Peterbilt SuperTruck II
| 08:46 | Arjan Olsthoorn

Paccar toont Peterbilt SuperTruck II op beurs in Las Vegas

Waterstof, volledig elektrisch of hybride techniek? Paccar laat op de prestigieuze Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas zien dat het vooropgaat bij de ontwikkeling van duurzame transportoplossingen. Op ‘s werelds grootste technologiebeurs staan naast de Kenworth T680 Hydrogen Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV), de mild-hybrid Peterbilt SuperTruck II en een DAF XD Electric ook een serie oplaadoplossingen van Paccar Parts.

“Of het nu gaat om batterij-elektrische, waterstof-brandstofcel-elektrische of hybride voertuigen; PACCAR werkt voor de transportindustrie aan de belangrijkste technologieën van morgen”, aldus John Rich, PACCAR’s senior vice-president en chief technology officer. “Zo kunnen we onze klanten helpen hun emissies te minimaliseren en hun efficiëntie te maximaliseren.”

De volgende voertuigen heeft PACCAR op de CES tentoongesteld:

• Kenworth T680 Hydrogen Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV)
• Peterbilt SuperTruck II
• DAF XD Electric
• PACCAR Parts’ oplaadoplossingen voor elektrische voertuigen

Waterstof

Volledig elektrisch: De DAF XD Electric is speciaal ontworpen voor regionaal distributietransport en kan op een volle batterij een afstand tot 500 kilometer afleggen. Aan een laadpaal met een vermogen van 325 kW, kan de truck in iets meer dan 45 minuten van 0-80% worden opgeladen – of in minder dan twee uur van 0-100%. Met strategisch laden, is het mogelijk om dagelijks tot wel 1.000 ‘zero emission’ kilometers af te leggen.

Waterstof: Paccar ontwikkelde samen met Toyota Motor North America een aandrijflijn met de volgende generatie waterstof-brandstofceltechnologie. Deze aandrijflijn is te vinden in zowel de tentoongestelde Kenworth T680 FCEV als de Peterbilt Model 579 FCEV. Beide modellen zijn bedoeld voor zware inzet, hebben een bereik van maximaal 720 emissieloze kilometers en zijn geschikt voor GVW’s van iets meer dan 37 ton. De belangstelling voor beide voertuigen is fors. Paccar ontving al meer dan 150 aanbetalingen voor de Kenworth en Peterbilt FCEV’s. De eerste voertuigen worden naar verwachting in 2025 geleverd.

Peterbilt SuperTruck II

Mild-hybrid: De fraai gestroomlijnde Peterbilt SuperTruck II maakt deel uit van een programma van het Amerikaanse Ministerie van Energie. Dat heeft tot doel de efficiëntie van het goederenvervoer over de weg te verbeteren. De SuperTruck II is uitgerust met een geavanceerde, schone dieselmotor in combinatie met mild-hybrid techniek. De aandrijflijn maakt gebruik van warmteterugwinning, wat zorgt voor een thermische efficiëntie van maar liefst 55%. Bovendien zijn verschillende onderdelen van de aandrijflijn – zoals stuurbekrachtiging en pompen – geëlektrificeerd en is de aerodynamica van het voertuig geoptimaliseerd.

(Paccar Parts toont op de CES een hele serie DC snelladers. Deze zijn geschikt voor trucks van DAF, Kenworth en Peterbilt, maar ook elk ander merk. Het programma laadstations van Paccar Parts omvat behalve verschillende typen snelladers, ook AC laders voor overnight slow charging en zelfs mobiele laadoplossingen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie