touringcar
| 12:27 | Arjan Olsthoorn

Politie met touringcar op de A15: ruim 200 bekeuringen

Bijna tweehonderd automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zijn op de A15 tussen knooppunt Gorinchem en de Europoort in Rotterdam betrapt op bellen en appen achter het stuur. Nog eens zeventig anderen kregen een boete, omdat ze zich misdroegen op de snelweg, dat meldt het AD. De overtreders werden door de politie gespot vanuit een speciale touringcar.

Een touringcar biedt goed zicht op bestuurders in personenauto’s en vrachtwagens die appen of bellen tijdens het rijden. Een stoet van onopvallende politiemensen volgt de touringcar, per motor en per auto. Wanneer er vanuit de politiebus een mobiel in de hand bij een bestuurder wordt gesignaleerd, komen de onopvallende collega’s in actie om de bestuurder staande te houden.

240 euro boete

De Zeehavenpolitie zit voorin de bus en meldt het via de microfoon die gewoonlijk wordt gebruikt door reisleiders. Een van de vier agenten die achterin de bus in koppels van twee tegenover elkaar zitten, noteert snel het kenteken. Die informatie gaat via een vijfde politieman naar een van de teams op de weg. De automobilist in de Tesla zal zich het telefoongesprek waarschijnlijk nog lang heugen, want het gaat hem een boete van 240 euro opleveren plus 9 euro administratiekosten.

Volgens berekeningen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid vallen er jaarlijks zo’n 600 verkeersslachtoffers door bellen en appen tijdens het rijden. Reden voor het Openbaar Ministerie om afleiding in het verkeer op de prioriteitenlijst te zetten en het vasthouden van mobiele telefoons, tablets, navigatiesystemen en muziekspelers tijdens het besturen van een voertuig strafbaar te stellen.

Stuk

Tegen het AD vertelt Rien Busscher van de Zeehavenpolitie: “Je zou toch denken dat je in de auto alle voorzieningen hebt om handsfree te bellen.” Waarom het toestel dan toch aan het oor moet, is hem een raadsel. Ook Cor van Santen, vakadviseur Verkeer voor het politiedistrict Zuid-Holland Zuid, heeft geen idee. “Laksheid? Eigenlijk hebben de meeste mensen die een carkit hebben geen verklaring waarom ze hem niet gebruiken. We horen meestal dat het ding stuk is.”

De Zeehavenpolitie, het team Verkeer en het district Zuid-Holland Zuid van de Eenheid Rotterdam richten gezamenlijk hun pijlen op bellende weggebruikers. Twee weken eerder werd er op de A15 tussen Barendrecht en de Europoort eenzelfde actie gehouden. Gedurende twee dagen reed de touringcar op en neer. “Het laatste deel van de snelweg richting de havens is een zogeheten hotspot. Er gebeuren daar in verhouding veel meer ongelukken dan elders op de A15. Een deel ervan is zeker toe te schrijven aan bellende vrachtwagenchauffeurs”, zegt Busscher.

Beet

“Maar het is dus duidelijk de moeite waard”, vertelt Van Santen aan het AD. “Het is als vissen in een kweekvijver: je gooit je hengel uit en je hebt beet. Dan zien wij alleen maar wat er rond deze touringcar op de A15 gebeurt. Een paar kilometer verderop is het beeld misschien wel precies hetzelfde.”

Een buitenlandse trucker is net voorbij parkeerplaats Steenenhoek op de invoegstrook naar de A15 aan zijn pauze is begonnen. Een vrachtwagenchauffeur die de snelweg op wil, kan er nauwelijks langs. “Er zijn nog wel gekkere dingen hoor”, zegt Busscher terwijl de politiebus de truck passeert. Lees het hele artikel in het AD.

Foto: archiefbeeld Politie

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie