Praktijk- en verbruikstest Scania R580 en G450
| 16:12 | Korneel Luth

Praktijk- en verbruikstest Scania R580 en G450

In deze test kijken we vooral naar het verbruik van twee nieuwe Streamline-Scania’s: een ranke G450 en een soepele R580.

Scania loopt voorop in Euro 6-techniek, want we hebben inmiddels een G450 met de tweede generatie zescilinder motor in Euro 6-uitvoering! Daarnaast meten we voor het eerst het verbruik van een V8 Euro 6 in de R580.

Scania was in 2011 het eerste merk dat ons een Euro 6-auto aanbood voor een verbruikstest. Gedurfd van het Zweedse merk, want zeker in de beginfase van Euro 6 viel er wel het een en ander te verbeteren. Scania had één voordeel ten opzichte van de concurrentie: men hoefde niet te wachten op de komst van een nieuwe modelreeks. Waar andere merken een volledig nieuw of ingrijpend aangepaste truck nodig hadden, bood de R-serie genoeg ruimte onder de cabines voor alle Euro 6-techniek.

Praktijk- en verbruikstest Scania R580 en G450

Facelift

Naast de Euro 6-techniek is de cabine iets gewijzigd, maar dat blijft beperkt tot een kleine facelift met vooral aerodynamische aanpassingen en de terugkeer van een vertrouwde naam: Scania Streamline. Doordat de windhappers op de hoeken van de cabine van de G- en R-serie zijn verdwenen, ogen de trucks wat smaller dan voorheen – maar dat is slechts schijn.

De windhappers hadden mede tot doel de rijwind zo te geleiden dat deurhendels en spiegels schoon bleven. Dit effect wordt bij de Streamline bereikt met kleine uitstulpingen boven de koplampunits. Verder is de zonneklep aangepast: die heeft op de hoeken een sleuf gekregen, waardoor de wind er onderuit kan. De verbeterde stroomlijn levert volgens Scania circa twee procent brandstofbesparing op en nieuwe onderhuidse techniek voegt daar nog zes procent aan toe, zodat het Streamline-concept besparingen tot acht procent mogelijk moet maken.

Overigens kun je niet kiezen tussen wel of geen Streamline, want alle nieuwe Scania auto’s uit de R- en G-serie worden in deze uitvoering gebouwd. Uiteraard zijn onze testvoertuigen, zowel de G450 als R580, gespoten in het karakteristieke donkerblauw en voorzien van de striping die er bij hoort.

Praktijk- en verbruikstest Scania R580 en G450

Motoren

Het motorenprogramma is door Scania enigszins aangepast. De populaire 12,7 liter levert nu 10 pk meer en geeft 50 Nm meer koppel af dan de eerdere reeks: 440 werd 450 pk, 480 is nu 490 pk. Alle andere motoren van Scania hebben SCR en zijn bovendien uitgerust met gekoelde EGR en een turbo met variabele geometrie. Intussen zijn ook alle V8-motoren in Euro 6 leverbaar. Logisch, want sinds 1 januari 2014 is dit verplicht en daarom is ook het topmodel, de R730, nu in Euro 6 te koop.

De G450 heeft een DC13 124 zescilinder lijnmotor, voorzien van XPI common rail-inspuittechniek en TVG. Naast SCR is er ook EGR aan boord, een zelfreinigend roetfilter en een Diesel Oxidising Catalyst of DOC. Dit systeem vermindert de hoeveelheid schadelijke stoffen in de uitlaatgassen nog eens extra. De G450 levert 450 pk bij 1.900 toeren en een maximaal koppel van 2.350 Nm tussen de 1.000 en 1.300 toeren. Dat zijn 10 paardenkrachten en 50 Nm meer dan bij de G440 die we eerder in de verbruikstest hadden. Achter deze motor is een Scania Opticruise 12+2 range-splitterbak gemonteerd met geautomatiseerde koppeling en ingebouwde, gewichtbesparende retarder.

Dikke V8

Scania heeft als enige Europese truckfabrikant een V8-motor in Euro 6-uitvoering. Deze 16,4 liter motor werd in 2010 geïntroduceerd met een vermogen van 730 pk, wat indertijd het hoogste was dat je in een normale Europese productietruck kon krijgen, en het enorme koppel van 3.500 Nm. In 2011 ging Volvo daar met de FH16 750 overheen, maar met de komst van Euro 6 heeft Scania zich niet laten verleiden tot nog hogere vermogens. Wel heeft men afscheid genomen van de iets lichtere en iets oudere 15,6 l V8 uit de R500, R560 en R620. De huidige V8’s hebben alledrie de 16,4 l motor. Je kunt nu kiezen uit de R520 (2.700 Nm), de R580 uit deze test (2.950 Nm) en de R730 met 3.500 Nm koppel. De prestaties van de R580 staan gelijk aan die van de ‘oude’ R620, door een breder koppelbereik van de R580 en een dikkere vermogenscurve. Ook de V8 heeft VTG, XPI common rail-inspuiting en om de Euro 6-norm te halen, wordt er een combinatie van EGR, SCR, DOC en een zelfreinigend roetfilter toegepast.

Praktijk- en verbruikstest Scania R580 en G450

Pakketten

De nieuwe Streamline-generatie is een doorontwikkeling van de bestaande serie. Met verbeterde motoren, slimmere Opticruise en een compleet nieuwe achteras met minder rolweerstand, heeft Scania een mooie slag gemaakt. Ook het interieur van de cabine is – op details – aangepakt in de Streamline. Zo is een uitschuifbaar bed nu standaard in de R-serie en zijn er nieuwe stoelen gekomen. Op de bestellijst staan vier uitrustingspakketten: Driver, Prestige, Zicht en Styling, met daarin allerlei gebundelde extra’s. Samen met al die technische vernieuwingen maken ze dat Scania voor de komende tijd weer bij de tijd is. Dat is hard nodig, gezien al het introductie-geweld van de concurrentie. Uiteraard is Scania achter de schermen bezig met een totaal nieuw ontwerp, maar het kan nog wel even duren voor we dat te zien krijgen.

Praktijk- en verbruikstest Scania R580 en G450

Verbruik

Aangezien de cabines weinig veranderd zijn sinds de vorige tests met een Scania, beperken we ons nu tot het verbruik. Een complete test van de G440 is te vinden in Truckstar nummer 4 van 2013 en op onze website. De meest recente test van een R-serie vind je in Truckstar nummer 8 van 2012. Dat was weliswaar een R500 in Euro 5-uitvoering, maar de cabine was dezelfde.

We gaan als eerste op pad met de G450. Het is droog en fris weer met weinig wind: goede omstandigheden voor een verbruikstest. Volgens Scania kun je de beste resultaten bereiken door de cruise control met Active Prediction zoveel mogelijk te gebruiken. Vooral in de Ardennen moet dit voordeel opleveren. De G450 stuurt prima en je zit ontspannen achter het stuur. Met de wegligging was weinig mis bij Scania en daaraan is gelukkig niets veranderd.

Hoe doet de Scania G450 het qua verbruik? Hij verstookt ruim 29 l/100 km of 3,38 km/l op het vlakke deel van onze testroute, zo blijkt. Op het bergtraject is het verbruik 1:2,32. Dat zijn geen verkeerde cijfers. De Mercedes Actros die we eerder testten (zie Truckstar 11/2013) deed het ietsje beter met 1:3,50 op vlak terrein maar op het bergtraject is de Scania het zuinigst: de Actros verbruikt daar 1:2,25. Dankzij Active Prediction, zegt Scania, en het lijkt erop alsof die bewering klopt. De Iveco Stralis verbruikt op het vlakke traject even veel (1:3,36) als de Scania G450, maar blijft in de Ardennen iets achter met 2,05 km/l. In het kader kun je precies zien hoe we dit gemeten hebben.

Praktijk- en verbruikstest Scania R580 en G450

Mistig weertje

Dat de R580 V8 een iets hoger verbruik laat zien, ligt voor de hand. Met de R580 gaan we een etmaal later op stap, maar dan in mistige weersomstandigheden. In combinatie met de herfstkleuren zorgt dit wel voor een mooi sfeertje. Alle Euro 6-motoren van alle merken klinken nieuw en anders. De V8 van Scania is daarop geen uitzondering, maar het geluid is gelukkig nog altijd onmiskenbaar dat van een dikke achtcilinder.

Even onmiskenbaar is de enorme trekkracht van deze motor en de combinatie van die twee maakt het rijden tot een plezierige belevenis. Eigenlijk valt alleen het wat zware sturen een beetje tegen; verder is het gewoon fijn rijden met deze R580. De truck ligt goed en rustig op de weg, de zit achter het stuur voelt bekend en is nog steeds prettig. Het dashboard is niet zo blits als dat van de nieuwe FH, maar wel overzichtelijk en de afwerking van de ruime cabine is netjes.

Geheel bij de tijd zijn het kleurenscherm in het dashboard, de cruise control met Active Prediction en de mogelijkheid om uit verschillende prestatiestanden te kiezen bij de Opticruise schakelautomaat: Standard, Economy en Power. Zoals gezegd was het niet zo helder als een dag eerder en ook waaide het een beetje, maar dat stond een comfortabele rit niet in de weg. De V8 verstookte 31,7 l/100 km op het vlakke stuk (1:3,15); op het bergtraject deed de R580 het prima met een verbruik van 1:2,18.

Gewicht

Dat de G450 op een vlakke weg zuiniger loopt dan de R580 is geen verrassing. Hij heeft een kleiner slagvolume, maar met 2.350 Nm koppel meer dan genoeg in zich om 40 ton totaalgewicht soepel op snelheid te houden. Bovendien is de G450 met een lichtere motor en kleinere cabine enkele honderden kilo’s lichter, wat vooral bij het wegrijden telkens winst oplevert. De zwaardere achtcilinder komt op zijn beurt gemakkelijker een helling op. Wel wint de V8 op snelheid en tijd op de steilere hellingen, maar ook anders loopt de auto soepeler naar boven. Daardoor zie je op bergtrajecten het verbruik van de R580 dat van de G450 naderen. Hier bewijst het enorme koppel van de R580 zijn diensten. Kiezen is echter lastig. Rijd je vaker met hogere totaalgewichten en kom je veel in bergachtige gebieden, dan kan de achtcilinder interessant zijn. Bovendien scheppen geluid en gevoel van de V8 een extra dimensie die veel chauffeurs erg waarderen. De efficiënte G450 (of R450) voldoet prima met 40 ton in de bergen of als LZV in Nederland. Is het nuttig laadvermogen erg belangrijk is, bijvoorbeeld in het tanktransport, dan ligt de G450 nog iets meer voor de hand vanwege het lagere eigen gewicht.

Praktijk- en verbruikstest Scania R580 en G450

Cabines

Uiteraard is er daarnaast het verschil tussen de Highline en de Topline-cabines – allebei in strakke Streamline-uitvoering. De Highline ziet er hoe dan ook slank en gelikt uit, terwijl de rondere Topline veel meer binnenruimte biedt. In ieder geval biedt Scania genoeg keuzemogelijkheden en laten de zes- en achtcilinder motoren in Euro 6 allebei prima verbruikscijfers zien.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie