tunnel, die zorgt voor minder aantasting van de natuur in het gebied waar de tunnel gebouwd wordt. Hier ging de minister mee akkoord.

Deltalinqs, Kamer van Koophandel Rotterdam, verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW West, MKB Rotterdam en tuinbouworganisatie LTO Glaskracht zijn wel blij met de keuze van de minister voor de Blankenburgtunnel boven de Oranjetunnel. De keuze voor tolheffing puur voor vrachtvervoer is voor de organisaties echter een doorn in het oog.

Door het wegvallen van tolheffing voor personenauto’s en de keuze voor een langere tunnel valt het project 230 miljoen euro duurder uit dan eerder gepland. Dit financiert de minister deels uit een meevaller van 200 miljoen, deels uit een potje van 25 miljoen voor inpassingsmaatregelen.

De minister gaat nog in gesprek met het havenbedrijf Rotterdam voor een eventuele financiële bijdrage. Als het havenbedrijf instemt dan is er een kans dat ook tolheffing voor vrachtvervoer vervalt.

Milieuorganisaties zijn vooralsnog tegen de aanleg van de Blankenburgtunnel, ondanks de keuze voor een langer traject met tunneloverkapping.

Verkeersdruk verminderen
De Nieuwe Westelijke Oeververbinding, zoals de trajecten ambtelijk worden genoemd, moet de verkeersdruk rond Rotterdam verminderen. Vooral de Beneluxtunnel zal door de aanleg van de Blankenburgtunnel minder druk worden. De eerste schop moet in 2015 in de grond.

Bron: Nieuwsblad Transport 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie