Portena Logistiek kiest voor Volvo FH LNG-trekkers
Portena Logistiek uit Heerenveen heeft zijn eerste twee Volvo FH LNG 4×2-trekkers in gebruik genomen. De logistiek dienstverlener kiest voor Volvo LNG-trucks vanwege het milieuvoordeel en de sluitende businesscase. De trucks zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks in Heerenveen.
Logistiek dienstverlener Portena Logistiek heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. “Als familiebedrijf voelen wij de plicht om de wereld waarin we wonen en werken goed achter te laten voor toekomstige generaties”, zegt algemeen directeur Ron Kleinsmit. “Daarom zijn we op allerlei manieren bezig met duurzaamheid. We willen onze impact op het milieu verkleinen. De komende vier jaar willen we een verspillingsreductie van minimaal 20 procent realiseren. Dat gaat om het terugdringen van verspilling in alle geledingen van ons bedrijf, waarvan ons rijdend materieel een belangrijke component is.”
‘Duurzame groei’
De aanschaf van twee Volvo LNG-trekkers past in die doestelling. “Wij benaderen duurzaamheid vanuit een brede visie”, zegt Kleinsmit. “We kiezen voor oplossingen die goed zijn voor het milieu en dus voor mens en omgeving. Maar duurzaamheid zit hem óók in de businesscase: het Total Cost of Ownerhip moet kloppen. Daarom gaan we voor oplossingen die in ieder geval kostenneutraal zijn en bijdragen aan duurzame groei. Volvo LNG-trucks zijn wat dat betreft een bewezen proof of concept.”
Rendabele businesscase
Aan de keuze voor Volvo LNG-trucks ging een grondige oriëntatie vooraf. “We zijn uitvoerig voorgelicht en geïnformeerd door LVS Trucks en hebben alle relevante zaken besproken en bekeken. We kiezen vol overtuiging voor Volvo LNG-trucks, die we in eerste instantie vooral inzetten op een aantal vaste distributieroutes naar Scandinavië en België. Deze oplossing is goed voor het milieu, omdat de CO2-uitstoot van een Volvo LNG-truck 20 procent lager is dan van een vergelijkbare dieseltruck. Tevens levert dat een sluitende en dus duurzame businesscase op. Daarbij spelen allerlei aspecten een rol, zoals de Maut-vrijstelling in Duitsland, het accijnsvoordeel in België, de stimuleringsregeling van 18,7 eurocent per kilogram LNG in Nederland en de Milieu-investeringsaftrek (MIA) die geldt voor LNG-trucks.”
‘Alternatieve brandstoffen stap voor stap integreren’
De aanschaf van twee LNG-trucks is de opmaat naar meer. “De komende jaren gaan we alternatieve brandstoffen stap voor stap verder integreren. Hiermee laten we ook zien dat we voor onze opdrachtgever een logistieke partner zijn die hen duurzaam vooruit helpt. Want net als wij, zijn onze opdrachtgevers bezig met duurzaamheid en vragen sommigen actief hoe wij hen als logistiek dienstverlener daarbij kunnen helpen.”
Bij de keuze voor Volvo’s LNG-oplossing speelt ook de goede samenwerking met LVS Trucks een belangrijke rol. “Ons wagenpark bestaat uit 100 trucks, waarvan het merendeel Volvo. We werken al heel lang samen en zijn bij onze hoofdvestiging in Heerenveen bijna letterlijk buren. Zij weten precies wat wij willen en zijn erg sterk in het meedenken. LVS was in dit traject méér dan een gesprekspartner en heeft ons echt meegenomen in de materie. Ze zijn heel gedegen te werk gegaan, zochten alles uit wat we wilden weten, en hebben ook de businesscase voor ons uitgewerkt. Dat heeft geleid tot een gedegen advies waar we onze beslissing op konden baseren. Dat is de kracht van partnership en is precies wat we van LVS Trucks gewend zijn”, vertelt Kleinsmit.
Portena Logistiek
Portena Logistiek is als veelzijdig logistiek dienstverlener onder meer actief in het transport van food en non-food en is één van de grootste fietsendistributeurs van Europa. “De laatste jaren hebben we ons dienstenaanbod verder verbreed met de uitbreiding naar fijnmazige distributie. We zijn één van de grotere distributeurs en warehouse-specialist in Noord-Nederland. Voor onze klanten verzorgen we de totale goederenstroombeheersing, voorraadbeheer, op- en overslag, transport en distributie.”