chauffeurstekort
| 08:49 | Bert Mateboer

Opnieuw een chauffeurstekort, de oplossing blijft uit

Doordat de economie als een tierelier draait, is er weer volop vraag naar transport. Veel transportondernemers moeten echter ‘nee’ verkopen en hun vrachtwagens stil laten staan. Er zijn namelijk niet voldoende chauffeurs.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in het tweede kwartaal van dit jaar al één op de vier transportbedrijven met personeelstekorten te maken had. In maart 2021 waren er al bijna 10.000 vacatures voor chauffeurs en dat aantal is nog steeds aan het oplopen. Het is niet alleen een Nederlands probleem. Uit een analyse van het Britse bureau Transport Intelligence blijkt dat Duitsland een tekort heeft van 45.000 tot 60.000 chauffeurs, Engeland komt zo’n 100.000 chauffeurs te kort en in Polen zouden er bijna 124.000 chauffeurs te weinig zijn.

Veel erger

In Nederland zijn volgens onderzoekers van ABN Amro vooral op logistieke knooppunten moeilijk chauffeurs te vinden, zoals in Brabant (Den Bosch, Eindhoven, Breda en Tilburg), Venlo, Zwolle en Apeldoorn. “Ook wegvervoerders die voorheen voldoende chauffeurs hadden, hebben nu moeite om er voldoende te werven”, zegt Albert Jan Swart van ABN Amro. Hij verwacht dat het tekort de komende maanden nog veel verder zal oplopen.

“Al ver voor de coronacrisis had de branche te maken met een chauffeurstekort, maar het is dit keer vele malen erger”, zegt Leo Brant, HR-manager van HST Logistics uit Enschede. “Het geldt voor zowel nationaal als internationaal transport. Het is erg lastig aan nieuw personeel te komen en bij chauffeurs die in vaste dienst zijn, ontstaat de neiging om te kijken of ze het bij een ander bedrijf nog beter kunnen krijgen.”

Positieve kant

Veel bedrijven lopen opdrachten mis. Toch ziet Albert Jan Swart ook een positieve kant aan het tekort. “Als de hele markt krap wordt, kunnen de ondernemers waarschijnlijk hun tarieven verhogen. De branche is voor het eerst in drie jaar tijd positief over de concurrentiepositie”, aldus Swart. Ook Leo Brant van HST vindt dat een positief effect, maar wijst erop dat veel contracten lopen tot het eind van dit jaar. Pas dan kunnen er nieuwe onderhandelingen plaatsvinden en nieuwe prijsafspraken worden gemaakt. Om de vraag naar transport op te vangen, is HST onder andere overgegaan op het werven van chauffeurs met alleen een B-rijbewijs, die met bestelbusjes de goederen vervoeren.

Salarissen

Over de manier om het chauffeurstekort aan te pakken, verschillen de meningen. Je zou zeggen: de salarissen omhoog. Het verhogen van de salarissen is in deze branche echter een heet hangijzer. Kijk hoe de laatste cao-onderhandelingen zijn verlopen: die hebben maanden stilgelegen, omdat de werkgevers zich wilden beperken tot een verhoging van 2,5 procent. Uiteindelijk is er een loonsverhoging uitgekomen van 3,5 procent per 1 juli 2021 en nog eens 3,25 procent per 1 januari 2022.

Het verhogen van de salariswensen is in deze branche een heet hangijzer

Om het chauffeurstekort op te lossen, denkt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vooral aan een betere presentatie van het beroep en een andere instelling van de werkgevers. Aan het chauffeursberoep kleeft nog steeds een slecht imago. Het geldt als een beroep waarin je veel uren moet maken, vaak zwaar werk moet doen en weinig mogelijkheden hebt voor een sociaal leven. Vooral voor jongeren is dat niet aantrekkelijk. “Lang van huis zijn, daar zitten mensen niet meer op te wachten. De volgende generatie werkenden is erg gesteld op een goede balans tussen werk en privé. Die wil ook sporten en af en toe de kinderen uit school halen”, zegt Karin Schoneveld, manager marketing en innovatie van Sectorinstituut Transport en Logistiek in het blad Hub. Daar moeten werkgevers beter op inspelen.

Wees trots

Ook de manier waarop werkgevers chauffeurs werven, moet veranderen. “Promoot je bedrijf”, zegt ze tegen de werkgevers. “Wees trots op je werk en laat op je website zien dat je een goede werkgever bent”, aldus Schoneveld. Ook de manier waarop chauffeurs worden geworven, moet veranderen. “Tot voor kort vond je nieuwe chauffeurs gewoon in je eigen familie of het netwerk daaromheen. Die netwerken drogen echter op.”

Vrouwen vormen een enorm arbeidspotentieel, dat nog nauwelijks is aangeboord

De branche zal zich bij het werven ook vooral richten op vrouwen. Nog maar vier procent van de chauffeurs is vrouw, terwijl het beroep in de meeste gevallen fysiek lang niet zo zwaar meer is dan een aantal jaren geleden. “Vrouwen vormen een enorm arbeidspotentieel, dat nog nauwelijks is aangeboord”, zegt Schoneveld. “Het komt bij de meeste ondernemers niet op om vrouwen uit te nodigen voor een vacature. En het komt bij de meeste vrouwen niet op om vrachtwagenchauffeur te worden.”

‘Alles kan’

Simon Loos is één van de bedrijven die veel werk maken van de presentatie en die zich intensief richten op de wensen van de chauffeur. “We zijn een groot bedrijf met veel soorten transport en kunnen chauffeurs daardoor veel bieden”, zegt Dick Maurer, business manager transport bij het bedrijf. “Als een chauffeur vier dagen per week wil werken of slechts één dag, dan kan dat. Als hij altijd op donderdag vrij wil of als hij liever niet vroeg wil beginnen, dan kunnen we dat ook regelen”, aldus Maurer. Die instelling heeft al veel nieuwe werknemers opgeleverd. Op dit moment werken er bij Simon Loos, dat een aantal maanden geleden is gefuseerd met Peter Appel Transport, 3.200 mensen en bestaat het wagenpark uit 1.400 voertuigen.

Ook HST Groep uit Enschede (375 medewerkers, onder wie 200 chauffeurs) probeert via social media en de website te laten zien welke mooie kanten er aan het chauffeursvak zitten. Ook heeft het bedrijf salarissen verhoogd. “Wij hebben consequent de groep bakwagenchauffeurs in de D-schaal geplaatst”, zegt HR-manager Leo Brant. Om chauffeurs te werven, maakt HST gebruik van speeddates. “Minimaal één keer per maand zetten we op zaterdagmorgen de deur van ons bedrijf open, zodat mensen die interesse hebben, in bijvoorbeeld een baan als chauffeur, binnen kunnen wandelen en praten over mogelijkheden om bij ons te werken. Heel ongedwongen en zonder verplichtingen. Een CV bij je hebben hoeft nog niet eens. Dat heeft al aardig wat nieuwe chauffeurs opgeleverd.”

Lapmiddelen

Edwin Atema van FNV Bondgenoten is blij met alle plannen en voornemens, maar hij vindt het in feite allemaal lapmiddelen en kortetermijnoplossingen. De belangrijkste oorzaak van de slechte betaling van chauffeurs en daardoor een chauffeurstekort is in zijn ogen de opstelling van internationals als Ikea, Shell en Procter & Gamble. Die stellen allerlei eisen aan transportondernemingen, maar zijn tegelijkertijd niet bereid een redelijke prijs voor het transport te betalen.

Om het chauffeurstekort op te lossen, worden vooral lapmiddelen ingezet

Tegelijkertijd ziet Atema dat er wel degelijk veel transportondernemers zijn die bereid zijn hun chauffeurs een hoger salaris te betalen. Zij zouden zich moeten verenigen, vindt hij, en zorgen dat er betere cao’s worden afgesloten. Volgens Atema zorgen de ‘boeven’ in het transport ervoor dat de cao’s zo slecht zijn. “Je kunt het vergelijken met een voetbalelftal”, zegt hij. “Als je heel goede spitsen hebt, maar een keeper die er met de pet naar gooit, zul je nooit wat bereiken. Zo is het ook in het transport: ook al is een werkgever bereid goed te betalen en prima arbeidsvoorwaarden te hanteren, dan loopt het toch in de soep als een collega-ondernemer een blik Aziatische chauffeurs opentrekt en die voor vijftig euro in de week laat rijden.”

‘Word jij mijn nieuwe collega?’

Dit artikel is verschenen in Truckstar 11/2021.

20 Reacties
  1. 32jaar achter stuur van 44tonner en zou blij zijn moest ik ontslagen worden zodat ik kan terug naar school gaan en andere beroep nemen. Zo erg is gevorden. Loon is lager dan putsvrouw, overuren zijn “overbrugingsuuren of inhaalrust” dus tellen allen om belastingen te betalen maar niet voor pensioen. Iedere maand te horen krijgen” te lang om te wachten-laden-lossen” dus uren weg dan moet ik stapen naar sindicaat dan pas worden zij betaald en zo iedere maand opnieuwe. 9 firmas veranderd en allemaal zelfde mizere. Transics pikt iedere dag minut per minut van uw tijd en planing is al gemaakt 2dagen aan voraf, en als niet lukt krijg jij boze mensen op uw kop dus fille moeten wij overvliegen!? Moest ik accident tegenkomen dan is advokaat kost voor mij en moest iets erg gebeuren dan kan ik in prison belanden. Iedere dag zelfse risico om boete te krijgen en zonder geld naar huis te komen, en voor wat? En ieder 5jaar domme cursusen opgezet in mijn schaarse vrije tijd”weekend”.. Wtff en dan denk ik “wat als ik was werkend in bedrijfs magazijn 32jaar, dan ben ik schef afdeling en ier ben ik maar..chauffeur.. Mensen ik heb jong en dom geveest maar aub doe niet zelfde fout zoals ik k en zoek job 9-17 met kans op promotie ,zonder risicos en deftig loon. Dat is mijn eerlijke opinie..Mvg

  2. Hoe kan het zijn dat een Nederlandse chauffeur veel minder uren maakt dan zijn Oosteuropeese chauffeur bij hetzelfe bedrijf? Of valt dit onder Nederlandse chauffeur weg pesten zodat de goedkopere Oostblokchauffeurs overblijven zodat dit een gunstig effect heeft voor de portemonnee van de werkgever😉

  3. ik ben het eens met de schrijvers dat de code 95 en medische keuring niks toevoegt aan het vak. vroeger had je een chauffeurs diploma waar je alles leerde wat je nodig had. veel zijn specifieke vakken die je alleen nodig hebt als je erin werkt. ADR veevervoer laadkraan heftruck betonmixer. waarom je voor de rest moet betalen wat je gewoon in de praktijk al gebruik ik weet het niet. ben zelf al 30 jaar chauffeur en als ik nu nog moet leren om te communiceren of te zekeren of zuinig rijden of een lampje moet verwisselen. vraag ik me af hoe ik het al die jaren gered hebt. digitale tachograaf verteld je precies wanneer je moet stoppen. maar als je ’s nacht geen parkeerplaats kan vinden……. wat doe je dan??????? LNG tanken moet je een keer verteld worden meer niet. gezonde leefsstijl van de chauffeur…… hoe komen ze erop. tja moeten ze eerst de douches neerzetten en verbeteren (al zijn er heus wel goede) het eten in het buitenland is ook niet altijd goed. als je zelf niet weet wat je eet dan ben je niet goed bezig maar om daar nu een curcus voor te moeten volgen…….nee.
    het nieuwe rijden ook zoiets . als je dat 1 keer gedaan hebt waarom dan nog een keer? uitrollen is het belangrijks. wil echt wel rijden maar dan zonder de onzin. Ik ben een chauffeur en geen monteur. Als er dan gezegd wordt U heeft geen accurate kennis…….. de goederen zijn altijd goed aangekomen en de papieren ook. Dat is mijn vak. Het is geen hogere wiskunde. Je kunt beter minister worden, dan zeg je sorry …….en weer door. Als chauffeur word je op elke minuut aangekeken. even te lang doorrijden en je krijg weer een prent( al heb ik die zelf nooit gehad)

  4. Ik ben nu bezig met mijn C plus code 95, komt veel bij kijken idd. Is het echt zo slecht allemaal als hierboven beschreven? Ik heb gesolliciteerd bij Simon Loos, dat ziet er goed uit, heel flexibel, opleidingen worden grotendeels door hun betaald e.d.

  5. chauffeurstekort is niet nieuw m dit komt telkens weer terug door sterke ecomosche schommelingen m deze zou men beter stabiliseren of nivelleren , verder is t zo dat er vooral in t voorjaar veel getransporteerd moet worden . uitgerekend dan zijn er veel feestdagen met rijverboden m men zou al eens beginnen die rijverboden op t heffen m verder draagt code 95 ook bijj aan t chauffeurstekort , ik heb atijd schadevrij gereden maar heb geen code 95 kan daarom niet meedraaien in de chauffeurswereld , tarieven in t internationaal transport zijm bedroevend laag dat er nog maar weinig mensen voor willen rijden

  6. ja die verachtelijke code 95
    rijbewijs 5 jaar geldig
    veel te dure chauffeurskaart
    ook ik heb( had) een chauffeursdiploma, die je van de een op de andere dag weg kon gooien. zomaar was je niks meer. gooit het om en ik kom weer terug. maar ja , het pluche in brussel bepaald.

  7. Chauffeurs te kort? Nee nee corona heeft er niets mee te maken, het is een beleidskwestie.
    Tja hoe zou dat dan komen ? Iedereen schijnt het wel te weten,
    Geen waardering , salaris te laag, lange dagen, geen sociaal leven enz. zeker ook dit zijn belangrijke oorzaken, maar aan de werkelijke oorzaak word [ bewust? ] aan voorbij gegaan.
    Waarom? Dit gaat men niet meer veranderen de hoogste drempel [ CODE 95 ]
    Deze onzin code ooit in het leven geroepen om de veiligheid op de weg te verbeteren werd geroepen, niets is minder waar, de veiligheid is juist zins de invoering ervan afgenomen.
    De werkelijk reden ; weer een nieuw verdienmodel creëren over de rug van de chauffeur.
    Nog maar even los van de exorbitante bedragen hiermee gemoeid, evenals de rijbewijzen verlenging keuringen chauffeurspas ga zo maar door, en ook de steeds verplicht opnieuw terugkerende studietijd die je in deze onzin code kunt steken dat wil je toch gewoon niet, ik snap goed dat de huidige beginnende chauffeur hier niet meer aan begint, en ik als oud beroepschauffeur zou het in deze tijd dan ook zeker afraden hier nog aan te beginnen voor de jongeren dit is niet vol te houden en te betalen voor niemand.
    Ik heb 38 jaar met liefde en passie het vak uitgeoefend op touringcar en vrachtauto, ik heb alle rijbewijzen en alle ccvb diploma’s 38 jaar ervaring, toen kwam code 95 en ben ik door de overheid van de ene op de andere dag achter het stuur uit gejaagd ik was ineens een waardeloze chauffeur zonder groot rijbewijs, schandalige vertoning , de beste stuurlui staan immers aan wal
    Al vaak wilde ik een reactie plaatsen, maar dacht ach wat voegt het toe? Er veranderd niets
    De vakbladen van uit de transportwereld als ook het personenvervoer lees ik nog steeds.
    Kan ik niet laten, ik heb nu goed betaalde job in de autobranche van 08 tot 17 uur 3400 bruto.
    Toch zonder code 95 zou ik morgen weer achter het stuur gaan zitten voor 1000 euro minder,
    Let wel tot slot in mijn reactie, ik spreek hier namens duizenden collega’s schaf code 95 af en je hebt het chauffeurs tekort sneller opgelost dat wordt gedacht, hiermee kan de oudere ervaren chauffeur die nu thuis zitten ook weer aan de bak voor minder uren, zonder die verplichte code.
    Twee maal 25uur is ook 50 uur toch? Vrijstelling voor deze groep op 20 uur basis? Kan allemaal maar nee hoor gewoon blijven wachten tot het schip helemaal zink.
    Er gaat geen chauffeur een code 95 bijhouden voor 25 uren in de week die ze willen rijden, dan maar niet,.
    We zijn in Nederland als ook in Brussel helemaal de weg kwijt, het moet kapot.

  8. Ik heb rijbewijs ce maar geen goesting voor medische keuring
    Code 95 al die zever als ze mij morgen gratis laten behalen dan wil ik terug rijden en geen track en tracé als ik 14 uur opde baan ben en dan geen koffietje mag drinken onderwegen dat ze dan maar zelf rijden
    De gouden jaren zijn voorbij

  9. Logisch gevolg.jarenlang moesten Marek en Marcin aangehaald worden want die konden dat veel goedkoper.en ja en nu maar huilen dat er geen chauffeur meer te krijgen is.Nee tuurlijk niet,het chauffeursimago is volledig naar de knoppen,en de nieuwe aanwas ziet dit echt niet zitten.
    Maar geen nood de echte truckert die vroeger de truckposters op zijn zolderkamer had hangen komt wel maar moet je weer ff paaien,mooi salaris,mooie auto en vooral de waardering die hij verdient.Tis een beetje als jarenlang troep vd Action kopen en uiteindelijk toch weer bij de speciaalzaak terecht komen.oftewel goedkoop is duurkoop.

  10. Een chauffeur die niet steel of erft, moet trappen tot hij sterft!
    Dit is een oude tegeltjes wijsheid, maar helaas te vaak waar. We hebben het over het salaris is te laag, maar ik zie nog niemand voorbij komen met de reden waarom je zo weinig overhoudt van je overuren!! De helft van de overuren gaat naar de schatkelder van onze Ooh zo betrokken regering!! Laten we daar nu eens als eerste ons hard voor maken dat de belasting op overwerk naar beneden gaat!!!

  11. Chauffeurs te kort is niet nieuw,maar werkgevers zijn hier vooral zelf debet heel veel werkgevers lopen te rotzooien met de gewerkte uren vroeger noemden wij dit stelen nu heet dit normeren.zoals iemand eerder ook al zei je wordt tegenwoordig overal behandelt als een melaatse.werkgevers in onze sector laten dit ook gewoon gebeuren,want ze zijn als de dood voor de verlader en of opdrachtgever.

  12. Als vuil wordt je behandeld, vooral in dat achterlijke België en Frankrijk.. Die ellendige file.s, en wachttijden. Wc en koffie? Tijdens de corona? Alle parkings vol, met platkoppen. Waar moet je je rust pakken? Laag salaris. 14 tot 15 uur werken. Pfttt Onzin code 95. Driftige mensen op de weg. Met slakkengang 80 op de NL weg. Man man man ….. Want elke 5 jaar t zelfde herhalen die code 95. Alsof we debielen zijn. Nee na 15 jaar ben ik er klaar mee. Verdien nog meer van 8 tot 5 bij op de heftruck dan 40 uur op de truck. De lol is er vanaf. Ik ga niet meer rijden.

  13. Is toch niks nieuws, dat er tekort aan chauffeurs is, is al jaren zo,
    Mij is ooit gezegd door zo.n transporteur, voor jou 10 polen, of oostblokkers,
    Je word als uitschot behandeld door die bazen, en nu lopen te janken dat ze geen chauffeurs kunnen krijgen de tijd is voorbij
    ” voor jou 10 andere””
    Een tip van een oude rot in het vak, namelijk
    Respecteer een chauffeur en behandel hem voor waarom je hem hebt aangesteld!!! Als chauffeur. En niet als een stuk uitschot.
    Toon

  14. Een gezegde, namelijk eigen schuld dikke bult.
    Dat er een giga chauffeurs tekort is hebben de heren transporteurs aan hun zelf te danken.
    Ik ben een van de echte vrachtwagen chauffeurs die 11 jaar geleden na 35 jaar internationale chauffeur te zijn geweest aan de kant ben gezet, de directie zij mij dat ik plaats moest maken voor de oost europeanen, nu lopen die gasten (bandieten) te janken dat ze geen chauffeurs kunnen krijgen, weet je Heren transporteurs, BETAAL EENS BEHOORLIJK DE C.A.O, EN LOOP NIET TE STREPEN/ UREN SCHRAPPEN BIJ DE CHAUFFEURS .
    Misschien krijg je dan de oplossing dat er weer eens een jonge generatie chauffeurs er uit voort komen.

  15. laten ze de scholing of nascholing kosten gaan verlagen bij rijscholen
    en natuurlijk ook de kosten van cbr en van de digitale chauffeurs pas belagelijke hoge kosten ..
    en dan die onzin cursus je moet cursus volgen die je bijna in dagelijks niet gebruikt

    al deze cursus draag niets bij
    kosten kunnen volgens mij best voor de helft minder ipv 1600euro
    zou het ook wel voor 600euro kunnen

    cbr + digitale pas ipv van in de 100euro zou best voor 50euro moeten zijn
    want alles gaat naar de overheid stelletje geld kloppers

  16. Zolang werkdagen van 12 uur normaal zijn en daarnaast 3 dagen werken geen optie is, dan snap ik wel dat ze niet veel mensen kunnen krijgen. Vaak ook hele incourante werktijden tegen een te laag uurloon.

  17. Een chauffeurspas je rijbewijs om de 5 jaar de medische keuring ,nascholing in je eigen tijd,idioot lange dagen ,agressie op de weg, als varken behandeld worden bij je klanten . En dat zijn nog maar een paar voorbeelden waarom ik niet meer rij.

  18. Dat ze eens wat doen aan de belachelijke kosten ik heb mijn rijbewijs laten verlopen ! Omdat ik door ziekte in de ww ziektewet kwam en nascholing etc niet betalen kon dit zou me ca 1600€ gekost hebben van uikering niet te betalen

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie