Project XXL weer stapje verder
| 13:34 | Truckstar Redactie

Project XXL weer stapje verder

Na de cabine-verlenging van 60 centimeter is het de buurt aan een ander Nederlands bedrijf om ‘Project XXL’ verder onderhanden te nemen.

Al twee keer lichtten we een tipje van de sluier op omtrent een heel bijzonder klusje: de verlenging van de cabine van een nieuwe FH. Nu die cabine in ruwbouw klaar is, is de XXL-Volvo onlangs van van Winkoop naar Sjaak Kentie in Schoonhoven verhuisd.

Cabine-interieur bij Sjaak Kentie

Hier wordt de lege verlengde cabine voorzien van een stijlvol interieur en kunnen wij opnieuw een klein tipje van de sluier oplichten. Op uitdrukkelijk verzoek van de Zweedse eigenaar van de truck geven we echter niet teveel prijs, want dan is de verrassing er straks af, zo vreest hij.

Het inbouwen van het interieur is een hele klus, legt Sjaak Kentie uit: “Normaal gebruiken we de originele cabine-panelen om te bekleden en deze vervolgens weer te monteren, maar bij dit project waren er geen panelen”.

Voor de stukken aan de zijkant heeft men daarom zelf nieuwe panelen gemaakt om de boel te bekleden. Het onderbed heeft ruimte gemaakt voor een zithoek met een speciale zwevende tafel.

De tafel heeft een RVS-poot die niet in de vloer staat, maar naar de achterwand loopt en daarin is verwerkt. “Bij de vorige zithoekjes maakten we steeds een rechte tafelpoot in de vloer maar ik had al eens ideeën om dat anders te doen. Dus nu hebben we het zo gedaan. Wij vinden het mooi, maar nu maar hopen dat de eigenaar dat ook vindt”, aldus één van de werknemers van Kentie.

Beplating en kantelmechanisme

Naast het interieur verzorgt Kentie ook de opbouw van het exterieur. De bovenkant van het chassis is inmiddels afgedekt met traanplaat. De zijkanten zijn dichtgemaakt met gladde platen.

Een laatste klusje, voordat de spuiter in Zweden aan de slag kan, is het cabine-kantelsysteem. Hiervoor gaat de truck terug naar Van Winkoop waar door de heren specialisten daar de laatste Nederlandse hand aan de truck gelegd zal worden. Door de verlenging is het cabine-gewicht toegenomen met als gevolg dat het originele systeem niet meer in staat is de cabine te kantelen. Niet de betrouwbaarheid van de Volvo-motor maar de APK-regels stellen dat de cabine moet kunnen kantellen om bij de motor te kunnen. Oftewel: geen goedkeuring, zonder deugdelijk kantelmechanisme.

De truck zal naar verwachting eind januari aan de wereld gepresenteerd worden. Uiteraard zie je ‘m dan hier op Truckstar.nl.

Lees ook: Nieuwe Volvo FH XXL / Project XXL vordert

Project XXL
Op deze foto is men aan het werk met de sideskirts en is de tranenplaat achter de cabine nog niet gemonteerd.

Project XXL
Talloze details moeten door de mensen van Kentie tot in perfectie afgewerkt worden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie