Campagne Simon Loos - #100dagen100collega's
| 12:07 | Rik Werner

Simon Loos gaat chauffeurstekort te lijf met nieuwe wervingscampagne

Met een tweede wervingscampagne binnen een jaar, nu onder de naam #100dagen100collega’s, probeert vervoerder Simon Loos het  chauffeurstekort op te lossen. Het bedrijf hoopt de komende honderd dagen minstens honderd nieuwe chauffeurs in te kunnen lijven.

Inloopsollicitaties, telefonisch solliciteren en een wervingscampagne via social media moeten die nieuwe chauffeurs gaan opleveren, zo hoopt het Noord-Hollandse transportbedrijf. Zo plaatst Simon Loos tot maart elke middag een film of vlog op social media, waarin één van de 1.400 medewerkers vertelt hoe hij of zij het werk ervaart.

Invalkrachten

Het tekort aan vooral chauffeurs zorgt ervoor dat Simon Loos slechts met ultieme krachtsinspanningen het vervoer voor elkaar krijgt. Met het oog op de piek van de Kerst en het voorjaar, wil het bedrijf zorgen dat ook straks alle 650 wagens  blijven rijden. ,,Nu lossen we het vaak op met flexibele krachten, maar het liefst werken we met vaste eigen mensen’’, vertelt HR manager Eric Stam: ,,We zetten altijd in op een langdurige relatie met onze werknemers, en we bieden bijvoorbeeld binnen een jaar een vast contract aan.”

Vrijblijvend ervaren

Belangstellen kunnen vrijblijvend een spreekwoordelijk kijkje in de keuken komen nemen. Stam: ,,Door te ervaren hoe het bij ons gaat en wat onze collega’s te zeggen hebben, hopen we mensen te helpen de juiste keuze te maken. Voor chauffeurs die denken dat winkeldistributie niets voor ze is, is meerijden een mooie gelegenheid om te zien dat het een leuke job is. Natuurlijk kan dat ook bij onze andere transportdivisies.”

Campagne Simon Loos - #100dagen100collega's

Vooroordelen

Simon Loos zegt te kampen met  vooroordelen over winkeldistributiewerk. ,,Het heeft niet echt een goede naam, terwijl het juist veel pluspunten heeft’’, meent Stam. ,,Onze chauffeurs zijn blij met het werk. Ze zeggen dat contact met winkelfilialen en collega’s hun werk veel leuker maakt dan vijfhonderd kilometer in je eentje op de snelweg. Maar ook in winkeldistributie maak je veel kilometers. En je moet pittig kunnen sturen, want uitdagend is het rijden zeker.’’

182 chauffeurs

De eerste ronde van de campagne, toen #100dagen100chauffeurs genoemd, leverde Simon Loos 182 nieuwe chauffeurs op. Dat was meer dan waarop vooraf was gehoopt. Het was echter niet genoeg om alle vacatures te vervullen. Simon Loos heeft 650 trekkers en 750 trailers in bedrijf.

Lees ook: #100dagen100chauffeurs groot succes. 

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie