chauffeurstekort
| 08:49 | Bert Mateboer

Opnieuw een chauffeurstekort, de oplossing blijft uit

Doordat de economie als een tierelier draait, is er weer volop vraag naar transport. Veel transportondernemers moeten echter ‘nee’ verkopen en hun vrachtwagens stil laten staan. Er zijn namelijk niet voldoende chauffeurs.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat in het tweede kwartaal van dit jaar al één op de vier transportbedrijven met personeelstekorten te maken had. In maart 2021 waren er al bijna 10.000 vacatures voor chauffeurs en dat aantal is nog steeds aan het oplopen. Het is niet alleen een Nederlands probleem. Uit een analyse van het Britse bureau Transport Intelligence blijkt dat Duitsland een tekort heeft van 45.000 tot 60.000 chauffeurs, Engeland komt zo’n 100.000 chauffeurs te kort en in Polen zouden er bijna 124.000 chauffeurs te weinig zijn.

Veel erger

In Nederland zijn volgens onderzoekers van ABN Amro vooral op logistieke knooppunten moeilijk chauffeurs te vinden, zoals in Brabant (Den Bosch, Eindhoven, Breda en Tilburg), Venlo, Zwolle en Apeldoorn. “Ook wegvervoerders die voorheen voldoende chauffeurs hadden, hebben nu moeite om er voldoende te werven”, zegt Albert Jan Swart van ABN Amro. Hij verwacht dat het tekort de komende maanden nog veel verder zal oplopen.

“Al ver voor de coronacrisis had de branche te maken met een chauffeurstekort, maar het is dit keer vele malen erger”, zegt Leo Brant, HR-manager van HST Logistics uit Enschede. “Het geldt voor zowel nationaal als internationaal transport. Het is erg lastig aan nieuw personeel te komen en bij chauffeurs die in vaste dienst zijn, ontstaat de neiging om te kijken of ze het bij een ander bedrijf nog beter kunnen krijgen.”

Positieve kant

Veel bedrijven lopen opdrachten mis. Toch ziet Albert Jan Swart ook een positieve kant aan het tekort. “Als de hele markt krap wordt, kunnen de ondernemers waarschijnlijk hun tarieven verhogen. De branche is voor het eerst in drie jaar tijd positief over de concurrentiepositie”, aldus Swart. Ook Leo Brant van HST vindt dat een positief effect, maar wijst erop dat veel contracten lopen tot het eind van dit jaar. Pas dan kunnen er nieuwe onderhandelingen plaatsvinden en nieuwe prijsafspraken worden gemaakt. Om de vraag naar transport op te vangen, is HST onder andere overgegaan op het werven van chauffeurs met alleen een B-rijbewijs, die met bestelbusjes de goederen vervoeren.

Salarissen

Over de manier om het chauffeurstekort aan te pakken, verschillen de meningen. Je zou zeggen: de salarissen omhoog. Het verhogen van de salarissen is in deze branche echter een heet hangijzer. Kijk hoe de laatste cao-onderhandelingen zijn verlopen: die hebben maanden stilgelegen, omdat de werkgevers zich wilden beperken tot een verhoging van 2,5 procent. Uiteindelijk is er een loonsverhoging uitgekomen van 3,5 procent per 1 juli 2021 en nog eens 3,25 procent per 1 januari 2022.

Het verhogen van de salariswensen is in deze branche een heet hangijzer

Om het chauffeurstekort op te lossen, denkt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vooral aan een betere presentatie van het beroep en een andere instelling van de werkgevers. Aan het chauffeursberoep kleeft nog steeds een slecht imago. Het geldt als een beroep waarin je veel uren moet maken, vaak zwaar werk moet doen en weinig mogelijkheden hebt voor een sociaal leven. Vooral voor jongeren is dat niet aantrekkelijk. “Lang van huis zijn, daar zitten mensen niet meer op te wachten. De volgende generatie werkenden is erg gesteld op een goede balans tussen werk en privé. Die wil ook sporten en af en toe de kinderen uit school halen”, zegt Karin Schoneveld, manager marketing en innovatie van Sectorinstituut Transport en Logistiek in het blad Hub. Daar moeten werkgevers beter op inspelen.

Wees trots

Ook de manier waarop werkgevers chauffeurs werven, moet veranderen. “Promoot je bedrijf”, zegt ze tegen de werkgevers. “Wees trots op je werk en laat op je website zien dat je een goede werkgever bent”, aldus Schoneveld. Ook de manier waarop chauffeurs worden geworven, moet veranderen. “Tot voor kort vond je nieuwe chauffeurs gewoon in je eigen familie of het netwerk daaromheen. Die netwerken drogen echter op.”

Vrouwen vormen een enorm arbeidspotentieel, dat nog nauwelijks is aangeboord

De branche zal zich bij het werven ook vooral richten op vrouwen. Nog maar vier procent van de chauffeurs is vrouw, terwijl het beroep in de meeste gevallen fysiek lang niet zo zwaar meer is dan een aantal jaren geleden. “Vrouwen vormen een enorm arbeidspotentieel, dat nog nauwelijks is aangeboord”, zegt Schoneveld. “Het komt bij de meeste ondernemers niet op om vrouwen uit te nodigen voor een vacature. En het komt bij de meeste vrouwen niet op om vrachtwagenchauffeur te worden.”

‘Alles kan’

Simon Loos is één van de bedrijven die veel werk maken van de presentatie en die zich intensief richten op de wensen van de chauffeur. “We zijn een groot bedrijf met veel soorten transport en kunnen chauffeurs daardoor veel bieden”, zegt Dick Maurer, business manager transport bij het bedrijf. “Als een chauffeur vier dagen per week wil werken of slechts één dag, dan kan dat. Als hij altijd op donderdag vrij wil of als hij liever niet vroeg wil beginnen, dan kunnen we dat ook regelen”, aldus Maurer. Die instelling heeft al veel nieuwe werknemers opgeleverd. Op dit moment werken er bij Simon Loos, dat een aantal maanden geleden is gefuseerd met Peter Appel Transport, 3.200 mensen en bestaat het wagenpark uit 1.400 voertuigen.

Ook HST Groep uit Enschede (375 medewerkers, onder wie 200 chauffeurs) probeert via social media en de website te laten zien welke mooie kanten er aan het chauffeursvak zitten. Ook heeft het bedrijf salarissen verhoogd. “Wij hebben consequent de groep bakwagenchauffeurs in de D-schaal geplaatst”, zegt HR-manager Leo Brant. Om chauffeurs te werven, maakt HST gebruik van speeddates. “Minimaal één keer per maand zetten we op zaterdagmorgen de deur van ons bedrijf open, zodat mensen die interesse hebben, in bijvoorbeeld een baan als chauffeur, binnen kunnen wandelen en praten over mogelijkheden om bij ons te werken. Heel ongedwongen en zonder verplichtingen. Een CV bij je hebben hoeft nog niet eens. Dat heeft al aardig wat nieuwe chauffeurs opgeleverd.”

Lapmiddelen

Edwin Atema van FNV Bondgenoten is blij met alle plannen en voornemens, maar hij vindt het in feite allemaal lapmiddelen en kortetermijnoplossingen. De belangrijkste oorzaak van de slechte betaling van chauffeurs en daardoor een chauffeurstekort is in zijn ogen de opstelling van internationals als Ikea, Shell en Procter & Gamble. Die stellen allerlei eisen aan transportondernemingen, maar zijn tegelijkertijd niet bereid een redelijke prijs voor het transport te betalen.

Om het chauffeurstekort op te lossen, worden vooral lapmiddelen ingezet

Tegelijkertijd ziet Atema dat er wel degelijk veel transportondernemers zijn die bereid zijn hun chauffeurs een hoger salaris te betalen. Zij zouden zich moeten verenigen, vindt hij, en zorgen dat er betere cao’s worden afgesloten. Volgens Atema zorgen de ‘boeven’ in het transport ervoor dat de cao’s zo slecht zijn. “Je kunt het vergelijken met een voetbalelftal”, zegt hij. “Als je heel goede spitsen hebt, maar een keeper die er met de pet naar gooit, zul je nooit wat bereiken. Zo is het ook in het transport: ook al is een werkgever bereid goed te betalen en prima arbeidsvoorwaarden te hanteren, dan loopt het toch in de soep als een collega-ondernemer een blik Aziatische chauffeurs opentrekt en die voor vijftig euro in de week laat rijden.”

‘Word jij mijn nieuwe collega?’

Dit artikel is verschenen in Truckstar 11/2021.

10 Reacties
  1. Logisch gevolg.jarenlang moesten Marek en Marcin aangehaald worden want die konden dat veel goedkoper.en ja en nu maar huilen dat er geen chauffeur meer te krijgen is.Nee tuurlijk niet,het chauffeursimago is volledig naar de knoppen,en de nieuwe aanwas ziet dit echt niet zitten.
    Maar geen nood de echte truckert die vroeger de truckposters op zijn zolderkamer had hangen komt wel maar moet je weer ff paaien,mooi salaris,mooie auto en vooral de waardering die hij verdient.Tis een beetje als jarenlang troep vd Action kopen en uiteindelijk toch weer bij de speciaalzaak terecht komen.oftewel goedkoop is duurkoop.

  2. Een chauffeur die niet steel of erft, moet trappen tot hij sterft!
    Dit is een oude tegeltjes wijsheid, maar helaas te vaak waar. We hebben het over het salaris is te laag, maar ik zie nog niemand voorbij komen met de reden waarom je zo weinig overhoudt van je overuren!! De helft van de overuren gaat naar de schatkelder van onze Ooh zo betrokken regering!! Laten we daar nu eens als eerste ons hard voor maken dat de belasting op overwerk naar beneden gaat!!!

  3. Chauffeurs te kort is niet nieuw,maar werkgevers zijn hier vooral zelf debet heel veel werkgevers lopen te rotzooien met de gewerkte uren vroeger noemden wij dit stelen nu heet dit normeren.zoals iemand eerder ook al zei je wordt tegenwoordig overal behandelt als een melaatse.werkgevers in onze sector laten dit ook gewoon gebeuren,want ze zijn als de dood voor de verlader en of opdrachtgever.

  4. Als vuil wordt je behandeld, vooral in dat achterlijke België en Frankrijk.. Die ellendige file.s, en wachttijden. Wc en koffie? Tijdens de corona? Alle parkings vol, met platkoppen. Waar moet je je rust pakken? Laag salaris. 14 tot 15 uur werken. Pfttt Onzin code 95. Driftige mensen op de weg. Met slakkengang 80 op de NL weg. Man man man ….. Want elke 5 jaar t zelfde herhalen die code 95. Alsof we debielen zijn. Nee na 15 jaar ben ik er klaar mee. Verdien nog meer van 8 tot 5 bij op de heftruck dan 40 uur op de truck. De lol is er vanaf. Ik ga niet meer rijden.

  5. Is toch niks nieuws, dat er tekort aan chauffeurs is, is al jaren zo,
    Mij is ooit gezegd door zo.n transporteur, voor jou 10 polen, of oostblokkers,
    Je word als uitschot behandeld door die bazen, en nu lopen te janken dat ze geen chauffeurs kunnen krijgen de tijd is voorbij
    ” voor jou 10 andere””
    Een tip van een oude rot in het vak, namelijk
    Respecteer een chauffeur en behandel hem voor waarom je hem hebt aangesteld!!! Als chauffeur. En niet als een stuk uitschot.
    Toon

  6. Een gezegde, namelijk eigen schuld dikke bult.
    Dat er een giga chauffeurs tekort is hebben de heren transporteurs aan hun zelf te danken.
    Ik ben een van de echte vrachtwagen chauffeurs die 11 jaar geleden na 35 jaar internationale chauffeur te zijn geweest aan de kant ben gezet, de directie zij mij dat ik plaats moest maken voor de oost europeanen, nu lopen die gasten (bandieten) te janken dat ze geen chauffeurs kunnen krijgen, weet je Heren transporteurs, BETAAL EENS BEHOORLIJK DE C.A.O, EN LOOP NIET TE STREPEN/ UREN SCHRAPPEN BIJ DE CHAUFFEURS .
    Misschien krijg je dan de oplossing dat er weer eens een jonge generatie chauffeurs er uit voort komen.

  7. laten ze de scholing of nascholing kosten gaan verlagen bij rijscholen
    en natuurlijk ook de kosten van cbr en van de digitale chauffeurs pas belagelijke hoge kosten ..
    en dan die onzin cursus je moet cursus volgen die je bijna in dagelijks niet gebruikt

    al deze cursus draag niets bij
    kosten kunnen volgens mij best voor de helft minder ipv 1600euro
    zou het ook wel voor 600euro kunnen

    cbr + digitale pas ipv van in de 100euro zou best voor 50euro moeten zijn
    want alles gaat naar de overheid stelletje geld kloppers

  8. Zolang werkdagen van 12 uur normaal zijn en daarnaast 3 dagen werken geen optie is, dan snap ik wel dat ze niet veel mensen kunnen krijgen. Vaak ook hele incourante werktijden tegen een te laag uurloon.

  9. Een chauffeurspas je rijbewijs om de 5 jaar de medische keuring ,nascholing in je eigen tijd,idioot lange dagen ,agressie op de weg, als varken behandeld worden bij je klanten . En dat zijn nog maar een paar voorbeelden waarom ik niet meer rij.

  10. Dat ze eens wat doen aan de belachelijke kosten ik heb mijn rijbewijs laten verlopen ! Omdat ik door ziekte in de ww ziektewet kwam en nascholing etc niet betalen kon dit zou me ca 1600€ gekost hebben van uikering niet te betalen

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie