| 12:46 | René Grünfeld

TLN mikt op halvering van de CO2-uitstoot

In 2030 moet de CO2uitstoot door de Nederlandse transportsector met de helft verminderd zijn. Dat heeft TLN voor ogen.

De vermindering moet in twee stappen verlopen, denkt de belangenvereniging. In de Nederlandse binnensteden moet de CO2-uitstoot in 2025 zelfs tot nul verminderd zijn. Daarmee sluit TLN zich aan bij Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES), een samenwerkingsverband van ondernemers en overheden dat alle bestelwagens in 2015 op elektriciteit wil laten rijden. Buiten de woonkernen streeft TLN naar ‘low emission’.

Koploper

TLN denkt dat als we er nu echt werk van maken, de transportsector naar eigen inzicht maatregelen kan nemen in plaats van dat die van buitenaf die opgelegd worden. Het wegvervoer kan zich dan tot koploper ontwikkelen bij het waarmaken van de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs en het Nederlandse Energieakkoord. TLN roept ondernemers bovendien op om te laten zien waar ze mee bezig zijn en wat ze al bereikt hebben.

Subsidie

“Wil dit lukken, dan is het nodig alle betrokken partijen de schouders eronder zetten. Van rijksoverheid tot gemeenten en collega-brancheorganisaties en van transportondernemers tot voertuigbouwers en brandstofleveranciers”, aldus TLN. Ook is het belangrijk dat er een overgangsperiode komt waarin de bestaande trucks met dieselmotor vervangen worden door elektrische of hybride voertuigen en vrachtauto’s die op biodiesel of biogas rijden. “Dan moeten die wel in voldoende mate te koop zijn”, vervolgt  TLN. Ook moet er een subsidieregeling komen om de extra investeringen te compenseren.

100 procent elektrische huisvuilwagen van GeesinkNorba

Afstemming

Het zijn niet alleen de transporteurs die in actie moeten komen. Ook de afstemming van de bedrijfsprocessen tussen verladers, vervoerders en ontvangers moet efficiënter worden. Dit kan onder meer door de inzet van digitale gegevensuitwisseling en het inrichten van meer logistieke centra. Op die manier kan er ook geld bespaard worden. Nauwe samenwerking met onder andere lokale overheden is onmisbaar omdat het opzetten van (nieuwe) logistieke centra of hubs niet eenvoudig is. Zo moet er voldoende en goed beveiligde ruimte vrijgemaakt worden. Ook hebben elektrisch aangedreven voertuigen oplaadinfrastructuur nodig om te kunnen rijden.

100 procent elektrische containertauto van e-trucks Europe

Loket

Voor geïnteresseerde ondernemers heeft TLN het Zero-Low-High loket geopend. Hier kunnen bedrijven die al bezig zijn met ‘groen’ vervoer laten weten wat ze precies doen en wat hun ervaringen zijn. Ook kunnen ze laten weten of ze op zoek zijn naar partners voor het opzetten van duurzame initiatieven. TLN is bovendien benieuwd naar mensen die ideeën hebben op het gebied van duurzaamheid en die willen bespreken hoe deze uitgewerkt kunnen worden.

Terug naar het Truckstar nieuwsovericht

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie