Reactie Jonker transport
| 11:00 | Truckstar Redactie

Reactie Jonker transport

Vervolg op het verhaal over chauffeur Peter Heibroek

Afgelopen week kon je op onze website het verhaal lezen over chauffeur Peter Heibroek, die na een bedrijfsongeluk aan een ziekenhuisbed gekluisterd lag in de Duitse stad Heidenheim. Het zag er naar uit dat Peter daar nog een tijd moest blijven, omdat zowel zijn zorgverzekering als zijn reisverzekering weigerden repatriering naar Nederland te bekostigen.

In de loop van de week kwam er toch een oplossing: zorgverzekeraar Menzis kwam over de brug, Peter mag toch vervoerd worden naar Nederland. Als reden geeft zorgverzekeraar Menzis op dat de kosten van verblijf in Duitsland hoger uit zouden vallen dan wanneer Peter in Nederland verzorgd wordt.

Jonker ten onrechte zwartgemaakt
Het onderwerp maakte veel los: onder andere hier en op Facebook en Twitter werd uitgebreid gereageerd op het bericht. Veel hartverwarmende woorden, maar ook negatieve reacties en verwijten richting Peter’s werkgever Jonker transport. Ten onrechte zo blijkt nu, want het bedrijf heeft vanaf dag een op een goede manier contact gehad met Peter en zijn familie. 

Planner Anne Kloosterman van het Veendamse bedrijf legt uit:  “We zijn erg blij met het resultaat van alle publiciteit, Peter mag naar huis en daar was het uiteindelijk allemaal om te doen.”

Wrang
Toch laat het beeld dat na alle media-aandacht is ontstaan over Jonker Transport een wrange bijsmaak achter bij het bedrijf. Kloosterman: “We worden nu afgeschilderd als boeman; alsof we Peter aan zijn lot over hebben gelaten en ons niet om zijn thuiskomst bekommeren. Daarvan is echter absoluut geen sprake. Vanaf de dag van het ongeval op 19 december is er goed contact geweest, en hebben we ons ingezet voor het welbevinden van Peter. Meteen is er iemand vanuit het bedrijf naar hem toegekomen voor het eerste contact, en om belangrijke spullen te brengen.”

Zelfs op het moment dat we Kloosterman spreken, blijkt er iemand vanuit het bedrijf onderweg te zijn naar Peter. Negatieve berichten dat Jonker de terugkomst van Peter niet wilde bekostigen worden volgens Kloosterman in een verkeerd perspectief gezien: “Vorige week maandag hoorden we van Peter dat er vanuit zijn verzekeringen geen mogelijkheid zou zijn voor repatriëring. Toen zijn we gaan kijken hoe we dit moesten oplossen: Zijn we zelf verzekerd voor dergelijke kosten, hoe gaat onze verzekering hier mee om?” Ook vanuit de verzekeringsmaatschappij van Jonker kwam echter geen duidelijk antwoord.

Naar de media
Dat was het moment waarop Peter’s broer Andre de media inschakelde. Andre Heibroek: “De grootste onduidelijkheden kwamen van de verzekeringsmaatschappijen. Die namen in de eerste instantie allemaal geen verantwoordelijkheid en dat deed ons besluiten aan de bel te trekken. Jonker Transport treft in het hele verhaal weinig blaam: ze zorgen goed voor Peter, dat mag best gezegd worden.”
Heibroek vindt dat het geval rondom zijn broer ook als leermoment moet worden beschouwd voor andere chauffeurs en bedrijven: “Je denkt alles goed geregeld te hebben met een uitgebreide zorgverzekering, een doorlopende reisverzekering, en verzekering vanuit het bedrijf. Toch blijkt dat sommige zaken, zoals in dit geval repatriëring niet vanzelfsprekend vergoed worden. Het kan geen kwaad om dergelijke zaken nog eens goed door te nemen met je verzekeringsagent.” 

Ter afsluiting meldt Andre dat Peter vandaag (maandag) naar huis komt. “Rond 11 uur wordt Peter per ambulance vanuit Heidenheim naar Nederland vervoerd, waar hij thuis mag gaan aansterken.”

Wat betreft de reacties op onze Facebook-pagina, enkele daarvan hebben we verwijderd. We begrijpen de emoties, het is echter niet slim een bedrijf of een persoon af te branden alvorens goed te weten hoe de vork in de steel zit. Bovendien is het raadzaam niet al te grof taalgebruik te plaatsen. 

Foto: Transportfotos.nl 

1 Reactie
  1. Het is makkelijker een bedrijf een slechte naam te geven! Dan hem een goed naam te bezorgen! Blijt ook weer uit dit verhaal! Het is jammer dat de verzekeraars er weer lang over deden voor ze wat beslisten en dat eerst weer de media er aan te pas moet komen!
    Vanuit deze plaats wil ik Jonker transport en hopelijk hebben ze niet te veel schade op gelopen door idt verhaal. En Peter beterschap wenzen zodat hij snel en gezond weer voor Jonker aan het rijden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie