Paccar optimistisch
| 12:00 | Truckstar Redactie

Paccar optimistisch

DAF-moederbedrijf Paccar heeft de cijfers over het eerste kwartaal van 2013 bekend gemaakt en is optimistisch.

Uit de winst- en omzetcijfers blijkt dat Paccar gezond is, ondanks krimpende truckmarkten in Noord-Amerika en Europa.

De winst is in het eerste kwartaal van dit jaar met 236 miljoen dollar lager uitgevallen dan de 327 miljoen dollar winst over het eerste kwartaal in 2012. Maar het is nog altijd een gezonde winst.

Ook de omzet viel in het eerste kwartaal van 2013 lager uit: 3,92 miljard tegen 4,78 miljard een jaar eerder.

Nieuwe trucks en optimisme
Toch is men bij Paccar louter optimistisch. Paccar-topman Mark Piggot: “Dankzij onze sterke balans en positieve cash-flow hebben we de afgelopen twee jaar 1,5 miljard dollar kunnen investeren in nieuwe trucks en diensten. We hebben de nieuwe DAF CF en LF Euro 6-trucks gelanceerd, evenals de Kenworth T680 (zie foto) en de Peterbilt Model 567.”

Paccar optimistisch
Naast de klassieke vierkante modellen slaan dit soort gestroomlijnde trucks ook aan in Amerika en Canada.

“Dit in aanvulling op de DAF XF Euro 6, de Kenworth T680 en Peterbilt Model 579 die we in 2012 hebben gepresenteerd. Daarnaast hebben we de Paccar MX-11-motor ontwikkeld”, aldus Piggot. “Deze nieuwe producten zullen bijdragen aan de lange termijn-groei van Paccar.”

In de markt voor zware trucks – class 8 trucks – in Noord-Amerika heeft Paccar nu een record marktaandeel van 30,6 procent met de beide merken Kenworth en Peterbilt.

Ook belangrijk was de uitverkiezing van de Kenworth T680 met MX-13-motor tot 2013 ‘ATD Heavy-Duty Commercial Truck of the Year’, door de American Truck Dealers (ATD).

Europa
In Europa is Paccar met DAF marktleider in de zware trekkers boven zestien ton en staat DAF op de tweede plaats wat betreft trucks zwaarder dan zestien ton.

Voor 2013 wordt geen spectaculaire groei van de truckmarkt in Europa verwacht, en ook in Noord-Amerika niet. Daar trekt de economie echter weer aan en zullen transporteurs profiteren van een groeiende personenwagen-productie en een opkrabbelende bouwsector. Bovendien is het wagenpark van veel transportbedrijven aan het verouderen en zijn steeds meer trucks aan vervanging toe.

Zuid-Amerika
Maar Paccar timmert ook in Zuid-Amerika hard aan de weg. Eind dit jaar start DAF de productie van trucks in een grote splinternieuwe fabriek in Ponta Grossa in Brazilië. Daarmee krijgt DAF stevig voet aan de grond in Brazilië, Argentinië en andere landen in Zuid-Amerika.

Iets dichter bij huis heeft Paccar afgelopen maand in Eindhoven een enorm onderdelen-DC geopend, (zie foto).

Paccar optimistisch

2 Reacties
  1. De dc in Eindhoven was te klein. Dus hebben ze in 2 maanden tijd een nieuwe dc neer gezet. De opslag is de helft groter geworden. Ik werk zelf bij een transporteur van DAF dus ik kom daar al regelmatig binnen om onderdelen te brengen en te halen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie