Rampengevaar ADR-transport stijgt
| 16:13 | Truckstar Redactie

Rampengevaar ADR-transport stijgt

Het gevaar op een grote ramp bij het vervoer van gevaarlijke stoffen is langzaam aan het stijgen en onaanvaardbaar hoog, zo concludeert KRO’s Brandpunt.

Uit een reportage van 8 juli blijkt dat met zo’n dertig rocent van alle ADR-transporten iets mis is. Dit kan variëren van het ongelijk aangrijpen van de remmen op een trailer, wat het kantelgevaar doet toenemen bij een noodstop, tot een defecte of niet goed gesloten afsluiter op een tankcontainer geladen met een zeer schadelijke stof. Dit waren twee problemen die werden geconstateerd bij twee Duitse trucks tijdens een controle op ADR-trucks in Venlo door de Inspectie Leefomgeving en Transport, zoals te zien in de Brandpunt-documentaire.

Bovendien lijkt het erop dat hulpverleners onvoldoende op de hoogte zijn om snel en doeltreffend in te grijpen als een rampenscenario zich ontvouwt.

Schandalig
In de documentaire komt Ben Ale, hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding, aan het woord. Hij vindt het schandalig dat er met dertig procent van de ADR-transporten iets mis is.
 
Hij zegt ook dat de brandweer niet opgewassen is tegen een ontploffende vrachtwagen ‘in het centrum van een of andere stad’, waarmee hij suggereert dat ADR-transporten alle binnensteden in en uit rijden.

Toch gaan er dagelijks grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen de centra van verschillende Nederlandse steden door, maar dan vooral per spoor. En ook daar gaan dingen mis, zo laat de documentaire uitgebreid zien.

Onnodig risico
Brandpunt meldt verder dat het Platform Transportveiligheid de afgelopen maanden onderzoek heeft laten doen naar problemen die hulpdiensten ondervinden bij bestrijding van de gevolgen van ADR-ongelukken. Het kennisniveau van hulpdiensten baart zorgen, evenals de mogelijkheden tot samenwerking tussen de publieke hulpdiensten en private partijen. Deze resultaten weerspiegelen de resultaten van een onderzoek van de Raad voor Veiligheid uit 2006.

Veel aanbevelingen van toen zijn niet of niet voldoende opgevolgd. Hierdoor lopen hulpverleners zelf mogelijk onnodig risico bij een brand of ongeluk, en dat geldt ook voor omwonenden en gebruikers van de infrastructuur.

De conclusie is dat er te weinig controle is. Als de pakkans niet groot genoeg is, verwatert de veiligheid. Het blijkt moeilijk te zijn om het veiligheidsbeleid op de lange termijn vol te houden.

Foto: Langs de A28 brandde enkele jaren geleden een tankwagen uit. De 12.000 liter benzine kon ‘gecontroleerd’ opbranden. (ANP)


Als het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie